Controlerende taak van media / pers op de overheid

Auteur Topic: Controlerende taak van media / pers op de overheid  (gelezen 25075 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #70 Gepost op: 16 mei 2013, 20:37:08
Red heeft hier wel degelijk een punt. Want zeker bij berichtgevingen over politiegeweld is het 95% eenzijdig belicht. Het slachtoffer is namelijk nooit een slechte jongen. Het was altijd een lieve jongen die nooit iets fout deed. Het is altijd de schuld van de politie.

Is dat waar? Het laatste geval wat ik mij kan herinneren was afgelopen lente toen een dronken meneer een karatetrap kreeg van een politieagent. Ik heb direct geroepen dat het proportioneel was. Echter werd dat op youtube/facebook/twitter snel een hype. Als media moet je daarop inspringen. Ik weet nog heel goed dat alle media 1 voor 1 bij de politiewoordvoerder langs gingen die vervolgens unaniem vertelde dat het eigenlijk nog veel te vroeg was om iets te zeggen omdat het onderzoek nog bezig was. Ook niet zo gek, want dat moet nauwkeurig gebeuren. Echter blijft er dan nog maar 1 partij over. De politie kan/wil niet reageren, dus kunnen wij alleen nog maar de 'lieve jongen' interviewen. Ook al weten we dat het misschien wel anders is.

Het zou mooi zijn als de woordvoerder dan toch iets kon zeggen. Hij hoeft niet specifiek te reageren op dit geval, want dat kan nog niet. Maar hij zou wel kunnen zeggen dat agenten proportioneel geweld mogen gebruiken, etc. etc. Op die manier ontstaat er toch nog een antwoord die wat uit zou kunnen leggen.

Jammer genoeg word het onderzoek vaak pas na enkele weken/maanden uitgegeven. Dan is het vaak al geen nieuws meer. Nieuws is tijd. En na 3 weken is de hype al voorbij. Het is dus ook niet raar dat er daarna nog maar weinig over de lezen is.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #71 Gepost op: 16 mei 2013, 20:44:23

(Om het niet uit het verband te rukken, ik zeg niet dat bij elke aanrijding e.d. dit vertrouwen erbij moet worden gesleept. Maar zeker bij bijv branden in fabrieken, ongevallen met gevaarlijke stoffen, e.d. speelt dit zeker een rol.)
Ik denk dat bij branden in fabrieken/bedrijven en ongevallen met gevaarlijke stoffen een afwachtende rol van pers en burgers wel op de plek is, en men inderdaad erop moet vertrouwen dat als er nieuws is men echt wel met dat nieuws komt.
Als ik nu soms zie, (ook hier op het forum) dat men bij een ongeval met gevaarlijke stoffen na 10 minuten al begint te zeuren om informatie over dat ongeval. Dan denk ik ook "' bind even in, en wacht even rustig af". De eerste hulpdiensten zijn nog geen eens terplaatse maar men verwacht wel meteen informatie. Juist met gevaarlijke stoffen duurt het even voordat we alle plaatjes op hun plek hebben, en we met een goed beeld naar buiten kunnen komen. Als ik soms zie dat men dan begint te schreeuwen dat er weer lekker laat persalarm is gegeven, dan vraag ik me af waar het nog omgaat. Gaat het nog om juiste informatie naar buiten brengen, of om maar de eerste te kunnen zijn om met die info te kunnen komen.

Pully

• agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #72 Gepost op: 16 mei 2013, 20:46:54
Is dat waar? Het laatste geval wat ik mij kan herinneren was afgelopen lente toen een dronken meneer een karatetrap kreeg van een politieagent. Ik heb direct geroepen dat het proportioneel was. Echter werd dat op youtube/facebook/twitter snel een hype. Als media moet je daarop inspringen. Ik weet nog heel goed dat alle media 1 voor 1 bij de politiewoordvoerder langs gingen die vervolgens unaniem vertelde dat het eigenlijk nog veel te vroeg was om iets te zeggen omdat het onderzoek nog bezig was. Ook niet zo gek, want dat moet nauwkeurig gebeuren. Echter blijft er dan nog maar 1 partij over. De politie kan/wil niet reageren, dus kunnen wij alleen nog maar de 'lieve jongen' interviewen. Ook al weten we dat het misschien wel anders is.

Het zou mooi zijn als de woordvoerder dan toch iets kon zeggen. Hij hoeft niet specifiek te reageren op dit geval, want dat kan nog niet. Maar hij zou wel kunnen zeggen dat agenten proportioneel geweld mogen gebruiken, etc. etc. Op die manier ontstaat er toch nog een antwoord die wat uit zou kunnen leggen.

Jammer genoeg word het onderzoek vaak pas na enkele weken/maanden uitgegeven. Dan is het vaak al geen nieuws meer. Nieuws is tijd. En na 3 weken is de hype al voorbij. Het is dus ook niet raar dat er daarna nog maar weinig over de lezen is.

Dus doe je mee om het beeld van de politie te vertroebelen. Door zulke berichtgevingen wordt er een bepaal image geschept. Mede dankzij de media. Dus aan de ene kant willen de media de overheid controleren en aan de andere kant onderuit halen. Je zegt het zelf al. Jullie weten beter, maar doen het toch. Is dat dan niet opzettelijk (willens en wetens) onwaarheden publiceren? Want laten we eerlijk zijn, zo'n jongen vertelt nooit het echte verhaal. Dat heeft niks meer met persvrijheid te maken, maar eerder met laster of smaad(schrift).
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.

Tomyboy

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #73 Gepost op: 16 mei 2013, 20:47:24
Met alle respect vraag ik me toch af of jij jezelf niet iets te serieus neemt. Ik lees dat je een bevelvoerder bent bij de jeugdbrandweer, dus ik neem aan dat je vermoedelijk nog minderjarig bent. Ik neem aan dat dit je nieuwsmedium is http://112gld-zuid.nl/site/over-ons

Ik vind het geweldig dat je je vermaakt met een mooie website. Van mij mag je het zien als een bedrijf of iets heel belangrijks. Als kind had ik een poppenhuis en deed net alsof het mijn eigen ziekenhuis was. Niemand nam me serieus verder.

Waarom moet jij bellen met een politiewoordvoerder? Waarom moet een volwassen politiewoordervoerder die betaald krijgt van mijn belastingcenten tijd besteden aan pubers met websites.

Als ik je website goed bekijk begin ik het jammer te vinden dat ik geen eigen website heb. Als je er durft neer te zetten dat jij 75 euro van mij krijgt indien ik een foto van je publiceer beschouw ik het in dit geval bijna als uitdaging. Hoe wil je dat doen? Mij een factuur sturen? Een incassobureau inhuren voor 75 euro? Als ik je blijf volhouden dat ik je niet serieus neem wil je mij laten dagvaarden? Hoe? Wat dacht je wat dat kost?

Kortom ik begrijp de politie totaal niet als woordvoerders tijd besteden aan iedereen met een website, inclusief pubers en ik begrijp ook politiemensen op het forum niet dat ze elke keer weer politiekcorrect de discussie voeren over persvrijheid terwijl ze weten dat het hier vooral gaat om mensen die simpelweg geen journalist of professionele pers zijn.

Alle wetgeving en de daarbij behorende rechten zijn geschreven in tijden dat internet niet eens bestond, onder pers werden de kranten en tv-omroepen verstaan.

Te serieus nemen? Nee. Iets heel belangrijks zijn of een eigen bedrijf? Nee. Besef ik wat een incassobureau kost: Ja, veel te veel voor een ''puber''. Zal dat dan ooit gebeuren: Nee.

Een website runnen die op zich, bij een ''flink'' incident best wel eens 1000+ bezoekers kan trekken op dat incident: Ja. Het is echt niet zo dat ik elke dag met ze aan de telefoon hang, beide hebben wel wat beters te doen. Maar 1000+ mensen die lezen dat iemand overleden is of andersom: Ja, dat is lastig. En vandaar dat de afd. communicatie en wij als website zijnde die afspraak hebben gemaakt. Puur om dat soort misverstanden voor te zijn.

En dat gezegd lijkt het MIJ een strak plan terug te gaan naar de orde van de dag : De controlerende taak van media / pers op de overheid
Student Technische Bedrijfskunde TU/e

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 16 mei 2013, 20:59:46
Dus doe je mee om het beeld van de politie te vertroebelen. Door zulke berichtgevingen wordt er een bepaal image geschept. Mede dankzij de media. Dus aan de ene kant willen de media de overheid controleren en aan de andere kant onderuit halen. Je zegt het zelf al. Jullie weten beter, maar doen het toch. Is dat dan niet opzettelijk (willens en wetens) onwaarheden publiceren? Want laten we eerlijk zijn, zo'n jongen vertelt nooit het echte verhaal. Dat heeft niks meer met persvrijheid te maken, maar eerder met laster of smaad(schrift).

Als pers moeten wij onafhankelijk zijn. Als wij zelf gaan zeggen dat de politie wel goed heeft gehandeld zijn we chantabel. Als pers mag je nooit een kant kiezen. Als wij de politie gaan verdedigen doen we dat wel.

Dat is hetzelfde als dat de politie mee gaat lopen in een demonstratie tegen buitenlanders. De politie is dan ook niet meer onafhankelijk.

Het enige wat wij kunnen doen is dus vragen of de politie wilt reageren, en zo niet dan hebben we eigenlijk pech. Daarna kunnen we nog overal allerlei zelfbenoemde experts vandaan halen. Maar dat is vaak ook niet hetgeen wat wij willen. Je weet zelf denk ik wel waarom.

De kunst is om als media volledig neutraal te blijven. Wanneer dat lukt is ons werk goed gedaan. We moeten echter niet vergeten dat ieder mens een eigen mening heeft. Dat is niet raar. Het is echter de kunst dit niet te laten blijken is je verhaal. Dat is als tekstschrijver vaak lastiger als voor iemand die er niets over hoeft te zeggen.

Pully

• Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 16 mei 2013, 21:15:24
Als pers moeten wij onafhankelijk zijn. Als wij zelf gaan zeggen dat de politie wel goed heeft gehandeld zijn we chantabel. Als pers mag je nooit een kant kiezen. Als wij de politie gaan verdedigen doen we dat wel.

Dat is hetzelfde als dat de politie mee gaat lopen in een demonstratie tegen buitenlanders. De politie is dan ook niet meer onafhankelijk.

Het enige wat wij kunnen doen is dus vragen of de politie wilt reageren, en zo niet dan hebben we eigenlijk pech. Daarna kunnen we nog overal allerlei zelfbenoemde experts vandaan halen. Maar dat is vaak ook niet hetgeen wat wij willen. Je weet zelf denk ik wel waarom.

De kunst is om als media volledig neutraal te blijven. Wanneer dat lukt is ons werk goed gedaan. We moeten echter niet vergeten dat ieder mens een eigen mening heeft. Dat is niet raar. Het is echter de kunst dit niet te laten blijken is je verhaal. Dat is als tekstschrijver vaak lastiger als voor iemand die er niets over hoeft te zeggen.

Terughoudender zijn in het interviewen van in mijn ogen schijnheilige slachtoffers of bekende daarvan. Ik weet situatie's te benoemen waarbij het slachtoffer is overleden en familieleden en vrienden aangaven dat het een ow zo lieve jongen was. Dat het belachelijk is dat de politieagent niet aangehouden is en nog meer van die onzin. Maar die lieve jongen was bijna vaste klant bij ons. Als wij Airmiles zouden geven, dan kon hij gratis met vakantie. Of dat tijdens de situatie de betrokken personen helemaal stijf stonden van de drugs/alcohol. Daarom moet je terughoudend zijn, want ik weet van agenten dat ze psychische problemen hebben door het feit hoe de media gehandeld heeft.
Als die netjes en objectief waren geweest zoals jij zegt dan was het niet gebeurd.

Ik ken zelfs een collega die geen executieve functie meer kan uitvoeren door een incident, dat op een zodanige manier in de media is gebracht, dat hij al publieke veroordeeld was voor er uberhaupt besloten was of de betrokken agenten als daders aangemerkt zouden worden.
Als je dat meemaakt. Sorry, maar dan krijg je wel een hele nare smaak bij dat soort berichtgevingen. Daarom vind ik ook dat de media mede schuldig aan trauma's bij hulpverleners is, in zulke gevallen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #76 Gepost op: 16 mei 2013, 21:24:01
Als pers moeten wij onafhankelijk zijn.
.....
Maar daar ligt juist vaak het probleem. De media belichten dingen zo vaak vanuit één of zelfs vanuit een verkeerde hoek...
Onafhankelijk ben je in mijn ogen alleen als je feiten neerzet die ook echt FEITEN zijn.
En aangezien ik zo vaak als insider (direct of indirect betrokken) de berichten lees weet ik maar al te goed dat er veel meer dan alleen feiten op papier of internet komen.

En ja, een politievoorlichter maakt wel eens fouten. Gelukkig, het is een mens! Maar zou dat ook niet kunnen komen doordat men onder druk wordt gezet om met informatie te komen terwijl er eigenlijk nog niet voldoende feiten bekend zijn? Niet goed te praten dat men zwicht onder druk van de pers maar het gebeurd wel. Iedereen op zijn achterste benen als er geen info komt...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Pully

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 16 mei 2013, 21:29:28
Maar daar ligt juist vaak het probleem. De media belichten dingen zo vaak vanuit één of zelfs vanuit een verkeerde hoek...
Onafhankelijk ben je in mijn ogen alleen als je feiten neerzet die ook echt FEITEN zijn.
En aangezien ik zo vaak als insider (direct of indirect betrokken) de berichten lees weet ik maar al te goed dat er veel meer dan alleen feiten op papier of internet komen.

En ja, een politievoorlichter maakt wel eens fouten. Gelukkig, het is een mens! Maar zou dat ook niet kunnen komen doordat men onder druk wordt gezet om met informatie te komen terwijl er eigenlijk nog niet voldoende feiten bekend zijn? Niet goed te praten dat men zwicht onder druk van de pers maar het gebeurd wel. Iedereen op zijn achterste benen als er geen info komt...

Mee eens!

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 16 mei 2013, 21:34:20
Terughoudender zijn in het interviewen van in mijn ogen schijnheilige slachtoffers of bekende daarvan. Ik weet situatie's te benoemen waarbij het slachtoffer is overleden en familieleden en vrienden aangaven dat het een ow zo lieve jongen was. Dat het belachelijk is dat de politieagent niet aangehouden is en nog meer van die onzin. Maar die lieve jongen was bijna vaste klant bij ons. Als wij Airmiles zouden geven, dan kon hij gratis met vakantie. Of dat tijdens de situatie de betrokken personen helemaal stijf stonden van de drugs/alcohol. Daarom moet je terughoudend zijn, want ik weet van agenten dat ze psychische problemen hebben door het feit hoe de media gehandeld heeft.
Als die netjes en objectief waren geweest zoals jij zegt dan was het niet gebeurd.

Ik ken zelfs een collega die geen executieve functie meer kan uitvoeren door een incident, dat op een zodanige manier in de media is gebracht, dat hij al publieke veroordeeld was voor er uberhaupt besloten was of de betrokken agenten als daders aangemerkt zouden worden.
Als je dat meemaakt. Sorry, maar dan krijg je wel een hele nare smaak bij dat soort berichtgevingen. Daarom vind ik ook dat de media mede schuldig aan trauma's bij hulpverleners is, in zulke gevallen.

Als de media geen berichtgeving doet bij een dergelijk incident gaat het verhaal via social media al snel een eigen leventje leiden. Je zult zien dat iedereen dan wat gehoord heeft, en dat iedereen iets weet. Op die manier zal er veel meer onjuiste informatie de wereld in geslingerd worden, waarna een trauma bij hulpverleners alleen maar groter word.

Ik kan niet reageren op specifieke gevallen. Maar ik vind het een erg grote en gevaarlijke uitspraak dat hulpverleners een trauma hebben gekregen door de media. Ik vraag mij af of je dit hard kunt maken. Ik ken de ins en outs niet. Jij blijkbaar wel. Toch lijkt het mij een erg grote uitspraak. Ik denk dat er meer aan de hand is geweest.

Bijzonder te zien dat je een aantal zinnen uit mijn citaat hebt verwijderd. Hierin staat namelijk expliciet uitgelegd hoe het kan dat zaken vanuit 1 kant worden.

Tuurlijk mag de voorlichter fouten maken. Ik hoop dat wij als pers dat ook mogen. Ik heb namelijk wel eens het gevoel dat wij het niet mogen. Andersom word er uiteraard hetzelfde gedacht. :-)

De tijdsdruk mag echter geen oorzaak van fouten zijn. Wanneer iets niet duidelijk is moet dat gecommuniceerd worden, de voorlichter is er om de vermelde feiten te bevestigen of te ontkrachten. Wanneer dat niet direct kan moet het iets later. Dat is namelijk de taak van de voorlichter.

Enige tijd terug was op vrijdagavond er op een kruispunt in Kootwijkerbroek een ongeval gebeurd. Brandweer erbij, dak eraf geknipt, slachtoffer gewerveld en met spoed naar het ziekenhuis. Maandags kwam het persbericht uit waarin stond dat het een rotonde betrof, en dat de bestuurder zelf kon uitstappen. Rotonde was duidelijk fout. Maar zelf uitstappen? Het kon wel maar hij deed het niet? Het is gewoon erg jammer dat zo'n fout gemaakt word. Voor mij betekende het in ieder geval dat de redactie zag dat brandweerinzet niet nodig was, en dat er dus geen nieuwswaarde was. Jammer want dat kost mij weer veel geld.

Pully

• Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 16 mei 2013, 21:42:27
Als de media geen berichtgeving doet bij een dergelijk incident gaat het verhaal via social media al snel een eigen leventje leiden. Je zult zien dat iedereen dan wat gehoord heeft, en dat iedereen iets weet. Op die manier zal er veel meer onjuiste informatie de wereld in geslingerd worden, waarna een trauma bij hulpverleners alleen maar groter word.

Ik kan niet reageren op specifieke gevallen. Maar ik vind het een erg grote en gevaarlijke uitspraak dat hulpverleners een trauma hebben gekregen door de media. Ik vraag mij af of je dit hard kunt maken. Ik ken de ins en outs niet. Jij blijkbaar wel. Toch lijkt het mij een erg grote uitspraak. Ik denk dat er meer aan de hand is geweest.

Ik ken heel veel ins en outs in de specifieke gevallen. Maar daar ga ik hier verder niet op in vanwege het respect van deze collega en ik daarom niet te veel over de zaak wereldkundig wil maken. Maar het is natuurlijk wel opvallend dat de collega al publieke veroordeeld wordt, voordat er een beslissing is of het OM een onderzoek gaat starten. Dit door berichtgevingen van de media.

Ik zeg ook niet dat de media niks mag zeggen, maar ze moeten terughoudender zijn en al helemaal geen familie of vrienden interviewen. Die gebruiken het alleen maar om het imago van het slachtoffer op te krikken en dat van de politie naar beneden te halen. Daar werkt de media vol aan mee. Volgens mij maar om 1 ding en dat is geld. Het trekt kijkcijfers en lezers.