Controlerende taak van media / pers op de overheid

Auteur Topic: Controlerende taak van media / pers op de overheid  (gelezen 24830 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #100 Gepost op: 17 mei 2013, 18:19:39
Geen verhaal plaatsen omdat de politie geen persbericht er uit heeft gestuurd? Dan plaats je de politie weer in de positie dat zij bepalen wat het nieuws domineert. En dat is juist niet de bedoeling. Dat je moet proberen om je zoveel mogelijk aan de feiten te houden lijkt mij logisch, eigen verzinsels er bij plaatsen heeft weinig zin. Ik probeer zelf altijd zoveel mogelijk informatie ter plaatse te verzamelen, maar hoe je het ook went of keert: er zijn altijd incidenten waar achteraf in de tekst fouten zitten. Komt dat omdat ik zelf dingen verzin? Nee, soms wordt informatie door de hulpdiensten ter plaatse verkeerd doorgegeven. We zijn allemaal mensen.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #101 Gepost op: 17 mei 2013, 18:20:13
Daarnaast wordt het perspectief soms uit het oog verloren: Ja, er zijn "112 websites" die onzorgvuldig zijn, of op een hobby project lijken. Maar juist die websites hebben meestal geen lang leven, of trekken nauwelijks bezoekers.
Hier ben ik het niet mee eens. Er zijn in mijn ogen tal van 112-sites die onzorgvuldig zijn, en op een hobbyproject lijken. En die sites leven al erg lang en trekken meer bezoekers dan dit hele forum bij elkaar. Ik ga hier geen sites noemen, dat vind ik niet noodzakelijk.

Als burger bel ik ook wel eens de Politie, of stuur een mailtje met verzoek om informatie over een onderwerp. Krijg altijd keurig antwoord, soms met een beetje aandringen.
Of ik antwoord krijg van een wijkagent, de politie servicedesk of een woordvoerder, maakt mij niet uit. Dat is aan de politie zelf. Zo hoort het ook gewoon, en feitelijk hebben burgers ook gewoon recht op die informatie.
Wat maakt het nu uit dat de voorlichter een hobbyist te woord staat. Dat is de beslissing van die voorlichter. Anders wordt het als er onnodige verzoeken worden gedaan, of rechten worden geclaimd die er niet zijn. Maar een voorlichter is niet het exclusieve domein van "de officiele pers".
Maar wat voor informatie vraag je dan op als burger?
Ik vind het wel degelijk uitmaken aan wie een persvoorlichter tijd besteed. Natuurlijk hebben burgers recht op informatie maar laat ze die gewoon via de betrouwbare media halen.

Het is ook niet aan de overheid om te beslissen wie "pers" is en wie niet.
....
Maar dat is wat anders dan een overheid die de hele pers gaat reguleren en controleren.
Ik ben er van overtuigd dat de overheid de pers moet beheersen. Niet over de inhoud maar wel over wie zich wel en wie zich niet pers mag noemen en wat men dan wel en mag. Anders kunnen we nooit wat beginnen tegen maffe hobby-112 projecten die zichzelf overal tussen wurmen en overlast cq gevaar veroorzaken of compleet foutieve informatie verspreiden.

Het knelpunt blijft gewoon de informatie voorziening. En die blijft vanuit de overheid gebrekkig, en niet eenduidig. Want wie communiceert over incidenten?
Bij grote incidenten, en GRIP situaties zijn hier allerlei draaiboeken voor. Bij de kleine incidenten juist niet. De ene keer twittert de wijkagent, dan de voorlichter, dan het account van de brandweer, dan een gemeente afdeling. De ene keer is er wel een persbericht, de andere keer niet. De ene keer komt het bericht op bijv politie.nl, de andere keer niet. De ene keer is er binnen 2 uur een persbericht, de andere keer na 3 dagen, etc.....

Het knelpunt is niet alleen de informatievoorziening maar ook de verwerking van de informatie. Ik heb al vele persberichten gelezen die vervolgens compleet verbogen in de media komen. Alleen wijzen naar de voorlichter is volgens mij niet reëel. Maar nogmaals: daar is óók veel te verbeteren.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #102 Gepost op: 17 mei 2013, 18:28:44
Geen verhaal plaatsen omdat de politie geen persbericht er uit heeft gestuurd? Dan plaats je de politie weer in de positie dat zij bepalen wat het nieuws domineert. En dat is juist niet de bedoeling.
Geen verhaal plaatsen is wellicht wat overdreven maar plaats geen eigen interpretaties.

Er valt vaak genoeg over een incident te melden:

Om omstreeks 15.30 uur gebeurde op de Pechweg in Botsdorp een ongeval. TWee auto's raakten zwaar beschadigd. 2 ambulances en drie brandweervoertuigen kwamen ter plaatse om hulp te verlenen. De weg werd volledig afgesloten voor alle verkeer. Eén voertuig is door de brandweer open geknipt. Beide ambulances vertrokken met spoed vanaf de plaats incident. Bergingsbedrijf Klus en Ko kwam ter plaatse en heeft beide voertuigen geborgen. Beide auto's waren aan de voorzijde ernstig beschadigd. De weg werd door de brandweer gereinigd en werd na 1,5 uur weer vrij gegeven.

Tekstueel misschien geen hoogstandje, ik ben dan ook geen verslaggever, maar wat ik hiermee wil zeggen is dat hierboven allemaal feiten staan genoemd die gewoon kunnen worden waargenomen door elke leek.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Pully

• agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #103 Gepost op: 17 mei 2013, 18:29:56
Als je dan zelf een verhaaltje bij je foto's verzint. Accepteer dan ook dat mensen van de hulpverlening die wel weten hoe het echt zit daar kritiek op hebben.
Als dat maar vaak genoeg gebeurd dan krijg je vanzelf dat je contacten tussen media en HV slechter worden.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #104 Gepost op: 17 mei 2013, 20:20:35
Ik ben er van overtuigd dat de overheid de pers moet beheersen. Niet over de inhoud maar wel over wie zich wel en wie zich niet pers mag noemen en wat men dan wel en mag. Anders kunnen we nooit wat beginnen tegen maffe hobby-112 projecten die zichzelf overal tussen wurmen en overlast cq gevaar veroorzaken of compleet foutieve informatie verspreiden.

Moet je daar als overheid iets tegen doen? Als ze zich geen officiele pers mogen noemen wat dan? Denk je dat ze dan huilend thuis blijven? Of dat de site opgeheven word? Precies er gebeurd helemaal niets. Je geeft alleen aan een groep enthousiastelingen en toekomstige potentiële hulpverleners een gevoel van onwenselijkheid. En het valt wel mee hoor met de overlast en gevaar die ze veroorzaken. Dat is slechts een kleine groep.

Als je dan zelf een verhaaltje bij je foto's verzint. Accepteer dan ook dat mensen van de hulpverlening die wel weten hoe het echt zit daar kritiek op hebben.
Als dat maar vaak genoeg gebeurd dan krijg je vanzelf dat je contacten tussen media en HV slechter worden.

Oké? Meen je dit serieus? Ik denk dat zolang er nog geen 7 dagen per week voorlichting beschikbaar is we wel zelf verhaaltjes moeten schrijven. Niemand accepteert het dat op vrijdagmiddag een ongeval gebeurd, en er maandagmiddag pas een persbericht komt (= Dinsdag in de krant!!)

Hulpverleners mogen altijd aanmerkingen hebben. Dat is goed. Maar het is absurd om te stellen dat het contact slechter word als we zelf verhalen schrijven. Als men dat echt zo erg vind zouden ze intern moeten klagen tegen de afdeling communicatie. Als die gewoon 7 dienstdagen zouden hebben zou het probleem niet bestaan.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #105 Gepost op: 17 mei 2013, 21:01:33
Als burger wil ik ook de overheid kunnen controleren en en weten wat er gebeurd en niet afhankelijk zijn van de overheid EN de pers. Al meerdere keren meegemaakt dat ik thuis in de rook zat door een brand op iets grotere afstand waarbij zowel pers als overheid niks melden. Zo lang 112meldingen nog openbaar zijn kan ik mijzelf informeren maar ik vrees de dag dat ik afhankelijk ben vande pers.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #106 Gepost op: 18 mei 2013, 09:06:30
Als burger wil ik ook de overheid kunnen controleren en en weten wat er gebeurd en niet afhankelijk zijn van de overheid EN de pers. Al meerdere keren meegemaakt dat ik thuis in de rook zat door een brand op iets grotere afstand waarbij zowel pers als overheid niks melden. Zo lang 112meldingen nog openbaar zijn kan ik mijzelf informeren maar ik vrees de dag dat ik afhankelijk ben vande pers.
Maar welke info haal je dan uit de 112-meldingen? Waar het is zodat je polshoogte kunt gaan nemen?

JJ75

• Senior gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 18 mei 2013, 10:13:18
Je hoeft er niet heen maar je kunt zien waar, meetal ook wat en op basis van inzet hoelang en ernst van de brand. Op basis van die info  schat ik in of ik alvast deuren/ramen sluit. Voordat media en overheid beginnen te waarschuwen ben je zo een kwartier tot uur verder. Als er al gewaaarschuwd wordt. Hoe meer lagen ertussen des te trager de informatie doorkomt.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #108 Gepost op: 18 mei 2013, 10:19:27
Je hoeft er niet heen maar je kunt zien waar, meetal ook wat en op basis van inzet hoelang en ernst van de brand. Op basis van die info  schat ik in of ik alvast deuren/ramen sluit. Voordat media en overheid beginnen te waarschuwen ben je zo een kwartier tot uur verder. Als er al gewaaarschuwd wordt. Hoe meer lagen ertussen des te trager de informatie doorkomt.
Ik denk dat het voor een leek lastig is om in te schatten hoe lang een incident gaat duren. Met een klein brandje kunnen we al een lange poos druk zijn. Bij iedere brand komen er gevaarlijke stoffen vrij. En ik heb het al eerder gemeld, bij brand of een incident met gevaarlijke stoffen hebben wij onze tijd nodig om met juiste informatie naar buiten te komen. ::)

JJ75

• Senior gebruiker
Reactie #109 Gepost op: 18 mei 2013, 10:24:19
En dan heb ik mijn ramen als dicht terwijl nog ingeschat wordt wat er aan de hand is als bij ons in de buurt de schilder in de brand staat. Preventief handelen. Het is geen verwijt maar ik ben er graag op tijd bij. Meerdere keren meegemaakt dat de overlast groot was maar media en overheid het niet vermeldingswaardig vonden.

Het controleren en verzamelen van informatie mag nooit alleen bij de pers komen te liggen.