Onderdelen standaarduitrusting brandweerman?

Auteur Topic: Onderdelen standaarduitrusting brandweerman?  (gelezen 10651 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Robin27

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Gepost op: 13 mei 2013, 18:00:52
Beste helden,

Ik ben student Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft, en voor het afsluitende ontwerpproject van mijn bachelor ben ik bezig met een onderzoek naar de huidige uitrusting van de brandweer in Nederland. Ik zou daarvoor graag een overzicht willen hebben van alle onderdelen van de uitrusting van een brandweerman. Wat zijn de onderdelen van een brandweerpak en het ademluchttoestel, en wat zijn de 'accessoires' die een brandweerman bij zich draagt? Zit er verschil tussen de uitrusting van brandweerlieden op een TS/HV/RV? Hoe sterk verschilt dit per korps/veiligheidsregio? Zijn er documenten te vinden waarin de uitrusting gedetailleerd staat beschreven? Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mij met deze vragen zouden kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten, en alvast bedankt,
Robin




Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2013, 18:19:59
Hoi Robin,

Allereerst welkom en natuurlijk de vraag wat exact je ontwerpproject is! Als dat het (proberen te) verbeteren van de brandweeruitrusting is juichen we dat natuurlijk alleen maar toe! :)

Pak (globaal)
Veiligheidsschoenen (laarzen -met zaagbescherming)
Hittebestendige broek
Hittebestendige jas (gezamenlijk bestaat ook in de vorm van een uitrukoveral)
Handschoenen
Veiligheidshelm (met goudvizier en eventueel veiligheidsbril)
- Sommige korpsen: uitrukoverall voor hulpverleningsklussen, minder warm pak voor klussen waar geen brand bij betrokken is

Ademlucht:
Harnas
Ademluchtfles (geen zuurstof!)
Volgelaatsmasker

Extra mogelijk:
- Hoodie: soort bivakmuts die de nodige hitte tegenhoudt.
- Gehoorbescherming
- Latex handschoenen om contact met mogelijke infectiebronnen bij slachtoffers te voorkomen

Er zijn tientallen accesoires die gebruikt kunnen worden, voor brand bijvoorbeeld:
- Warmtebeeldcamera
- Portofoon
- Zaklamp
- Vluchtmasker voor slachtoffer
- Speciale handschoenen tbv schoorsteenvegen (heet ijzer)

HV:
- Mes, centerpons (ruiten laten springen)
- HV-helm (minder warm, vaak afsluitende veiligheidsbril)
- HV-handschoenen

Eigenlijk heeft de brandweer zoveel dat het misschien makkelijker is om je vraag iets meer te specificeren (of tenminste: wat is de scope van je ontwerpproject)? Wij hebben van alles op de auto liggen, van positioneringssets voor werken op hoogte tot zaagkleding en kleding voor ongevalsbestrijding gevaarlijke stoffen. Daarbij hebben sommige korpsen nog waadpakken of pakken voor oppervlakteredding en bestaan er allerlei soorten accesoires. Dus, hier heb je hopelijk alvast wat aan, anders kan je ook naar de BZK-bepakkingslijst kijken. Daarop staat tenminste al het spul dat op de standaard TS moet liggen.

Een HV heeft uitgebreidere gereedschappen, net zoals een RV een veiligheidsharnas heeft voor het werken op hoogte. Er zit dus wel wat verschil in de toepassingen, maar niet in de basisuitrusting.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Robin27

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2013, 01:26:33
Allereerst heel erg bedankt voor de snelle reactie en het heerlijk uitgebreide antwoord! Het is precies wat ik nodig had!

Ik zou jullie erg graag vertellen waar ik mee bezig ben, maar omdat de opdracht voor dit project vanuit een bedrijf komt kan ik dat niet zomaar openbaar maken. Ik zal binnenkort even aan het bedrijf vragen of ik er hier wat meer over mag vertellen, want ik snap dat jullie nieuwsgierig zijn ;) En jullie input zou zeker van pas kunnen komen!

Ik zal in ieder geval even alles delen wat ik wél mag vertellen. Ik ben inderdaad bezig met het ontwerpen van een nieuwe brandweeruitrusting die speciaal is ontworpen voor gebruik met het product dat het bedrijf waar wij mee samenwerken op de markt wil brengen. Hun product brengt namelijk nieuwe gebruikssituaties met zich mee, en de huidige brandweeruitrusting is daar nog niet optimaal voor geschikt. Het komt er eigenlijk op neer dat de brandweeruitrusting die ik ga ontwerpen in ieder geval hetzelfde moet kunnen als de huidige brandweeruitrusting; daarnaast moet nog een aantal nieuwe dingen kunnen. Ik ben niet bezig met een brandweeruitrusting dat de huidige standaard uitrusting zou vervangen, maar met een uitrusting die alleen zou worden gedragen door de brandweerlieden die met het nieuwe product werken. Mijn excuses dat het allemaal nog een beetje vaag blijft ;)

Ik ben overigens wel van plan om te kijken naar wat algemenere verbeteringen die eventueel ook in andere brandweerpakken zouden kunnen worden toegepast. Maar het is nog maar de vraag in hoeverre ik daar aan toe kom, aangezien ik maar beperkt de tijd heb voor deze opdracht. Wat ik in ieder geval al een interessante onderzoeksrichting zou vinden is hoe warmteregulatie in de pakken zou kunnen worden verbeterd, want ik begrijp dat het zelfs op een zonnige zomerdag nog best warm kan worden daarbinnen ;)

Wat ik me nog afvraag is in hoeverre het lichaam door de uitrusting wordt beschermd tegen vallende objecten. Uiteraard dragen jullie een veiligheidshelm om jullie hoofden te beschermen, maar is er ook impact-bescherming voor de rest van het lichaam (schouders, armen e.d.) in het pak verwerkt? Is er baat bij dat de impact-bescherming op deze delen van het lichaam wordt verbeterd (uiteraard zonder de bewegingsvrijheid te beperken), of is het zoals het nu is wel prima?


Dennis Kempers

  • Brandweervrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Manschap A - Post Soest
Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2013, 09:16:11
Misschien een leuke toevoeging dat onze complete uitrusting (pak, laarzen, helmen) i.c.m. ademlucht, zaklamp, portofoon toch al gauw 20 kg weegt. Qua impact kan alleen onze helm het meeste verdragen, het pak iets minder. Uiteraard is het pak wel zo ontworpen dat scherpe delen van bijv. een voertuig er niet zo snel doorheen kunnen.


Robin27

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2013, 10:41:47
Thanks voor de toevoeging, Dennis! Klinkt behoorlijk zwaar, ben je van mening dat het eigenlijk te zwaar is? Of ben je er zo aan gewend dat het eigenlijk niet zo veel meer uit maakt? En vind je het belangrijk dat de impactprotectie 'from the neck down' verbeterd wordt? Of is het echt een non-issue?

Zoals beloofd heb ik inmiddels even aan het bedrijf gevraagd wat ik mag vertellen over de opdracht. Ik mag vertellen dat "[ik ben benaderd]
door een partij welke aan het onderzoeken is of er markt is voor een amfibische oplossing voor een eerste aanvals brandweer voertuig." Mijn persoonlijke ontwerpuitdaging is dus in principe het ontwerpen van de uitrusting van een amfibie-brandweerman/vrouw. In feite zou je kunnen zeggen dat het een soort combinatie wordt tussen brandweeruitrusting en het overlevingspak van het KNRM. Hebben jullie hier nog eerste gedachten over? Zijn er dingen waar ik volgens jullie echt rekening mee moet houden?


Dennis Kempers

  • Brandweervrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Manschap A - Post Soest
Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2013, 10:45:41
20 kg klinkt zwaar maar dat valt onzettend mee. De druk van je ademluchttoestel wordt  verdeeld als je hem goed draagt. De toestellen die wij gebruiken zijn heuptoestellen en draag je dus meer op je heup dan op je schouders als je de banden goed afstelt. Je raakt gewend aan het gewicht en het maakt dus niet heel veel uit. De impact from the neck down vind ik eigenlijk minder belangrijk, maar dat is persoonlijk. Misschien zijn er mensen die er heel anders over denken.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2013, 10:51:44
Thanks voor de toevoeging, Dennis! Klinkt behoorlijk zwaar, ben je van mening dat het eigenlijk te zwaar is? Of ben je er zo aan gewend dat het eigenlijk niet zo veel meer uit maakt? En vind je het belangrijk dat de impactprotectie 'from the neck down' verbeterd wordt? Of is het echt een non-issue?


Pak is zwaar en zeker in de zomermaanden is het bijna warmer om een loze OMS-melding op te lossen dan een brand te bestrijden. Daarentegen is de hittebestendigheid bij onze huidige pakken bijzonder groot en dat komt natuurlijk goed van pas bij binnenbrandbestrijding. Nadeel is inderdaad wel dat bij een ongeval of iets dergelijks dat pak wel voor heel veel hitteopbouw zorgt......

Tsja, wat is impactprotectie bij de brandweer? De grootste kans is dat een muur of balk op je valt en dan helpt wat impactprotectie ook niet meer. Ik denk dat de klappen die een brandweerman (m/v) te verduren kan krijgen van dermate grote impact zijn dat daar maar weinig bescherming tegen helpt. Ofwel: heel goed opletten of het wel verantwoord is om ergens naar binnen te gaan.

Opdracht klinkt leuk -bedoeld voor scheepsbrandbestrijding?
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2013, 13:27:41
Zoals beloofd heb ik inmiddels even aan het bedrijf gevraagd wat ik mag vertellen over de opdracht. Ik mag vertellen dat "[ik ben benaderd]
door een partij welke aan het onderzoeken is of er markt is voor een amfibische oplossing voor een eerste aanvals brandweer voertuig." Mijn persoonlijke ontwerpuitdaging is dus in principe het ontwerpen van de uitrusting van een amfibie-brandweerman/vrouw. In feite zou je kunnen zeggen dat het een soort combinatie wordt tussen brandweeruitrusting en het overlevingspak van het KNRM. Hebben jullie hier nog eerste gedachten over? Zijn er dingen waar ik volgens jullie echt rekening mee moet houden?

Dan moet je er wel rekening mee houden dat de huidige PBM pakken die gebruikt worden op het water absoluut niet geschikt zijn voor brandbestrijding. Je kan het effect vergelijken met een krimpkous...

Andersom heb ik onlangs in wat heftiger weer brandweerpersoneel aan boord gehad, die na 5 minuten doorweekt waren. Hierbij gaven ze zelf al aan dat een brandinzet zo lastig/gevaarlijk/onmogelijk wordt i.v.m. stoomvorming in de pakken.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #8 Gepost op: 15 mei 2013, 13:54:46
Misschien zou je eens contact op moeten nemen met het facilitair centrum van de brandweer Amsterdam Amstelland. Daar hebben ze net nieuwe uitrukkleding aangeschaft. Men heeft veel verschillende onderzoeken gedaan om te testen welke kleding het best geschikt is voor ons werk. Met een testteam hebben ze veel verschillende praktijksituaties onderzocht met elementen als hitte, water en kou. Ook heeft men gekeken naar de dikte en sterkte van de stof ivm de afvoer van hitte van het lichaam (warmtestuwing etc).
Uiteindelijk heeft men gekozen voor harde kunststofvezel als buitenstof. Als ik me niet vergis Millenia Light van Ten Cate. Uiteindelijk zijn er ook nog aanpassingen gedaan ivm zakken, lusjes en knieverstevigingen(ivm reanimaties etc.)
Als ik me niet vergis worden er nu ook onderzoeken gedaan naar specifiekere kleding voor bepaalde werkzaamheden. Waarom zou je bijvoorbeeld een bluspak aan moeten tijdens een reanimatie... Zijn daar geen andere oplossingen voor.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 15 mei 2013, 16:44:14
Thanks voor de toevoeging, Dennis! Klinkt behoorlijk zwaar, ben je van mening dat het eigenlijk te zwaar is? Of ben je er zo aan gewend dat het eigenlijk niet zo veel meer uit maakt? En vind je het belangrijk dat de impactprotectie 'from the neck down' verbeterd wordt? Of is het echt een non-issue?

Zoals beloofd heb ik inmiddels even aan het bedrijf gevraagd wat ik mag vertellen over de opdracht. Ik mag vertellen dat "[ik ben benaderd]
door een partij welke aan het onderzoeken is of er markt is voor een amfibische oplossing voor een eerste aanvals brandweer voertuig." Mijn persoonlijke ontwerpuitdaging is dus in principe het ontwerpen van de uitrusting van een amfibie-brandweerman/vrouw. In feite zou je kunnen zeggen dat het een soort combinatie wordt tussen brandweeruitrusting en het overlevingspak van het KNRM. Hebben jullie hier nog eerste gedachten over? Zijn er dingen waar ik volgens jullie echt rekening mee moet houden?
Waarom het wiel nog eens uitvinden als zoiets bestaat?

http://www.galjoen.nl/content.asp?page=39