BOA van treinmaatschappij (opzettelijk) niet zorgvuldig bij opstellen proces-verbaal?

Auteur Topic: BOA van treinmaatschappij (opzettelijk) niet zorgvuldig bij opstellen proces-verbaal?  (gelezen 1832 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

san1988

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Beste mensen,

Vandaag 22/5/2013 kreeg een vriend van mij uit China een procesverbaal van een BOA van VEOLIA in de trein van Heerlen naar Maastricht. Hij is voor korte periode in europa en heeft geen adres, hij gaat tenslotte weer terug naar zijn land. Hij neemt altijd in Amsterdam de bus en metro en gebruikt daarvoor zijn ovchip-kaart die hij  heeft gehad. Nu wij in limburg zijn, wist ik niet dat hij in Heerlen de trein nam naar Maastricht (VEOLIA). Gezien hij nooit met de trein is weggeweest, weet hij niets van die 20 euro minimum bedrag af waarmee je in moet checken. Vanmiddag 14.25 uur dacht hij, dat hij was aangemeld met zijn chipkaart op de paal (ik was er niet bij, hij zou even naar centrum gaan in Heerlen).

Rond 14.37u was er ter hoogte van valkenburg controle.  De ene boa legde zijn kaart tegen het apparaat en bleek niet aangemeld, er stond 8 euro op de kaart (genoeg voor de bus die hij naar station had genomen). Hij legde in gebrekkig Engels uit dat hij niet wist met tarief van 20 euro en vroeg wat hij kon doen, hij wilde bijvoorbeeld bij volgende stop/halte (Meerssen) extra geld op zijn kaart zetten. De BOA's zeiden dat dit niet mogelijk was. Echter was dit wel mogelijk, er staat tenslotte een automaat op het perron Meerssen waar de trein stopte. Waarom de BOA's hem tegen hielden is een vraag.

Tevens zeiden de BOA's dat hij de trein terug van maastricht naar heerlen niet kon nemen, eerst moet de boete voldaan zijn die hij kreeg; vervoerprijs 5 euro, wetterlijke verhoging 35 euro, totaal 40 euro. Volgens de service punt van VEOLIA klopt dit niet, zet je extra geld op de kaart dan kan hij gewoon terug naar heerlen reizen. De jongen legde uit dat hij het systeem niet kende en het in orde wilde maken.  De jongen heeft dus een > verklaring < afgelegd!

Op het procesverbaal vermeld de BOA:  IK GEEF GEEN VERKLARING.
Tevens vinkt de boa van VEOLIA aan:  'DE VERDACHTE IS MEDEGEDEELD NIET TOT ANTWOORDEN VERPLICHT TE ZIJN".
Dit is tegen de jongen helemaal niet gezegd.
De Jongen vermoedde dat de BOA aan het knoeien was met het procesverbaal.
Vervolgens heeft de jongen geen adres in Nederland, word een adres van een kennis op het PV gezet.  Dit kan naar mijn mening niet kloppen en dient er een aparte procedure gevolgd te worden, maar je voelt het al, men wilt er natuurlijk snel vanaf zijn en schrijven maar wat raak.

Het PV is omschreven als volgt  220513(datum)-1437(tijd)-403864(verbalisant BOA VEOLIA)

Er is aangevinkt:  uitstel van betaling  en er is aangevinkt: aankondiging van strafbeschikking.

En dan komt het; nu komen we rond 17.30 uur aan op politiebureau maastricht om aangifte te doen tegen de BOA. Tenslotte is er sprake van valsheid in geschrifte. Ik heb het hele gesprek opgenomen op de telefoon bij de balie. De agent en agente houden een heel verhaal om geen aangifte op te nemen, maar...... als wij er met VEOLIA niet uitkomen dan moeten we nog maar eens terug komen. Hele gesprek staat op recorder van de telefoon vast.

Nadat ik met de KLPD in Driebergen had gebeld, zei men dat Maastricht aangifte MOET opnemen.

Vervolgens is hij buitenlands met een tijdelijk verblijf in europa (niet nederland). Hoe kan het zijn dat men dan de boete naar een Nederlands adres wilt sturen waar hij niet woont. Volgens mij zijn er andere procedures voor buitenlanders.

Al met al vind ik het een trieste zaak dat de BOA's van VEOLIA hem niet bij de volgende halte er uit zetten en (wel of niet aanwezig zijn) zodat hij geld op zijn kaart kan zetten.


1. de verklaring is niet naar waarheid opgeschreven
2. er word tegen hem gezegd dat hij de trein terug niet mag nemen
3. hij is buitenlands, daar kent men in CHINA geen IBAN (?)
4. er is nooit tegen hem gezegd dat hij niet tot antwoorden verplicht is
5. de politie weigert aangifte op te nemen tegen een BOA.

Zijn er mensen die tips hebben hoe te handelen en antwoorden kunnen geven op de 5 punten die ik opgescheven heb?




VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Beste San1988,

Gezien dit verhaal toch aangifte doen. Wellicht dat het op dat moment wat te druk was bij de Politie en ze daarom geen aangifte op wilde nemen....dan kan je een afspraak maken voor een later tijdstip.
Mocht je problemen hebben met de BOA, zal je op de site van Veolia even moeten kijken wat de klachtenprocedure is.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


san1988

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Bedankt voor de tip, maar als een BOA aan het rommelen is met een PV, dan word het toch een zaak voor de officier van justitie? Deze kunnen zijn papieren intrekken of heb ik dat mis? Ik zie VEOLIA eigenlijk niet zitten.

Toen mijn vriend belde dat er controle was en hij niet begreep wat de BOA's over spraken, was zijn bel te goed op en kreeg hem niet te pakken (buitenlandse kaart heeft hij). Ik bellen met VEOLIA service punt in Maastricht (blijkt iemand in Tilburg de telefoon op te nemen), met de vraag waar de controleploeg met mijn vriend zich bevond, bleek dat men niet in staat was om contact met het controle team op te nemen.  Dus ik ben naar Maastricht gereden met wat meer snelheid, omdat ik niet wist of ze hem aan de politie zouden overdragen. Maar de communicatie tussen de service punten en de controleteams zijn er niet. Ook de afdeling incasso in Roermond is onbereikbaar en ga zo nog maar door. Krijg het idee dat het een puinhoop is bij VEOLIA.

Ik kan op de VEOLIA website niet terug vinden hoe het zit met een boete en wonen in een andere werelddeel :P

 >:(   SAN.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
En wat denk je dan dat de Officier van justitie nodig heeft? juist, een aangifte.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat