Daarnaast wordt het perspectief soms uit het oog verloren: Ja, er zijn "112 websites" die onzorgvuldig zijn, of op een hobby project lijken. Maar juist die websites hebben meestal geen lang leven, of trekken nauwelijks bezoekers.
Hier ben ik het niet mee eens. Er zijn in mijn ogen tal van 112-sites die onzorgvuldig zijn, en op een hobbyproject lijken. En die sites leven al erg lang en trekken meer bezoekers dan dit hele forum bij elkaar. Ik ga hier geen sites noemen, dat vind ik niet noodzakelijk.
Als burger bel ik ook wel eens de Politie, of stuur een mailtje met verzoek om informatie over een onderwerp. Krijg altijd keurig antwoord, soms met een beetje aandringen.
Of ik antwoord krijg van een wijkagent, de politie servicedesk of een woordvoerder, maakt mij niet uit. Dat is aan de politie zelf. Zo hoort het ook gewoon, en feitelijk hebben burgers ook gewoon recht op die informatie.
Wat maakt het nu uit dat de voorlichter een hobbyist te woord staat. Dat is de beslissing van die voorlichter. Anders wordt het als er onnodige verzoeken worden gedaan, of rechten worden geclaimd die er niet zijn. Maar een voorlichter is niet het exclusieve domein van "de officiele pers".
Maar wat voor informatie vraag je dan op als burger?
Ik vind het wel degelijk uitmaken aan wie een persvoorlichter tijd besteed. Natuurlijk hebben burgers recht op informatie maar laat ze die gewoon via de betrouwbare media halen.
Het is ook niet aan de overheid om te beslissen wie "pers" is en wie niet.
....
Maar dat is wat anders dan een overheid die de hele pers gaat reguleren en controleren.
Ik ben er van overtuigd dat de overheid de pers moet beheersen. Niet over de inhoud maar wel over wie zich wel en wie zich niet pers mag noemen en wat men dan wel en mag. Anders kunnen we nooit wat beginnen tegen maffe hobby-112 projecten die zichzelf overal tussen wurmen en overlast cq gevaar veroorzaken of compleet foutieve informatie verspreiden.
Het knelpunt blijft gewoon de informatie voorziening. En die blijft vanuit de overheid gebrekkig, en niet eenduidig. Want wie communiceert over incidenten?
Bij grote incidenten, en GRIP situaties zijn hier allerlei draaiboeken voor. Bij de kleine incidenten juist niet. De ene keer twittert de wijkagent, dan de voorlichter, dan het account van de brandweer, dan een gemeente afdeling. De ene keer is er wel een persbericht, de andere keer niet. De ene keer komt het bericht op bijv politie.nl, de andere keer niet. De ene keer is er binnen 2 uur een persbericht, de andere keer na 3 dagen, etc.....
Het knelpunt is niet alleen de informatievoorziening maar ook de verwerking van de informatie. Ik heb al vele persberichten gelezen die vervolgens compleet verbogen in de media komen. Alleen wijzen naar de voorlichter is volgens mij niet reëel. Maar nogmaals: daar is óók veel te verbeteren.