Misschien heel gek hoor, maar ik zie het probleem met die concurrentie eigenlijk niet zo. Het Rode Kruis verzorgt al sinds jaar en dag evenementenhulpverlening. Kennelijk is er genoeg geld te verdienen voor commerciële bedrijven om dit rendabel te maken en dus een dergelijk bedrijf te starten. Ergens is er de afgelopen jaren een situatie ontstaan waarbij commerciële evenementen nu dus voor de commerciële bedrijven zijn en de publieke evenementen voor het Rode Kruis of de EHBO vereniging, omdat het anders 'oneerlijk' zou zijn voor de commerciële organisaties? Ik denk qua concurrentie altijd in de lijn van: Als je teveel last hebt van concurrentie, doe je zelf iets verkeerd.
Dat het Rode Kruis (en EHBO verenigingen) andere tarieven hanteert is bekend. Dat heeft mijn inziens meer te maken met het gebruik van vrijwilligers, de interne opleidingen (ook door vrijwilligers gegeven) en de niet volledig ALS ingerichte gele bussen e.d. dan dat het te maken heeft met de collectes. Daarnaast, mijn ervaring is dat commerciële partijen en het Rode Kruis elkaar prima aan kunnen vullen. Bij veel evenementen gebeurd dat ook. Daar wordt de EHBO gedaan door het Rode Kruis en de ALS / Ambu hulp / meer professionele zorg door de commerciële partijen.
Voor het Rode Kruis is het ook helemaal niet rendabel als ze geen commerciële evenementen meer doen. De tassen, uniformen, tenten (of haakarmbakken
), AED's, verbindingsmaterialen, opleidingen e.d. moeten wel allemaal betaald worden. Als je dat geld als Rode Kruis enkel moet verdienen met de publieke evenementen (die regelmatig niet eens vermogend genoeg zijn om de richtlijnprijzen te betalen), dan gaat dat zeker ten koste van de kwaliteit van je inzet. Ook voor publieke evenementen moet gewoon soms iets stevigs staan.
Daarnaast moet je het ook 'leuk' houden voor de hulpverleners. Niets ten nadelen van de organisatoren van kleine publieke evenementen hoor, maar als je alleen maar aan de gang kunt op markten, cultuurfestivals en het Nederlands kampioenschap grasprietjestellen, dan is de lol er toch wel een keer van af. Af en toe een concert of groot (sport)evenement houd het voor de hulpverleners interessant en daarbij verhoog je ook de kwaliteit van de hulpverlening bij kleinere evenementen omdat je van dat soort evenementen enorm veel leert.
En als laatste (ook niet geheel onbelangrijk): Wat voor commercieel bedrijf gaat echt grote evenementen als bijvoorbeeld een Nijmeegse vierdaagse ondersteunen met +/- 600 hulpverleners, 50 voertuigen, paar honderd communicatiemiddelen, en alle andere bijbehorende materialen? Deze resources komen uit het hele land, dus het is wel fijn dat afdelingen ook investeren in deze materialen. De Nijmeegse is een voorbeeld van een behoorlijk commercieel evenement, maar ik denk dat het Rode Kruis hier toch wel even iets neerzet wat ik commerciële bedrijven niet zomaar even neer zie zetten. Als we ons alleen nog maar gaan richten op de kleinschalige hulpverlening, dan kun je binnen een paar jaar dat soort evenementen ook niet meer ondersteunen omdat het materiaal er gewoon niet meer is.