Ik denk dat wij nog wat verder kunnen nuanceren. Zoals jullie allen weten wordt er inderdaad voor meerdere problematieken een IBS en daarna een RM afgegeven. In sommige gevallen wordt er alleen een RM afgegeven.
Een dementerende oudere die leeft op een gesloten PG-afdeling heeft ook een RM (ik weet dat deze mensen ook agressief kunnen zijn) maar is toch van een andere orde dan iemand die bijvoorbeeld een acute psychose heeft.
Wellicht dat V&VN samen met GGZ Nederland hier eens wat nadrukkelijker kunnen kijken. Al houd ik mijn hart vast met alle bezuinigingen.
Verder is het natuurlijk zo dat, zoals ik al eerder heb aangegeven, dat eventueel geweld (fixatie, separeercel etc.) door verpleegkundig personeel alleen kan als daar afspraken over gemaakt zijn en zijn vastgelegd in het behandelplan en getoetst zijn aan de dwang en drangmaatregelen binnen de instelling. Hierdoor loop je als zorgpersoneel al snel vast in je mogelijkheden. Toch meerdere keren moeten meemaken dat politie noodzakelijk was binnen een gesloten afdeling van een GGZ-instelling om de situatie onder controle te krijgen.
Zolang dit niet anders geborgd is (nog los van de vraag of je dit zou moeten willen) blijft een IBS een primaire taak van de politie. Er ligt namelijk (nog) geen behandelplan met afspraken dus enige vorm van geweld door de zorg is niet toegestaan.
Ik heb de kromme situatie meegemaakt dat in een gebouw een gesloten afdeling was voor jongeren. Aan de andere kant van het gebouw zat de school. Als de jongere uit zijn stekker ging op de school was eigenlijk de enige mogelijkheid 112 bellen. Het gebeurt namelijk in de schoolsituatie waarbij leerkrachten niets fysieks mogen doen en buiten de zorgomgeving.
Kortom er valt nog een hoop te verbeteren.
RemRoof