Hoe neem jij een patient onder dwang mee? (IBS en RM)

Auteur Topic: Hoe neem jij een patient onder dwang mee? (IBS en RM)  (gelezen 82907 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #120 Gepost op: 27 mei 2013, 09:28:17

Ik denk dat wij nog wat verder kunnen nuanceren. Zoals jullie allen weten wordt er inderdaad voor meerdere problematieken een IBS en daarna een RM afgegeven. In sommige gevallen wordt er alleen een RM afgegeven.

Een dementerende oudere die leeft op een gesloten PG-afdeling heeft ook een RM (ik weet dat deze mensen ook agressief kunnen zijn) maar is toch van een andere orde dan iemand die bijvoorbeeld een acute psychose heeft.

Wellicht dat V&VN samen met GGZ Nederland hier eens wat nadrukkelijker kunnen kijken. Al houd ik mijn hart vast met alle bezuinigingen.

Verder is het natuurlijk zo dat, zoals ik al eerder heb aangegeven, dat eventueel geweld (fixatie, separeercel etc.) door verpleegkundig personeel alleen kan als daar afspraken over gemaakt zijn en zijn vastgelegd in het behandelplan en getoetst zijn aan de dwang en drangmaatregelen binnen de instelling. Hierdoor loop je als zorgpersoneel al snel vast in je mogelijkheden. Toch meerdere keren moeten meemaken dat politie noodzakelijk was binnen een gesloten afdeling van een GGZ-instelling om de situatie onder controle te krijgen.

Zolang dit niet anders geborgd is (nog los van de vraag of je dit zou moeten willen) blijft een IBS een primaire taak van de politie. Er ligt namelijk (nog) geen behandelplan met afspraken dus enige vorm van geweld door de zorg is niet toegestaan.

Ik heb de kromme situatie meegemaakt dat in een gebouw een gesloten afdeling was voor jongeren. Aan de andere kant van het gebouw zat de school. Als de jongere uit zijn stekker ging op de school was eigenlijk de enige mogelijkheid  112 bellen. Het gebeurt namelijk in de schoolsituatie waarbij leerkrachten niets fysieks mogen doen en buiten de zorgomgeving.

Kortom er valt nog een hoop te verbeteren. :-\

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #121 Gepost op: 27 mei 2013, 21:50:53
In de GGZ en somatische ziekenhuizen wordt bij het beperken van vrijheid van de patient dmv dwangmaatregelen zoals fixatie en sedatie altijd een M&M formulier (Middelen& Maatregelen) ingevuld door de behandelaar, vindt dit ook bij de ambulancediensten plaats?

Bij mijn weten is er geen specifiek M&M formulier voor de ambulancezorg. Ik vul bij het ritformulier waarbij M&M is toegepast altijd waarom welke maatregelen zijn toegepast, gebruik van handboeien door politie, sedatie, fixatie etc. Mochten er achteraf klachten/vragen etc zijn dan is snel uit te zoeken welke maatregelen er zijn toegepast om welke reden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #122 Gepost op: 27 mei 2013, 22:37:24
Citaat van: RemRoof link=msg=1165662 date=1369386645
Ik kan je vertellen dat dit niet altijd zo is. Het is niet voor niets dat het aantal separaties verder teruggedrongen moet worden van IGZ en dat GGZ-instellingen een degelijk dwang en drang beleid moeten hebben. De impact van een separatie is voor mensen in zijn algemeenheid enorm.

Helaas ook meer dan 1x gezien dat een separeercel is afgebroken, voor zover er wat aan af te breken valt.

RemRoof

RemRoof

Klopt dat kan ook het moest ook zijn dat ze meestalrustig van worden..

Of ze ontsnappen  :o..
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #123 Gepost op: 27 mei 2013, 23:54:28
Citaat van: hoefhaan link=msg=1166775 date=1369637834
Waar is dat bij wet geregeld dan? Ik vind alleen dat de politie de IBS ten uitvoer brengt, en zich mag omringen met ter zake deskundige personen, en alles wat hier al eerder geciteerd is, maar daar maak ik niet uit op dat er geen andere mogelijkheden zijn.

de wet schrijft voor dat vervoer alleen door politie en ambulance gedaan mag worden, de ambulance heeft daarbij de voorkeur voor politie. Deze zal dan ook als eerste worden gevraagd om het vervoer op zich te nemen. Bij de afgifte van de IBS staat ook standaart een zin die aangevinkt kan worden dat de ambulancedienst op de hoogte is gebracht van de afgifte van de IBS, en dus dat de ambulancedienst automatisch word ingeseint voor vervoer.  

De reden hiervoor is dat de "bevoegdheid" van verpleegkundige (werkzaam binnen de GGZ) bij de drempel van het gebouw ophoud. Dat betekend dat wij buiten het gebouw een patient niet mogen vasthouden of mogen fixeren. Ambulance en politie mogen dit wel.
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #124 Gepost op: 27 mei 2013, 23:57:45
Citaat van: broeder1986 link=msg=1167162 date=1369691668
de wet schrijft voor dat vervoer alleen door politie en ambulance gedaan mag worden, de ambulance heeft daarbij de voorkeur voor politie. Deze zal dan ook als eerste worden gevraagd om het vervoer op zich te nemen. Bij de afgifte van de IBS staat ook standaart een zin die aangevinkt kan worden dat de ambulancedienst op de hoogte is gebracht van de afgifte van de IBS, en dus dat de ambulancedienst automatisch word ingeseint voor vervoer.  

De reden hiervoor is dat de "bevoegdheid" van verpleegkundige (werkzaam binnen de GGZ) bij de drempel van het gebouw ophoud. Dat betekend dat wij buiten het gebouw een patient niet mogen vasthouden of mogen fixeren. Ambulance en politie mogen dit wel.

Ambulance mag dit ook niet is mijn inschatting. Klopt dat Joffry? Politie wel en dan zijn wij weer bij het begin :D IBS verantwoordelijkheid politie en misschien zelfs wel risicovolle overplaatsingen onder een RM 0098

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #125 Gepost op: 28 mei 2013, 00:01:04
Citaat van: RemRoof link=msg=1167163 date=1369691865
Ambulance mag dit ook niet is mijn inschatting. Klopt dat Joffry? Politie wel en dan zijn wij weer bij het begin :D IBS verantwoordelijkheid politie en misschien zelfs wel risicovolle overplaatsingen onder een RM 0098

RemRoof

Ik ben natuurlijk een leek in de ambulance zorg. Maar mag de ambulance iemand niet fixeren op de brancard. In de zin van: handjes onder de dekens, en flink vastsnoeren? dat is namelijk wel wat ik in de praktijk veel tegenkom. En mijn inziens een goed hulpmiddel, mits iemand zich niet fors verzet.
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #126 Gepost op: 28 mei 2013, 08:39:42
Citaat van: broeder1986 link=msg=1167165 date=1369692064
Ik ben natuurlijk een leek in de ambulance zorg. Maar mag de ambulance iemand niet fixeren op de brancard. In de zin van: handjes onder de dekens, en flink vastsnoeren? dat is namelijk wel wat ik in de praktijk veel tegenkom. En mijn inziens een goed hulpmiddel, mits iemand zich niet fors verzet.

Ik ben daar ook benieuwd naar. Als jij het al niet mag zonder M&M, behandelplan etc. Op grond waarvan zou de ambulancebemanning het dan wel mogen. Ik heb Hoefhaan iets horen zeggen over het protocol "onrust"uit het LPA. Het is alleen de vraag of dit protocol daarin voorziet en of het protocol uberhaupt is geschreven voor psychiatrische patiënten. Joffry heeft al aangegeven dat er op de ambulance in ieder geval al geen M&M formulier aanwezig is.

Joffry en Hoefhaan, wij horen jullie graag :)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #127 Gepost op: 28 mei 2013, 09:17:35
Nu is het LPA best boeiende leesstof. In het kader van deze discussie wil ik toch even wijzen op protocol 19.1 (uit LPA-7.2) psychiatrie. Helaas kan ik hier niet uit knippen en plakken.
Digitaal onderzoek


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #128 Gepost op: 28 mei 2013, 09:19:24
Citaat van: xangadib link=msg=1167200 date=1369725455
Nu is het LPA best boeiende leesstof. In het kader van deze discussie wil ik toch even wijzen op protocol 19.1 (uit LPA-7.2) psychiatrie.

Nu heb ik helaas het LPA niet, dus vandaar ook mijn vraag aan de heren. Maar kun jij een tipje van de sluier oplichten?

RemRoof

Edit: protocol gevonden, zal, als ik tijd heb, e.e.a. lezen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #129 Gepost op: 28 mei 2013, 09:30:37
Citaat LPA 7.2:
..
De tenuitvoerlegging van de IBS (vervoer van patient naar het ziekenhuis) is formeel een politietaak op grond van art. 20 lid 4 Wet BOPZ. De IBS-procedure is in de Wet BOPZ geregeld in art. 20-31.
De politie laat zich bijstaan door ter zake deskundigen. Hiervoor wordt in de praktijk veel ambulancezorg ingeschakeld, aan wie de tenuitvoerlegging van de IBS wordt overgelaten. Verpleegkundige begeleiding en toezicht is niet in allle gevallen toereikend bijvoorbeeld als er sprake is van een ernstige delirante toestand. Soms is ondersteuning van d.m.v. beschermende maatregelen nodig.

..

Onder beschermende maatregelen vallen: pols- en enkelbanden, taillebanden. Het gebruik van handboeien moet worden gezien als uiterste noodmaatregel en dient alleen te worden toegepast indien er geen acceptabele alternatieven zijn.

Edit: citaat geplaatst voor RemRoof. Is niet het volledige 19.1!
Digitaal onderzoek