Onder de nieuwe regeling kun je grofweg zeggen: Zowel het trekkende als het getrokken voertuig mogen elk maximaal 3500 kg wegen (max combinatie gewicht dus 7000kg. Zodra 1 van beiden de 3500kg overschrijdt heb je C1E nodig. Enige uitzondering is de truck met oplegger 'BE' combinatie waarbij de oplegger een deel van zijn gewicht over mag dragen op het trekkende voertuig. Waarbij de oplegger dus bijvoorbeeld wel 4000kg mag wegen, mits deze 500kg overdraagt op het trekkende voertuig, mits deze dat kan hebben en de 3500kg niet overschrijdt.
Tevens mag het TMM van het getrokken materieel niet zwaarder zijn dan 3.500 kg (hierdoor kom je dus onder de nieuwe regels niet boven de 7.000 kg TMM van het geheel).
Onder de oude regels mocht het getrokken TMM grofweg 1,5 maal het TMM van het trekkende voertuig zijn, uitgezonderd bij het gebruik van een "dolly" dan mocht deze zijn overgewicht overdragen aan het trekkende voertuig. Hierdoor konden combi's van max. 12.000 kg ontstaan.
Dit verklaart dat ik dacht dat boven 7500 kg BE met code95 is. Recentelijk is de wetgeving dus gewijzigd. Maakt het wel gelijk minder interessant voor transporteurs.
RemRoof
Deze wetgeving is al een tijdje geleden gewijzigd met het ingaan van de code 95.
Voor die tijd was voor al het vervoer boven de 7.500 kg een chauffeursdiploma verplicht. De wetgever heeft daarna deze regel wel gehandhaafd alleen heeft de combi BE hieruit gelaten omdat men toen al bezig was met het nieuwe rijbewijs systeem.
Deze combi's blijven wel mogelijk boven de 7.000 voor de uitgezonderde categorieën waaronder de HV diensten maar ook weer bijna alles wat valt onder 561/2006.
Makkelijk handhaven voor onze blauwe vrieden met alle andere regelgeving rondom het C-rijbewijs zoals code95 en ADR...
ADR is eigenlijk geen goede vergelijking hier, deze dien je boven een bepaalde hoeveelheid per verpakking of in het geheel toch nog wel te hebben. Bijv. 300 liter gas verpakt in aanstekers niet, maar in een tank wel. Beiden zijn gewoon te vervoeren met een BE combi.