Als we situatie's willen meemaken dat de meldkamer geen contact meer kan krijgen met de eenheden tijdens een grote calamiteit, moeten we vooral alle gespreksgroepen in de porto programmeren. Ik noem een Turkisch Airlines of een Alphen a/d Rijn. Als collega's uit, ik noem maar even een eenheid Noord Nederland, hoort van dit incident zullen vele collega's gaan schakelen om mee te luisteren. De nieuwsgierigheid is te groot om het niet te doen. In onze regio hebben we zelf ondervonden (ik niet persoonlijk) hoe het is om hier hinder te van ondervinden. De Meldkamer kreeg tijdens de Turkish Airlines crash meerdere malen geen contact meer met de eenheden, heel bizar om te ondervinden dat je gewopn niet eens kunt zenden als meldkamer. En ja, dit werd grotendeels veroorzaakt dppr de vele randapparaten die aan stonden, meeluisteraars etc.
Zodra zich een situatie voordoet waarin het van belang is om mee te luisteren met een andere regio, kan dit met een patch op de meldkamer zo geregeld worden. Zelfde geld voor de INRAP die dagelijks steeds meer onnodig gevuld zijn met allerlei randapparaten uit het hele land. Gelukkig hebben we er meerdere en wordt hier door de meldkamers steeds creatiever gebruik van gemaakt
. En gelukkig kunnen we over een tijdje zelf vanaf de RABS randapparatuur in een andere gespreksgroep zetten.
Ik denk dat de eenheden eens wat meer vertrouwen moeten hebben in de meldkamer dat er geen zaken "gemist" worden. Is dit wel het geval, kaart het aan en laat het uitzoeken. Sommige collega's willen alles weten en horen... maar in hoeverre is het ook relevant...