Of hoe gaat de paranoïde psychotische patiënt die denkt dat de overheid hem wil omleggen omdat "hij alles ter wereld heeft uitgevonden" reageren als hij in een geblindeerd (politie) busje wordt gestoken door mannen met handboeien en mss zelfs wapen aan hun gordel?
Het belangrijkste kenmerk van een psychose is dat deze persoon het contact met de werkelijkheid om hem heen kwijt is. Wat hij ziet, hoort en ervaart klopt niet met wat andere mensen om hem heen werkelijk zien, horen en ervaren.
Het paranoide stukje is een mooi woord voor waandenkbeelden. Het komt vaak voor bij een psychose maar hoeft niet. Door de waandenkbeelden kan hij bijvoorbeeld heel achterdochtig zijn en oprecht denken dat slechte mensen hem willen vermoorden.
Voor de patient doet het er niet toe wie op hem af komt, als hij in een paranoide psychose zit, dan zal hij iedereen beschouwen als de veronderstelde moordenaar en zich tot het uiterste gaan verzetten.
Daarom is het zaak dat de mensen die zich het beste kunnen beschermen, verdedigen of bevoegd zijn om geweld te mogen gebruiken deze taak op zich nemen. Deze mensen hebben zelfs geen keuze om af te zien van dodelijk geweld zodra de patient zo gevaarlijk is dat zij moeten vrezen voor hun eigen leven.
Ik heb eerder een video gepost met het verhaal van een schizofrene man. Hij had zijn moeder om het leven gebracht, daarna heeft de politie hem proberen aan te houden, uiteindelijk is hij in een steegje terechtgekomen met het mes in handen. Deze persoon liet zijn mes vallen. Communiceren met iemand in een psychose is ook op hoop van zegen, de kans is groot dat de patient niet begrijpt dat hij het mes moet laten vallen. Het komt er op neer als deze man niet toevallig het mes had laten vallen de kans niet ondenkbeeldig was geweest dat hij was neergeschoten.
Fatsoenlijke burgers kunnen dat wel schandalig vinden en menen dat het overmatig politiegeweld is, ik deel die mening totaal niet.
Laat staan dat ik denk dat een ambulancebroeder het zou moeten doen.