Lang niet heel het Rode Kruis biedt deze opleiding uberhaupt aan, veel afdelingen hebben gewoon het Oranje Kruis met eigen verdiepingslessen. Strookt dus ook niet met de norm. Eenheidsworst? Nog lang niet!
Inderdaad, bij mijn afdeling is er slechts 1 iemand die de cursus gevolgd heeft, andere afdelingen waar ik wel eens over de vloer kom hebben misschien een handje vol met 5* hulpverleners. In alle gevallen gebruiken ze die bijvoorbeeld als inzetleiders of posthoofden.
Voor de rest zijn alle hulpverleners gewoon 4* en/of OK met eventueel aanvullende opleidingen / diploma aantekeningen en natuurlijk gewoon eigen herhalingslessen waar extra diepgang in gegeven wordt.
Van de mensen die ik over de 5* cursus heb horen vertellen nadat ze hem gevolgd hebben waren de reacties meestal ook in de richting: niets nieuws gehoord dat ik ook niet al ergens anders gehoord heb, hoogstens dat het nu gewoon bij elkaar in 1 cursus zat.
Ik vraag me ook echt af of het wel zo heel veel toevoegd. Ben alleen bang dat het voor een tweedeling gaat zorgen en dat er mensen met een 5* diploma straks alleen maar mee zullen lopen gaan pochen en zichzelf beter gaan voelen dan een doorgewinterde 4* of OK hulpverlener die door ervaring en verdiepingslessen (waar je dan geen apart papiertje van krijgt), met alle leuke gevolgen voor goede samenwerking van dien.
Zijn er uberhaupt afdelingen waar ze alle vrijwilligers voor 5* opleiden? Ik ben ze nog niet tegengekomen (en weet ook niet of het echt nodig is, 4* / OK met voldoende herhalingslessen, verdiepingslessen en evenementen ervaring zijn minstens zo waardevol als je het mij vraagt)