Grote brand (rietgedekte woning) Bakenbergerhout - Harderwijk 12-05-2013

Auteur Topic: Grote brand (rietgedekte woning) Bakenbergerhout - Harderwijk 12-05-2013  (gelezen 6431 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Zijn meer voorbeelden van boerderijbranden die volledig in de gloria staan bij het aanrijden van het eerste voertuig.
In 2009 ging er in Onderdijk een rietkap in vlammen op. Ook geen redden aan. Zoek maar op youtube.


RJM

  • HV-geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 538
Wat mij opvalt is dat de brand bij het terplaatse komen van de eerste TS al zo volledig uitslaand is. Late ontdekkingstijd?

Ik ben ongeveer 1 minuut na de eerste alarmering gaan rijden. Ik heb er ongeveer 3 a 4 minuten over gedaan met de auto, en ik was ongeveer 40 a 50 seconden eerder ter plaatse dan de eerste TS. Dus dan tel ik al ruim 4 - 5 minuten tijd dat de brand zich kan ontwikkelen. Zo beetje alles was van hout binnen (Was een oude monumentale woning), dus dan kan het wel snel gaan.
Burgerhulpverlener, AED-bediener.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik ben ongeveer 1 minuut na de eerste alarmering gaan rijden. Ik heb er ongeveer 3 a 4 minuten over gedaan met de auto, en ik was ongeveer 40 a 50 seconden eerder ter plaatse dan de eerste TS. Dus dan tel ik al ruim 4 - 5 minuten tijd dat de brand zich kan ontwikkelen. Zo beetje alles was van hout binnen (Was een oude monumentale woning), dus dan kan het wel snel gaan.
OK, dank je wel voor de achtergrond informatie. O0
 Dan kunnen we wel stellen dat deze brand ontzettend snel is gegaan.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Wie zegt dat het snel gegaan is? Vermoedelijk gewoon late melding. De eerste minuten wanneer er alleen nog rook te zien is vallen rond dit soort tijdstippen vaak niet op. Misschien was de brand al wel een kwartier bezig voordat iemand er achter kwam.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht

HARDERWIJK – Een rietgedekte woning aan de Stakenbergerhout in Harderwijk is in de nacht van zaterdag op zondag volledig afgebrand. Niemand raakte gewond.

De brand werd rond 4.00 uur gemeld. De 2 personen die in de oude woonboerderij aanwezig waren, ontdekten de brand op tijd. Ze konden op tijd het huis verlaten en raakte niet gewond.


Wat mij opvalt is dat de brand bij het terplaatse komen van de eerste TS al zo volledig uitslaand is. Late ontdekkingstijd?

Wie zegt dat het snel gegaan is? Vermoedelijk gewoon late melding. De eerste minuten wanneer er alleen nog rook te zien is vallen rond dit soort tijdstippen vaak niet op. Misschien was de brand al wel een kwartier bezig voordat iemand er achter kwam.

Lezen Luke!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Wat houd 'op tijd' in in deze context? Op tijd voor wat? Als ik verder lees lijkt het te gaan om 'op tijd' de woning te kunnen verlaten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
12-05-2013 Grote uitslaande brand rietgedekt pand Bakenbergerhout Harderwijk
12-05-2013 Grote uitslaande brand rietgedekt pand Bakenbergerhout Harderwijk
 DelwelFotografie·    
Gepubliceerd op 11 mei 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Brand Harderwijk vermoedelijk aangestoken
Brand Harderwijk vermoedelijk aangestoken
 TVGelderland·    
Gepubliceerd op 12 mei 2013

HARDERWIJK - De brand in een woning aan de Stakenbergerhout in Harderwijk is vermoedelijk aangestoken. Dit meldt de politie. Het vrijstaande pand met een rieten kap brandde in de nacht van zaterdag op zondag volledig af.
Een getuige zag, kort voordat de brand werd ontdekt, 2 jonge jongens in de buurt van de woning. De politie is op zoek naar deze personen. Het zou om jongens in de leeftijd van 14/15 jaar gaan. Ze hebben een normaal postuur. De ene jongen is blond. De ander heeft kort haar.
De jongens waren op 2 transportfietsen. Eentje had een rood bierkrat van het merk Amstel voor op zijn fiets. Ze fietsten in de richting van het Triasplein in Harderwijk.
Geen gewonden bij brand
De 2 mensen die zaterdagnacht in de oude woonboerderij aanwezig waren, ontdekten de brand op tijd en zijn niet gewond geraakt. Het pand is in vlammen opgegaan en kan als verloren worden beschouwd. Er was veel rookontwikkeling, maar dat leverde geen gevaar voor omwonenden op.
Samen sterk in de hulpverlening!


Pino112

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,581
Stakenbergerhout, Bakenbergerhout, Dassenbergerhout.. Welke straat is het nu? Iedereen meldt iets anders  98uiye


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Stakenbergerhout, Bakenbergerhout, Dassenbergerhout.. Welke straat is het nu? Iedereen meldt iets anders  98uiye

Inderdaad, en de politie heeft het in het persbericht over een vierde variant, Dassenburgerhout  ::)
Samen sterk in de hulpverlening!