Is een beveiliger in uniform, juridisch ook niet gewoon een burger? Hij heeft geen extra rechten, anders dan evt geregeld door een reglement voor bezoekers/klanten.
Dus ik zie niet echt verschil.
Het is alleen onduidelijker voor de klanten en evt politie....
Klopt een beveiligingsbeambte is ook gewoon een burger. Maar nu weet ik niet zeker, dat zou ik moeten uitzoeken, of een beveiliger in burger dienst mag doen. Daarnaast zou ik me ook moeten verdiepen in de bevoegdheden van een bedrijfsrechercheur.
Nu is het natuurlijk maar een filmpje en zie je daar niet alles op. Maar in dit filmpje is niet te zien dat de man zich legitimeert als beveiliger of iets.
Dat zie ik al als eerste fout, want ik zou als verdachte zijnde aangegeven dat ik werd aangevallen door een burger. Dat ik mij bedreigd voelde en toen hij mij bij mijn keel pakte, ik vreesde voor mijn leven. Dan ben ik benieuwd in combinatie met de beelden, wat de beslissing van het OM danwel rechter zal zijn.
Verder is er natuurlijk ook nog achtergrond informatie die wij niet hebben.
Maar in basis vind ik dit buiten proportioneel geweld en door het niet bekend maken met wie de verdachte te maken heeft, erg slechte aanhouding. Mogelijk dat door dit de aanhouding zelfs als onterecht aangemerkt kan worden.