Ingebruikname schuimblusmiddelen voor grootschalige incidenten Zeeuws-Vlaams havengebied

Auteur Topic: Ingebruikname schuimblusmiddelen voor grootschalige incidenten Zeeuws-Vlaams havengebied  (gelezen 20610 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De (mobiele) voorraad schuim in het Westerscheldegebied is met de introductie van deze containers aanzienlijk toegenomen. Samen met de voorraden schuim aan boord van de diverse fi/fi sleepboten is er globaal nu 150-200 ton schuimvormend middel beschikbaar in de buurt.

Het jaarlijks verbruik van schuimvormende middelen in Nederland is niet centraal beschikbaar maar de totale omzet kan, op basis van vroegere getallen RWS, ruw worden geschat op 5-600 ton per jaar. (Hiervan zit 60 - 70 % opgesloten in vaste blusinstallaties en wordt uitsluitend ingezet bij calamiteiten en systeemtesten.)
Geschat wordt dat in Nederland jaarlijks ca 150-200 ton wordt toegepast bij brandweerkorpsen van de overheid en industrie.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Citaat van: Thor link=msg=1171099 date=1370630181
De investering van ruim 1 miljoen is gedaan op basis van een aantal brandscenario's.
Welke scenario's zijn dit en met welke schuimbehoeften is daarbij per scenario in m3/uur en per brand gerekend ?

Je moet hierbij denken aan een incident op het water (tanker) of een opslagtank voor brandbare stoffen.
In het Zeeuwse zijn er zeker genoeg scenario's waarbij een flinke hoeveelheid SVM nooodzakelijk is.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Citaat van: Thor link=msg=1171077 date=1370627019
Is er voorzien in eigen pompcapaciteit van deze containerunits en zo ja hoe groot of wordt gerekend op de zwaartekracht ?

Onze ervaring met bepaalde merken/soorten schuim is dat je de scheepstanks het beste van onder kan opvullen,dus oppompen. Anders krijg je via de ontluchtingen ongewenst veel schuim aan dek als je het met een beetje redelijke snelheid wilt doen.

De containers van de VRZ zijn niet voorzien van een pompunit, deze containers lopen leeg op zwaartekracht of worden leeggepompt door een externe pompunit.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1171521 date=1370722345
De containers van de VRZ zijn niet voorzien van een pompunit, deze containers lopen leeg op zwaartekracht of worden leeggepompt door een externe pompunit.

Een pompunit (gekozen voor de juiste viscositeit) is een relatief beperkte investering waarvan je onder bepaalde omstandigheden groot voordeel kan hebben bij het overpompen van de lading schuim.


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
De 2 watercontainers hebben ieder een eigen roepnummer, hebben de schuimcontainers dat ook en zo ja, welke zijn dat dan?


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
@Thor,

Benodigde containers kunnen wellicht vervoerd worden door één van de betonningsvaartuigen van Rijkswaterstaat (die zijn natuurlijk niet terstonds beschikbaar). Ik heb wel eens foto's gezien van haakarmbakken op een dergelijk vaartuig. Volgens mij destijds met de Pelican one.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: 1300001-MR link=msg=1172582 date=1370977898
@Thor,

Benodigde containers kunnen wellicht vervoerd worden door één van de betonningsvaartuigen van Rijkswaterstaat (die zijn natuurlijk niet terstonds beschikbaar). Ik heb wel eens foto's gezien van haakarmbakken op een dergelijk vaartuig. Volgens mij destijds met de Pelican one.

Vermeld wordt : "Alle containers zijn mobiel, zodat bij een groot incident op het land of op het water al het Zeeuwse schuimblusmiddel op één plaats kan worden ingezet."

Dan moet de inzet van die containers bij grote incidenten op het water op een of andere manier zijn geregeld.

Het grote incident op het water waar schuim wordt ingezet zal zijn een tanker met brand in het ladinggedeelte, dus brand in een of meerdere ladingtanks.
De eerste inzet zal bestaan uit het koelen van de aangrenzende tanks middels de waterkanonnen van de sleepboten met fi/fi.
Je werkt dan van twee kanten steeds verder naar de brandende tanks toe. Als de aanliggende tanks voldoende zijn gekoeld begin je aan de brandende tank(s) eerst met koelen en vervolgens zet je een schuimaanval in.
Algemeen wordt gesteld dat zinvolle een schuimaanval binnen 20-30 minuten succes moet hebben.

De bluscapaciteit van de fi/fi sleepboten is 2400 m3/uur.bij 3 % schuim dus 72 m3/uur schuimverbruik.
Je kunt dus,met beschikbaar 30 m3 schuim, met twee monitoren 2x1200 m3/uur een schuimaanval doen en met een monitor 1200 m3. uur twee schuimaanvallen. c.q. de voorraad van 30 m3 is binnen ca een half uur of een uur schuimen op. Is de brand nog niet bedwongen dan moet er een nieuwe schuimvoorraad worden aangeleverd per blusboot.
Er zullen bij een grote brand zeker minstens twee blussleepboten worden ingezet.

Je kunt de schuimvoorraad van de sleepboten aanvullen vanuit de tanks ergens aan een kade,dan kunnen d sleepboten ondertussen niet koelen of schuim aanvoeren middels een ander vaartuig naar de locatie calamiteit. Een andere mogelijkheid is een losse passende schuimtank aan dek van een  fi/fi sleepboot te plaatsen,

Hoe is het gebruik van de schuimcontainers mbt incidenten op het water geregeld ?  

In de praktijk zie ik de inzet van fi/fi sleepboten met of zonder een schuimvoorraad in eigen schuimtanks zeker in de beginfase van de calamiteit.

Hoe het verder zal gaan met eigen brandweermaterieel is nog niet duidelijk.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Het is en blijft de vraag of je een ladingtank niet beter gecontroleerd kan laten uitbranden,terwijl de aanliggende tanks etc. worden gekoeld met een overmaat aan water.
Dat hangt o.a. af van de overlast/het mogelijke gevaar dat in de buurt op het land en te water zal/kan worden  veroorzaakt.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Voor de hobbyisten onder ons, van deze combinatie verschijnt er dit najaar een model in schaal 1:87 bij Herpa:

Herpa 090810  Renault Premium Tankcontainer-Sattelzug "Brandweer" (NL)

http://www.herpa.de/collect/(S(g0hu4evcrn442wufghqdln55))/detail.aspx?ProductID=090810&lang=de-DE&express=1&thumb=1


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Citaat van: SimonSt link=msg=1172729 date=1371027016
Voor de hobbyisten onder ons, van deze combinatie verschijnt er dit najaar een model in schaal 1:87 bij Herpa:

Herpa 090810  Renault Premium Tankcontainer-Sattelzug "Brandweer" (NL)

http://www.herpa.de/collect/(S(g0hu4evcrn442wufghqdln55))/detail.aspx?ProductID=090810&lang=de-DE&express=1&thumb=1

Kijk aan, ziet er goed uit  :)
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B