Ik zie hier veel voorbij komen, waarvoor dank, mij wordt e.e.a. wel duidelijk!
Graag had ik hier wel een samenvatting van voorbeelden gezien, jemig wat een leeswerk en kijkwerk
Maar bij een aantal zaken denk ik dat media zichzelf teveel op de schouder kloppen. Bepaalde zaken zouden ook aan het licht komen zonder de beelden van de media. Bv na branden wordt uitgebreid onderzoek gedaan en komt de oorzaak 9 van de 10 keer gewoon boven water.
In andere situaties, zoals bij het gebruik van "gepast" geweld kunnen mediabeelden inderdaad een "corrigerende tik" zijn naar de woordvoerders die de situatie wat anders voorspiegelen.
De reden dat ik altijd wat sceptisch ben tegenover deze controlerende houding is dat ik in de praktijk vaak zie dat media de verkeerde conclusies trekken uit hun beelden.
Een leuk voorbeeld was een incident in mijn regio waarbij explosieven werden gevonden. De media berichtte vervolgens dat er meerdere keren (verspreid over twee dagen) opnieuw gezocht en gevonden werd, en de verslagen volgend daarop waren dat de EOD toch wel wat "lomp" bezig was dat ze niet alles in één keer vonden. De praktijk was echter dat het onderzoek twee keer werd stilgelegd, wat weloverwogen beslismomenten waren.