Bord bij werkzaamheden Rozenburg: Brandweer geen hulpdienst?

Auteur Topic: Bord bij werkzaamheden Rozenburg: Brandweer geen hulpdienst?  (gelezen 5925 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TheDavey100

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
    • Rozenburg Report


Ik kwam pas dit bord tegen bij wegwerkzaamheden bij een (voor de hulpdiensten) belangrijke kruising net buiten Rozenburg Zh. Er wordt een pijp ingegraven vanaf de AVR naar Rotterdam, daar zijn diverse warmte producerende bedrijven op aangesloten die daar hun warmte in kwijt kunnen. Die warmte wordt dan gebruikt voor de stadsverwarming van Rotterdam.

Om de veiligheid te waarborgen is er van het fietspad een hulpdienstenroute gemaakt zodat de hulpdiensten (en de brandweer) er toch langs kunnen, dit staat aangegeven met het bovenstaande bord. Alleen waren het korps en diverse anderen best verbaasd over de tekst op het bord.

Volgens de bordenmakers wordt de brandweer blijkbaar niet beschouwd als hulpdienst.

Is dit een fout of is er een omschrijving van het begrip hulpdienst waar de brandweer buiten beschouwing wordt gelaten?




Rewind

  • HV-geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2013, 15:01:11
Dit vind ik een typisch voorbeeld van de uiterst slechte bebording bij wegwerkzaamheden in Nederland.

Een brandweerman op de fiets zal zich afvragen waarom het voor hem is toegestaan om het fietspad te gebruiken. Dat mogen andere fietsers toch ook?
De chauffeur van een brandweervoertuig zonder Prio 1 mag hier denk ik niet rijden. De foto is zodanig genomen dat ik vermoed dat dit bord aan een andere paal hangt dan het bord dat aangeeft dat het een fietspad betreft. Dan blijft het dus nog steeds een fietspad waar auto's niet thuishoren.
Een brandweervoertuig met Prio 1 kan gebruik maken van de welbekende vrijstellingen waardoor het bord in beginsel al geen waarde heeft.

Als het bord geplaatst is om een calamiteitenroute aan te geven, dan vind ik dat ook niet duidelijk. Een hulpdienstenvoertuig met spoed kan op deze locatie blijkbaar meerdere richtingen op. Als ik heel dom redeneer, dan is het dus leuk om te weten dat het toegestaan is om dat fietspad op te rijden, maar waarheen loopt de route? Is het een doodlopende route die dient om wegwerkers ter plaatse hulp te kunnen bieden?

En aan de andere kant: voor bijvoorbeeld de interieurverzorgster van een psychiatrische zorginstelling is het altijd makkelijk zo'n binnendoorroute. Zij werkt namelijk ook voor een hulpdienst.

Nee, ik heb geen grote pet op van de taalkundige en juridische kennis van dit soort bordenmakers. Mijn kennis van de verkeersregels is ook niet meer zo goed als ik zou willen, maar de personen die deze teksten bepalen zouden toch een hoger niveau moeten hebben. (En voor de goede bordenmakers: sorry voor de grote kam)

Sammenvattend, als antwoord op je vraag: ik ga uit van een foutje.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2013, 17:09:02
De fout van die teksten komt meestal niet door de bordenmakers zelf maar door de tekenaar van de afzetting/omleiding
En het komt vaak voor dat deze tekenaars niet in dienst zijn van de bordenboer maar bijvoorbeeld van de gemeente.
Hierdoor is er imo ook zoveel diversiteit in het uiterlijk van de afzettingen/omleidingen
En aan de andere kant: voor bijvoorbeeld de interieurverzorgster van een psychiatrische zorginstelling is het altijd makkelijk zo'n binnendoorroute. Zij werkt namelijk ook voor een hulpdienst

Onder hulpdiensten vallen nogsteeds alleen maar politie, ambulance en brandweer.


Om antwoord proberen te geven op de vraag van TS
Mogelijk wordt deze route ook gebruikt voor het naar de kazerne toe te gaan door de brw-vrijwilligers met eigen auto
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2013, 18:27:06
Misschien oogt de route wat vreemd en smal en probeerde men aan te geven dat de route ook gebruikt kan worden met een vrachtwagen.

Ik weet niet wie verantwoordelijk is voor tijdelijke bebording. Ik heb er geen hoge pet van op. Vreemde teksten en taalfouten op de borden en de plaatsing van borden is vaak ook niet zoals het hoort.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2013, 11:51:02
Misschien is dit bewust gedaan omdat brandweerauto's toch een stuk zwaarder zijn dan een politieauto of ambulance. Sommige fietsenpaden kunnen wellicht wel een ambulance houden maar een volledige ts niet.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2013, 12:14:03
Zomaar even tussendoor, je zou toch verwachten dat juist de brandweer wel op de hoogte is van wegwerkzaamheden en de bijbehorende alternatieve routes? Het feit dat zoiets überhaupt moet worden aangegeven is al erg vreemd.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2013, 12:40:36
Zomaar even tussendoor, je zou toch verwachten dat juist de brandweer wel op de hoogte is van wegwerkzaamheden en de bijbehorende alternatieve routes? Het feit dat zoiets überhaupt moet worden aangegeven is al erg vreemd.
helaas is dat voor de andere weggebruikers nodig...
anders denken ze - zij gaan ook dan kan/ mag ik ook wel.
en dat is op deze wijze toch al iets minder dan helemaal geen bord erbij

en ik heb ook wel eens meegemaakt dat ik 3x bevestiging heb gehad van dat de hulpdiensten op de hoogte waren (waaronder 1x vanuit de blauwe tak) en nog ging er een ambu met blauwblauw het tot op zand gefreesde werkvak in
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2013, 12:57:41
helaas is dat voor de andere weggebruikers nodig...
anders denken ze - zij gaan ook dan kan/ mag ik ook wel.
en dat is op deze wijze toch al iets minder dan helemaal geen bord erbij

Dan zou ik eerder een C1 geslotenverklaring verwachten, is dat niet logischer?


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2013, 13:20:28
Dan zou ik eerder een C1 geslotenverklaring verwachten, is dat niet logischer?
Ik ga er gemakshalve vanuit dat deze in de nabijheid van dit bord staat
Of iig een bord waarop duidt dat er geen vrije doorgang mogelijk is voor alle verkeersdeelnemers
anders slaat het zelfs helemaal nergens op
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2013, 19:32:50
Kortom om eigenlijk meer te kunnen zeggen moet je overzicht foto's hebben! @thedavey100 kan je daar voor zorgen?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!