Ik heb je bericht even in stukjes gehakt:
Dan hak ik even terug
Misschien zegt de beveiliger buiten beeld al dat de verdachte is aangehouden. Zelfs als hij dat doet op het moment dat hij tegelijk de verdachte bij beide armen pakt is dat nog niet eens een heel groot probleem.
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik had moeten toelichten dat ik puur af ga op de beelden. Natuurlijk weet ik dat het aanzeggen niet op de seconde aan komt, dat is alleen in Hollywood series zo..... Maar het zal niet de eerste keer zijn dat een advocaat succesvol aanvoert dat "de verdachte geweld gebruikte omdat hij dacht dat hij aangevallen werd. Bij een aanhouding zou hij *kuch* natuurlijk gewoon mee hebben gewerkt *kuch*....
(overigens, terzake welk artikel moet de verdachte de beveiliger aanklagen?)
Als de verdachte aangifte doet, kan het OM mogelijk vervolgen voor mishandeling? Privaatrechtelijk kan je ook denken aan het aansprakelijk stellen voor mogelijke letselschade.
Deels eens, maar een notoire verzetpleger en/of vluchtgevaarlijke verdachte zal wel eerder vastgepakt worden dan de gemiddelde burger. Zeker als in het verleden is gebleken dat hij is gaan rennen, dan zal het fysieke contact veel sneller plaats vinden.
Mee eens, vastpakken is ook een logische handeling bij het aanhouden, daar zal geen rechter over vallen. Maar dat is nog steeds niet hetzelfde als iemand op de grond duwen en in een klem leggen....
Bij winkeldiefstallen komt het zeer regelmatig voor dat de beveiliger op grond van de huisregels toestemming vraagt om de tas te doorzoeken. Dat hier goederen op de grond vallen is niet bewust maar dit gebeurd door de worsteling.
Het ging mij ook niet om de goederen op zich, maar ook hier dacht ik meer aan de bewijsvoering. Een overactieve beveiliger kan op dat gebied soms meer kwaad dan goed doen.
Als er wel duidelijke beelden zijn, is dit minder van belang. Maar juridisch staat er vaak minder op beeld dan men denkt.
Maar natuurlijk hangt alles af van de omstandigheden, wat er eerder in de winkel is gebeurd, wat er buiten beeld plaats vind, etc...
Ik wil ook helemaal niet de verdachte verdedigen, laat staan dat ik medelijden heb. Het gaat mij er juist om dat beveiligers correct optreden zodat daders vervolging niet ontlopen.