Hoi , ik heb het als duikintructeur nog niet meegemaakt dat iemand naar een decokamer moest, maar het zou ook geen reclame zijn voor mezelf als dat wel zo was
Maar contact met de decocentra verloopt normaal via de CPA. In Zeeland is het de gewoonte dat een patient eerst in een normaal ziekenhuis bekeken wordt (Goes in ons geval) en dat pas daar beslist wordt of reco/deco nodig is. In zeer duidelijke gevallen kan daar van afgeweken worden maar dat is echt de uitzondering.
Deco ziektes zijn over het algemeen geen echte "bloed spoed" gevallen alhoewel het eindresultaat altijd beter is als je eerder begint met behandelen.
Vaak duurt het uren voor dat de eerste symptomen optreden, 5 minuten korten of langer maken dan niet zo heel veel meer uit.
Dat is wat anders bij een luchtembolie, die secundair kan optreden bij een longbarotrauma. Een serieuze luchtembolie patient (sportduiker) zal vrijwel nooit op tijd gerecomprimeerd kunnen worden. Je hebt hier een reco voorziening op de duiklocatie voor nodig.
Voor advies kun je wel 24 uur per dag contact opnemen met het Duik Medisch Centrum (DMC) in Den Helder en met het Belgische centrum in Oostende. (daar zijn dus ook decotanks 24/24 beschikbar)
Of er in Antwerpen ook duikartsen piketdienst hebben weet ik niet.
Ze geven in Den Helder en Oostende ook wel rondleidingen, zelf ben ik 2x in Oostende geweest, misschien leuk om zoiets voor een aantal geinteresseerde collega's te regelen ?
Het is wel een eindje weg natuurlijk ...
groetjes
Jacques
PS Als je meer info wilt over hyperbare geneeskunde dan heb ik wel een paar boeken voor je.