Controlerende taak van media / pers op de overheid

Auteur Topic: Controlerende taak van media / pers op de overheid  (gelezen 24826 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #80 Gepost op: 16 mei 2013, 21:49:22
Als ik je website goed bekijk begin ik het jammer te vinden dat ik geen eigen website heb. Als je er durft neer te zetten dat jij 75 euro van mij krijgt indien ik een foto van je publiceer beschouw ik het in dit geval bijna als uitdaging. Hoe wil je dat doen? Mij een factuur sturen? Een incassobureau inhuren voor 75 euro? Als ik je blijf volhouden dat ik je niet serieus neem wil je mij laten dagvaarden? Hoe? Wat dacht je wat dat kost?

Met alle respect, het eerste deel van jouw epistel vond ik wel amusant om te lezen (is weleens anders geweest), maar met het bovenstaande geef je aan geen begrip en/of respect te hebben voor copyright. Als je zonder toestemming iemands foto gebruikt dan komt er iets meer bij kijken dan een factuurtje sturen. Een factuurtje sturen is een soort afkoopsom, het is en blijft immers diefstal en de rechter van dienst moet van goede huize komen om de fotograaf in kwestie niet in het gelijk te stellen. Zoiets kost de fotograaf per definitie niets, het is en blijft zijn intellectueel eigendom en dat kan hij (als het goed is) bewijzen.

We gaan nu erg offtopic, er is zat geschreven over copyright op dit forum (en dat is niet voor niets!)

SjoerdvR

• Fotograaf
  • Forum gebruiker
    • Mijn fotografie site
Reactie #81 Gepost op: 17 mei 2013, 09:21:41

Alle wetgeving en de daarbij behorende rechten zijn geschreven in tijden dat internet niet eens bestond, onder pers werden de kranten en tv-omroepen verstaan.

Denk je dat in de tijd die zit tussen het uitbrengen van die wetgeving en nu er niet nog eens overnagedacht word over deze wetgeving? Ik denk het wel. En als je nu nog denkt dat onder pers alleen kranten en tv-omroepen vallen, dan vraag ik me af in welke realiteit je leeft. Websites vallen zonder meer onder media. Ik ben het met je eens dat er totaal geen behoefte is aan honderden websites van de eerder genoemde spotters of pubers, ik ben dan ook voor een minimumleeftijd als 'persfotograaf' of incidentenfotograaf. Echter, het lijkt mij normaal dat wanneer iemand van 18 met de persvoorlichter belt voor informatie op zijn of haar website. Ook die persoon betaalt als het goed is netjes belastingcenten om met die meneer te mogen bellen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 17 mei 2013, 09:58:07
Met alle respect, het eerste deel van jouw epistel vond ik wel amusant om te lezen (is weleens anders geweest), maar met het bovenstaande geef je aan geen begrip en/of respect te hebben voor copyright. Als je zonder toestemming iemands foto gebruikt dan komt er iets meer bij kijken dan een factuurtje sturen. Een factuurtje sturen is een soort afkoopsom, het is en blijft immers diefstal en de rechter van dienst moet van goede huize komen om de fotograaf in kwestie niet in het gelijk te stellen. Zoiets kost de fotograaf per definitie niets, het is en blijft zijn intellectueel eigendom en dat kan hij (als het goed is) bewijzen.

We gaan nu erg offtopic, er is zat geschreven over copyright op dit forum (en dat is niet voor niets!)

Je mist waarschijnlijk het punt dat ik stel dat een politiewoordvoerder de eigenaar van deze nieuws-website niet te woord hoeft te staan aangezien het een kind is. Ik vind het te gek voor woorden dat een politiewoordvoerder, op kosten van belastingbetalers, tijd besteed om kinderen van informatie te voorzien omdat ze zichzelf uitgeven als zijnde pers.

Ik neem ze niet serieus, vandaar dat ik dit aanhaalde. Zoals blijkt zegt de eigenaar zelf al dat hij niet eens in staat om het geld te incasseren.

Denk je dat in de tijd die zit tussen het uitbrengen van die wetgeving en nu er niet nog eens overnagedacht word over deze wetgeving? Ik denk het wel. En als je nu nog denkt dat onder pers alleen kranten en tv-omroepen vallen, dan vraag ik me af in welke realiteit je leeft. Websites vallen zonder meer onder media. Ik ben het met je eens dat er totaal geen behoefte is aan honderden websites van de eerder genoemde spotters of pubers, ik ben dan ook voor een minimumleeftijd als 'persfotograaf' of incidentenfotograaf. Echter, het lijkt mij normaal dat wanneer iemand van 18 met de persvoorlichter belt voor informatie op zijn of haar website. Ook die persoon betaalt als het goed is netjes belastingcenten om met die meneer te mogen bellen.

Mooi verhaal, alleen baseer je dat op "ik denk het wel". Er is geen wet- of regelgeving. Er is ook niet omschreven wat nu precies een website is. Diverse 112-websites zijn gewoon gratis websites waar iemand een paar foto's op zet. Waarom behoren zij tot de media? Iemand met facebook kan ook nieuws posten, die persoon kan zich ook beschouwen als media.

Leden van de pers hebben een aantal voorrechten in vergelijking tot de gewone burgers. Het komt er op neer dat iedere burger een website kan maken of kan beweren dat hij een website heeft. Met fotocamera onder de arm mag je van oom agent onder het afzetlintje door en als je je nieuwsgierigheid verder wil bevredigen is een politiewoordvoerder ter plaatse om je tekst en uitleg te geven.

Ik vind dat de politie gewoon eens wat meer lef moet hebben en alle vage figuren met camera of marginale nieuws-websites moet behandelen als normale burgers. Gewoon achter het lint en geen tekst en uitleg van een politiewoordvoerder.

De hobby van mensen die graag de brandweer, politie of ambulance volgen om de perverse behoeftes van sensatiezoekers te bevredigen hoeft niet op kosten van belastingbetalers.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 17 mei 2013, 10:25:00
Ook die persoon betaalt als het goed is netjes belastingcenten om met die meneer te mogen bellen.

Nee, dan zou het er op neer komen dat de persvoorlichter een functionaris die iedere burger individueel tekst en uitleg gaat geven terwijl het de bedoeling is dat de persvoorlichter namens de politie de pers van informatie voorziet waardoor de pers grote groepen burgers van informatie kan voorzien.

Je lost het probleem ook niet op door een leeftijdsgrens in te stellen. Een perskaart gebruiken lost alles op. Iedereen die geen perskaart heeft behoort niet tot de pers, dus geen toegang tot ongevalslocaties en persvoorlichting. De overheid kan de randvoorwaarden scheppen, bijvoorbeeld het aantonen dat journalistiek/(pers)fotografie je hoofdinkomen is (een fulltime arbeidscontract of inschrijving KvK + omzetcijfers).

Op die manier kan de echte pers weer normaal werken en ben je verlost van pubers, sensatiezoekers, bijstandtrekkers en gepensioneerden die niets beters te doen hebben.

Pully

• agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #84 Gepost op: 17 mei 2013, 13:12:01
Hier nog een leuke over de media die de overheid wilt controleren.

Dit is een particulieren site die zich voordoet als media. Zij geven ook al aan dat iedere fotograaf die het wilt zich kan aanmelden om zijn foto's te plaatsen, geeft al aan dat het geen echte media is. Eerder een hobby site. Maar goed dan komt het mooiste. Dit artikel:

http://www.112meerlanden.nl/waarom-heeft-de-politie-ontheffing-van-verkeersregels/

Welke ontheffing heeft de politie dan? Het is een algehele vrijstelling. Het spijt me, maar als de media zo'n blunder maakt dan kan ik ze echt niet meer serieus nemen. Dit is gewoon op internet op te zoeken. Dit heeft ook niks te maken met tijdsdruk van nieuws of andere factoren die hier worden aangehaald. Ook niet van verkeerde info door een politiewoordvoerder. Dus in deze: DOE GEWOON JE HUISWERK! Echt heel slecht.

Ze zijn inmiddels ook al ingelicht of het veranderd kan worden.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #85 Gepost op: 17 mei 2013, 13:39:34
Inderdaad heel slecht. Zeker gezien het bericht een kopie is van een politiebericht zelf.  :)

Daarnaast vind ik het bizar dat je eerst zegt dat we niets goeds zeggen over de politie. Vervolgens vind je zo'n bericht en ga je de hele zooi af lopen branden vanwege 1 of ander (voor de leek) totaal onbelangrijke fout. Bizar volk. Altijd wel iets zoekend om over te zaniken.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Pully

• agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #86 Gepost op: 17 mei 2013, 14:13:01
Inderdaad heel slecht. Zeker gezien het bericht een kopie is van een politiebericht zelf.  :)

Daarnaast vind ik het bizar dat je eerst zegt dat we niets goeds zeggen over de politie. Vervolgens vind je zo'n bericht en ga je de hele zooi af lopen branden vanwege 1 of ander (voor de leek) totaal onbelangrijke fout. Bizar volk. Altijd wel iets zoekend om over te zaniken.

Wat jij wilt! Zo komen er bepaalde berichtgevingen ook voor de hulpverlening over. Dit is precies wat er bedoeld wordt. De media mag niet aangesproken worden. Maar voor persvrijheid moet alles wijken. De hulpverlener moet alles maar accepteren. Zo is ook te zien in andere topics dat bepaalde lokale nieuwssites als volwaardige media gezien moet worden en dat we die fotografen ook maar alles moeten laten doen. Zelfs zonder perskaart. Nu maakt de media in mijn ogen toch echt een grote fout, doordat ze nalatig zijn in het uitzoeken hoe een en ander zit. Want ik toets een en ander in op google en krijg deze site eruit, maar ook een aantal links van onder andere de politie zelf waar het wel goed staat. Dus of het is een eigenwijze puber die de klok heeft horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt of.... Laat ook maar voor ik dingen ga zeggen die niet heel netjes zijn.

Het is in ieder geval wel opvallende dat ze zelfs durven te zeggen dat ze veel met de politie samenwerken, maar niet de ballen hebben om even langs te gaan hoe het nu geregeld is.   98uiye 98uiye

Maarja, op de media mag je niets aan te merken hebben....
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 17 mei 2013, 14:52:59

Op dit forum mag dat, aangezien het een hulpverleningsforum is. Doelstellingen van het forum zijn het verbeteren van de hulpverlening.

Het is geen media-forum. Iedere keer als ik dit soort discussies lees richt ik me op meningen en gevoelens van ambulancepersoneel, politiemensen of brandweermensen. In het algemeen kan je stellen dat de meeste zich storen aan de media omdat ze het als hinderlijk ervaren of menen dat de privacy van hun patient in het geding komt.

Daarom mogen hulpverleners hier van alles aan te merken hebben op de media. Het moderatorteam mag soms ook wel kiezen voor een hardere toon, zeker als duidelijk is dat een ambulanceverpleegkundige of politiefunctionaris de pan wordt uitgeveegd of verweten wordt vrijheden of rechten van mensen te schenden die zichzelf tot pers hebben verklaard en het helemaal niet zijn.

Die mensen kunnen ook een eigen forum beginnen waar ze naar hartelust de politie, artsen of ambulancepersoneel kunnen afserveren omdat ze streven naar ruimere vrijheden en zichzelf kunnen opwaarderen tot controleurs van de overheid.

In feite moet iedere arts, verpleegkundige of agent zich doodschamen om hier de discussie aan te gaan met kinderen en hobbyisten die zich beschouwen als controleur van de overheid.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #88 Gepost op: 17 mei 2013, 15:03:29
In feite moet iedere arts, verpleegkundige of agent zich doodschamen om hier de discussie aan te gaan met kinderen en hobbyisten die zich beschouwen als controleur van de overheid.

Allereerst vergeet je er een heleboel, en tweedens is het een forum ook voor geinteresseerden in hulpverlening of die op een andere wijze te maken hebben met hulpverlening. En in die laatste categorie vallen wel degelijk de media. :)

Ehm, op de politie wel dan? Of op welke HV organisatie dan ook???? Voorbeelden genoeg van deze discussie's hier op het forum waar mensen hun vakgebied met hand en tand verdedigen en daarbij de mening van anderen als nietswaardig bestempelen. :-\

Alleen schermen de media met de grondwet, welke ik van mening ben niet altijd op gaat. En ik zou ook liever zien dat ze niet altijd maar klakkeloos wordt toegestaan als reden. Zoals 024 dus al zegt zou het al een verbetering zijn om een ppk verplicht te stellen, misschien dat je dan meer professionaliteit krijgt en minder geldzoekers. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #89 Gepost op: 17 mei 2013, 15:09:38
De toon waarvan gesuggereerd wordt dat hij hier zou zijn, herken ik niet en is hier naar mijn mening ook zelden of nooit aanwezig geweest. Uitzonderingen daar gelaten.