Onderdelen standaarduitrusting brandweerman?

Auteur Topic: Onderdelen standaarduitrusting brandweerman?  (gelezen 10651 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Robin27

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Gepost op: 13 mei 2013, 18:00:52
Beste helden,

Ik ben student Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft, en voor het afsluitende ontwerpproject van mijn bachelor ben ik bezig met een onderzoek naar de huidige uitrusting van de brandweer in Nederland. Ik zou daarvoor graag een overzicht willen hebben van alle onderdelen van de uitrusting van een brandweerman. Wat zijn de onderdelen van een brandweerpak en het ademluchttoestel, en wat zijn de 'accessoires' die een brandweerman bij zich draagt? Zit er verschil tussen de uitrusting van brandweerlieden op een TS/HV/RV? Hoe sterk verschilt dit per korps/veiligheidsregio? Zijn er documenten te vinden waarin de uitrusting gedetailleerd staat beschreven? Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mij met deze vragen zouden kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten, en alvast bedankt,
Robin




Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2013, 18:19:59
Hoi Robin,

Allereerst welkom en natuurlijk de vraag wat exact je ontwerpproject is! Als dat het (proberen te) verbeteren van de brandweeruitrusting is juichen we dat natuurlijk alleen maar toe! :)

Pak (globaal)
Veiligheidsschoenen (laarzen -met zaagbescherming)
Hittebestendige broek
Hittebestendige jas (gezamenlijk bestaat ook in de vorm van een uitrukoveral)
Handschoenen
Veiligheidshelm (met goudvizier en eventueel veiligheidsbril)
- Sommige korpsen: uitrukoverall voor hulpverleningsklussen, minder warm pak voor klussen waar geen brand bij betrokken is

Ademlucht:
Harnas
Ademluchtfles (geen zuurstof!)
Volgelaatsmasker

Extra mogelijk:
- Hoodie: soort bivakmuts die de nodige hitte tegenhoudt.
- Gehoorbescherming