Controlerende taak van media / pers op de overheid

Auteur Topic: Controlerende taak van media / pers op de overheid  (gelezen 24823 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #50 Gepost op: 15 mei 2013, 18:32:34
Communicatiewetenschappers richten zich steeds meer op de sociale media, zelfs bij de discussie over het oprekken van medisch beroepsgeheim voert de overheid de snelle informatievoorziening aan, bijvoorbeeld bij de schietpartij in Alphen aan den Rijn. Men stelde dat er openbare onrust begon te ontstaan door speculaties op twitter en er behoefte was om snel duidelijkheid te bieden.

In de echte wereld lag er geen mens wakker van, er was geen onrust in de zin dat burgers massaal de straat op renden en gilden dat ze nu antwoord wilden hebben van de dokters of de politie.
Dat is jouw mening. Ik maak het zelf mee dat mensen vragen om informatie. Over het algemeen laat ik ze lekker wachten tot ik zelf wat weet, mede omdat de vrager slechts een klein belang heeft. Bij branden en ernstige delicten ligt dat anders. Ik zie veel mensen die (terecht of niet) onrustig worden als er iets in hun omgeving gebeurd. En ja, dan wil men weten wat er aan de hand is.

De mensen die gekluisterd zitten aan de iPad of de ingelaste nieuwsuitzendingen zijn vooral de mensen die een fles bier pakken en een zak chips en de score willen bijhouden van hoeveel doden er zijn gevallen.
Dat is wel heel erg platvloers gedacht.

De normale mensen hoorden het op de radio en haalden de schouders op, pakten de fiets en gingen gewoon de boodschappen doen of kijken bij hun eigen kroost op het voetbalveld terwijl ze dachten dat ze het wel om acht uur op journaal horen of anders wel een keer in de krant lezen.
Je geeft in ieder geval aan dat de media in ieder geval een rol hebben.

Overigens vind ook ik in veel gevallen dat de informatievoorziening niet binnen 5 minuten hoeft te gebeuren. Maar in het geval van snelwegen is het wel vaak zo dat ik in iedergeval de verkeersinformatie doorbel. De plaatjes komen wat mij betreft later wel.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #51 Gepost op: 15 mei 2013, 22:13:52
Hadden we het laatst niet over...?

p2kflex
20:10:46 15-05-13-ALPHA-De Bilt Hessenweg 186 Aanrijding letsel
0736090Politie Veiligheidsregio Utrecht (Persinfo)

...

p2kflex
20:57:20 15-05-13-ALPHA-dodelijk ongeval Hessenweg De Bilt, voetganger overleden, auto doorgereden

...

p2kflex
21:25:05 15-05-13-ALPHA-Rectificatie ongeval De Bilt, slachtoffer zwaar gewond vervoerd naar ziekenhuis

Foutje, bedankt.  ::)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #52 Gepost op: 15 mei 2013, 23:00:15
p2kflex
20:57:20 15-05-13-ALPHA-dodelijk ongeval Hessenweg De Bilt, voetganger overleden, auto doorgereden
Had dus moeten zijn: Ernstig ongeval Hessenweg De Bilt, auto doorgereden, 1 persoon ernstig gewond, letsel nog onbekend.

Och, ik heb al een aantal agenten moeten wijzen op hun twittergedrag. Wat ze van ons niet willen dat deden ze zelf wel. Zelf realiseerde ik het mij niet, maar publiceren is toch een kunst ;-)

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #53 Gepost op: 16 mei 2013, 12:04:08
Burgers moeten gewoon maar eens simpelweg vertrouwen op de overheid. Wanneer informatie echt naar buiten moet komen omdat er bv een gevaarlijks situatie ontstaan is dan komt die informatie heus wel.

Dus in principe: incident: geen bericht? geen gevaar. Lekker verder gaan waar je me bezig was.

Helaas gaat dat wel eens mis, dus 100% werken doet dit principe niet maar het direct twitteren gaat ook nogal eens mis.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 16 mei 2013, 12:49:33
Burgers moeten gewoon maar eens simpelweg vertrouwen op de overheid. .

Dat is weer een andere discussie, want vertrouwen moet je verdienen.
En de overheid heeft nu niet echt bewezen dat men dat vertrouwen waard is, als het aankomt op het op tijd en eerlijk informeren van burgers. Zo komen weer netjes terug op je eerste vraag naar voorbeelden van de controlerende taak van de media/pers. :)

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij elk incident relevant is, maar het werkt twee kanten op.  Er zijn juist steeds meer burgers die dat vertrouwen verliezen, en dus zelf op zoek gaan naar informatie.
(Om het niet uit het verband te rukken, ik zeg niet dat bij elke aanrijding e.d. dit vertrouwen erbij moet worden gesleept. Maar zeker bij bijv branden in fabrieken, ongevallen met gevaarlijke stoffen, e.d. speelt dit zeker een rol.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Royofzo

• Senior gebruiker
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #55 Gepost op: 16 mei 2013, 13:02:51
p2kflex
21:25:05 15-05-13-ALPHA-Rectificatie ongeval De Bilt, slachtoffer zwaar gewond vervoerd naar ziekenhuis

En even later.....

p2kflex
22:23:37 15-05-13GROUP-1Update ongeval de Bilt, slachtoffer overleden. Persbericht volgt
0736091Politie Veiligheidsregio Utrecht (Voorlichting)

98uiye

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #56 Gepost op: 16 mei 2013, 13:45:52
Burgers moeten gewoon maar eens simpelweg vertrouwen op de overheid.
Oi hoefhaan! dat is wel wat naief. Vergeet niet dat de open maatschappij waarbij we lveel weten van de overheid in stand wordt gehouden door de vraagstelling van buitenuit.

Wanneer informatie echt naar buiten moet komen omdat er bv een gevaarlijks situatie ontstaan is dan komt die informatie heus wel.
Dat is te hopen, maar dat gaat niet altijd goed. Ik kan me nog een schip met 1500 mensen herinneren wat de haven in kwam varen op 300 meter afstand van een incident met gevaarlijke stoffen. En de havendienst kwam bij mij vragen wat er aan de hand was ;-)

Dus in principe: incident: geen bericht? geen gevaar. Lekker verder gaan waar je me bezig was.
OK, maar dan ga je wel voorbij aan de onrust die bij de mensen leeft. In zo'n geval is het misschien beter om te melden dat er geen gevaar dreigt (mits je dat zeker weet).

Helaas gaat dat wel eens mis, dus 100% werken doet dit principe niet maar het direct twitteren gaat ook nogal eens mis.
En daar zijn we het over eens ;-)

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #57 Gepost op: 16 mei 2013, 13:50:12
Overigens zijn we nu gewend aan informatie over werkzaamheden en afsluitingen van doorgaande wegen. Dat is echter niet altijd het geval geweest.  Jaren (15-25) geleden kwam Rijkswaterstaat er achter dat autobestuurders meer begrip hebben en eerder bereid zijn om om te rijden als bekend is waarom een bepaalde route is afgesloten. Dat leidde toen tot minder files en minder frustratie.
Dit heet 'actieve informatievoorziening' iets wat door andere overheidsdiensten ook wordt toegepast.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #58 Gepost op: 16 mei 2013, 16:39:59

Op die manier word het onmogelijk om een democratie te vormen.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

BHN849

• Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #59 Gepost op: 16 mei 2013, 18:24:01

Klinkt een beetje als de Sovjet-berichtgeving na de kernramp in Tsjernobyl. 'Burger, maakt u zich vooral niet druk, er is niets aan de hand.'
Die kant moeten we niet op willen, en een moderne rechtsstaat kan niet zonder instanties (bijvoorbeeld pers) die de overheid controleren. Waar dat ontbreekt liggen machtsmisbruik, corruptie en nepotisme op de loer.

Om nog even terug te gaan naar verslaglegging tijdens incidenten en de rol van de pers daarin: dinsdag en woensdag heeft mijn vertrouwen in de voorlichting van een politiekorps in het westen van het land een deukje opgelopen door op dinsdag ten onrechte en te vroeg te melden dat een slachtoffer overleden zou zijn, en om woensdag een persalarm te verzenden vanwege 'aanrijding met letsel' wat een tentamen suïcide bleek.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!