SEHSO opleiding

Auteur Topic: SEHSO opleiding  (gelezen 3773 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

miv

  • Gast
Gepost op: 3 mei 2005, 10:22:48
Heeft iemand ervaring met de SEHSO opleiding (spoedeisende hulpverlening bij slachtoffers) deze word gegeven door Meduca en is gecertificeerd door Nedcert. Dit is een (dure) 3 daagse cursus. Wat ik hoorde, zijn een aantal cursisten met SEHSO aangenomen als Chauffeur. En als je aan bent genomen? wie betaald dan die SOSA opleiding, dat is wel 9500 euro??




Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2005, 16:01:28
Aangezien SEHSO geen landelijk erkende opleiding voor de ambulancehulpverlening is zal je als je bij een ambulancedienst wordt aangenomen alsnog de SOSA moeten gaan volgen.

Dus dan is 't misschien 'n beetje zonde om eerst zo'n dure cursus te gaan volgen, omdat je de sosa opleiding toch nog moet volgen wil je in dienst blijven.

Als je aangenomen bent en je inwerktraject met voldoende resultaat heb afgesloten wordt je SOSA uiteraard betaald door je dienst, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken dan.


miv

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2005, 16:46:47
Het geen wat ik ook meer bedoel is, het feit, dat je sowieso een EHBO diploma moet hebben om aangenomen te worden. Met een sehso diploma, mag je bv (onder bp voorwaarden) wel een helm van een slachtoffer en dergelijke afhalen en verder behandelen. en met een EHBO, """houd het """<snel> op"" (met zulke slachtoffers).

Daarom leek het mij dus wel zeer zinvol om een SEHSO diploma te volgen (internationaal erkent,) Als iemand met deze cursus ervaring heeft, graag, info


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2005, 19:54:10
Ook bij (gevorderde) EHV-ers wordt de handgreep van Zach aangeleerd om INDIEN NODIG de helm af te nemen.

Dus dat is niet het meest sterke voorbeeld van SEHSO.

Het probleem met deze opleidingen is dat je wellicht meer vaardigheden aanleerd, maar dat je de spullen daarvoor vaak niet bij je hebt.

Tenzij je zelf met een ambu rijdt. ;)


Karim

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2005, 20:25:55
Het geen wat ik ook meer bedoel is, het feit, dat je sowieso een EHBO diploma moet hebben om aangenomen te worden. Met een sehso diploma, mag je bv (onder bp voorwaarden) wel een helm van een slachtoffer en dergelijke afhalen en verder behandelen. en met een EHBO, """houd het """<snel> op"" (met zulke slachtoffers).

Daarom leek het mij dus wel zeer zinvol om een SEHSO diploma te volgen (internationaal erkent,) Als iemand met deze cursus ervaring heeft, graag, info

Je zit wel met 'n verzekeringskwestie dan he.

Als de ambulancedienst dat sehso diploma niet erkend, heb je eigenlijk nog niets aan die vaardigheden.

Handelingen die ik officieel als ambulance-chauffeur niet mag doen, maar die ik toch beheers omdat ik ze in het ziekenhuis geleerd heb (via mijn verpleegkundige opleiding) zal ik op de ambulance niet toepassen.
Ik ben alleen verzekerd in het ziekenhuis waar ik die handelingen mag uitvoeren.

Voor ik ze elders uit (bij de ambulance bijv.) en gaat er iets mis zit ik met een probleem omdat ik dan niet verzekerd ben en de ambulancedienst zich dan terug trekt omdat ik die handelingen als ach. nog niet behoor te doen.


miv

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 4 mei 2005, 09:56:22
zou het sehso wel een vervanging voor het ehbo kunnen zijn?  http://www.meduca.nl/pages/ehbo.html


miv

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 4 mei 2005, 09:58:14
(dan bedoel ik als vervanging om aangenomen te worden bij een post/rav)


Bart S

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 4 mei 2005, 11:12:20
(dan bedoel ik als vervanging om aangenomen te worden bij een post/rav)

Ik denk dat het helemaal afhangt van de dienst waar je solliciteerd, en je kan dit het beste daar eens vragen denk ik. Ik ken de opleiding SEHSO niet en kan ook nergens vinden of de opleiding gelijkwaardig is aan de 'normale' EHBO opleiding, of wat de verschillen zijn. Kan iemand mij dat uitleggen?

Groetjes,

Bart


Karim

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 4 mei 2005, 19:17:05
zou het sehso wel een vervanging voor het ehbo kunnen zijn?  http://www.meduca.nl/pages/ehbo.html


Zal inderdaad aan de dienst zelf liggen, maar als de stof voldoende overeen komt zie ik niet in waarom niet.

Ik ken ook 'n ACH die met de (uitgebreide) MFA (medic first aid) cursus ipv de "gewone" ehbo cursus bij 'n ambulancedienst aan de slag kon, dus als die sehso voldoet zal dat ook wel kunnen.


Bart S

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 6 mei 2005, 00:00:59
En nog een vraag die in mij opkomt... waarom wil je zo graag de SEHSO doen i.p.v. EHBO? EHBO is waarschijnlijk goedkoper en wordt overal gegeven. Als je het doet omdat SEHSO misschien makkelijker is of lijkt dan EHBO dan moet je toch nog eens goed nadenken over de ambulance. Daar ga je namelijk de verplichte (!) SOSA opleiding doen die veel moeilijker en pittiger is dan een EHBO opleiding.

Groetjes en succes,

Bart