Hoe neem jij een patient onder dwang mee? (IBS en RM)

Auteur Topic: Hoe neem jij een patient onder dwang mee? (IBS en RM)  (gelezen 82904 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #130 Gepost op: 28 mei 2013, 23:46:35
Pols/been en andere fixatiebanden worden door weinig RAV-en gebruikt, als een patient zo onhandelbaar  is dat hij gefixeerd vervoerd moet gaan worden dan gaat voor onze eigen veiligheid politie mee, is dat niet mogelijk dan wordt de patient niet vervoerd door de ambualncedienst.

Middelen zoals een wervelplank in combinatie met banden etc. is geen proportioneel en comfortabel middel voor de patient, decubitusproblematiek en patient is slecht gedwongen te fixeren mbv de zgn' ''spin'' / fixatiebanden tbv traumapatienten.

Politiehandboeien om enkels en armen kan van behulp zijn maar is niet voldoende, minimaal 3 brancardriemen zijn dan nog wel nodig met evt. een TBC masker bij spugen/sproeien etc.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #131 Gepost op: 29 mei 2013, 01:12:26
Citaat van: RemRoof link=msg=1167190 date=1369723182
Ik ben daar ook benieuwd naar. Als jij het al niet mag zonder M&M, behandelplan etc. Op grond waarvan zou de ambulancebemanning het dan wel mogen. Ik heb Hoefhaan iets horen zeggen over het protocol "onrust"uit het LPA. Het is alleen de vraag of dit protocol daarin voorziet en of het protocol uberhaupt is geschreven voor psychiatrische patiënten. Joffry heeft al aangegeven dat er op de ambulance in ieder geval al geen M&M formulier aanwezig is.

Joffry en Hoefhaan, wij horen jullie graag :)

RemRoof

behandelplan hoeft niet altijd. M&M wel..... alleen heb je het verschil tussen de regulieren M&M en M&M Nood. Bij nood heb ik geen toestemming nodig van een arts. Maar mag ik handelen omdat er gevaar is voor patient zelf, omgeving of goederen. Daarin heb je wel beperkingen, namelijk je mag iemand op dat moment in de holding houden (iemand vastpakken, eventueel op de grond leggen en met aantal verpleegkundige onder controle houden) en iemand separeren. Medicatie toedienen mag dan alleen met tussenkomst van een arts, maar dit vast dan nog wel onder de M&M Nood. Echter mag een M&M Nood maar maximaal 24 uur duren. Duurt het langer dan 24 uur dient het een onderdeel te zijn van het behandelplan cq zal gedwongen behandeling ingezet moeten worden.

daarbij denk ik dat de ambulance valt onder M&M Nood. waarbij de rechten en plichten dus anders liggen, en daarbij meer de regie ligt bij (ambulance) verpleegkundige.
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #132 Gepost op: 29 mei 2013, 09:33:16
Citaat van: broeder1986 link=msg=1167495 date=1369782746
behandelplan hoeft niet altijd. M&M wel..... alleen heb je het verschil tussen de regulieren M&M en M&M Nood. Bij nood heb ik geen toestemming nodig van een arts. Maar mag ik handelen omdat er gevaar is voor patient zelf, omgeving of goederen. Daarin heb je wel beperkingen, namelijk je mag iemand op dat moment in de holding houden (iemand vastpakken, eventueel op de grond leggen en met aantal verpleegkundige onder controle houden) en iemand separeren. Medicatie toedienen mag dan alleen met tussenkomst van een arts, maar dit vast dan nog wel onder de M&M Nood. Echter mag een M&M Nood maar maximaal 24 uur duren. Duurt het langer dan 24 uur dient het een onderdeel te zijn van het behandelplan cq zal gedwongen behandeling ingezet moeten worden.

daarbij denk ik dat de ambulance valt onder M&M Nood. waarbij de rechten en plichten dus anders liggen, en daarbij meer de regie ligt bij (ambulance) verpleegkundige.

Als ik zie welke discussies er al enige tijd zijn over M&M, behandelplannen, RM en separeren binnen de GGZ vind ik de hoeveelheid grijs buiten de GGZ erg bijzonder. Ook het protocol geeft weinig houvast voor de ambulanceverpleegkundige. Volgens mij ligt de het uitvoeren van inperkingen (geweld toepassen etc.) bij een IBS dus toch bij de politie en is dat ook de reden dat de ten uitvoerlegging van de IBS een primaire politieverantwoordelijkheid is want dan is het juridisch afgedekt.

Overigens is het gebruiken van een M&M nood, dat weet jij ook, behoorlijk gevoelig. Het is niet voor het eerst dat iemand in de separeer gezet wordt omdat dit als strafmaatregel wordt gebruikt...

Kortom, dit hele topic is erg interessant want er zijn nogal wat open eindjes in mijn beleving.

Overigens vind ik niet dat alles dichtgetimmerd moet worden want GBV is soms ook handig.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #133 Gepost op: 30 mei 2013, 21:50:47
Het protocol onrust in het LPA is niet echt geschreven puur voor psychiatrie. Ik kan het nu ook ff niet posten hier maar het komt er op neer dat de ambulanceverpleegkundige:

-Midazolam 1mg initieel en zo nodig herhalend tot max 4 mg mag geven bij opwinding/angsttoestand

-Droperidol 5 mg IM mag geven en zo nodig herhalen (1x na 10 minuten) wanneer er sprake is van opwinding/angsttoestand en van wanen/hallucinaties, mits er geen sprake is van intoxicatie
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #134 Gepost op: 30 mei 2013, 21:53:26
Citaat van: xangadib link=msg=1167204 date=1369726237
Citaat LPA 7.2:
..
De tenuitvoerlegging van de IBS (vervoer van patient naar het ziekenhuis) is formeel een politietaak op grond van art. 20 lid 4 Wet BOPZ. De IBS-procedure is in de Wet BOPZ geregeld in art. 20-31.
De politie laat zich bijstaan door ter zake deskundigen. Hiervoor wordt in de praktijk veel ambulancezorg ingeschakeld, aan wie de tenuitvoerlegging van de IBS wordt overgelaten. Verpleegkundige begeleiding en toezicht is niet in allle gevallen toereikend bijvoorbeeld als er sprake is van een ernstige delirante toestand. Soms is ondersteuning van d.m.v. beschermende maatregelen nodig.

..

Onder beschermende maatregelen vallen: pols- en enkelbanden, taillebanden. Het gebruik van handboeien moet worden gezien als uiterste noodmaatregel en dient alleen te worden toegepast indien er geen acceptabele alternatieven zijn.

Edit: citaat geplaatst voor RemRoof. Is niet het volledige 19.1!
Ok, maar waarom wil je wijzen op dit al eerder genoemde protocol?
Er staan naar mijn idee wat tegenstrijdigheden in.

Want:
De tenuitvoerlegging van de IBS (vervoer van patient naar het ziekenhuis) is formeel een politietaak op grond van art. 20 lid 4 Wet BOPZ.
....
De politie laat zich bijstaan door ter zake deskundigen. Hiervoor wordt in de praktijk veel ambulancezorg ingeschakeld, aan wie de tenuitvoerlegging van de IBS wordt overgelaten.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #135 Gepost op: 30 mei 2013, 22:26:07
Citaat van: hoefhaan link=msg=1168240 date=1369943447
Het protocol onrust in het LPA is niet echt geschreven puur voor psychiatrie. Ik kan het nu ook ff niet posten hier maar het komt er op neer dat de ambulanceverpleegkundige:

-Midazolam 1mg initieel en zo nodig herhalend tot max 4 mg mag geven bij opwinding/angsttoestand

-Droperidol 5 mg IM mag geven en zo nodig herhalen (1x na 10 minuten) wanneer er sprake is van opwinding/angsttoestand en van wanen/hallucinaties, mits er geen sprake is van intoxicatie

Kotom bij agressie voortkomend uit bijvoorbeeld de psychose kun je dus eigenlijk niet sederen op basis van dit protocol zoals ik het interpreteer.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #136 Gepost op: 31 mei 2013, 01:25:51
Citaat van: RemRoof link=msg=1168266 date=1369945567
Kotom bij agressie voortkomend uit bijvoorbeeld de psychose kun je dus eigenlijk niet sederen op basis van dit protocol zoals ik het interpreteer.

RemRoof

Bij alle onrust en varwarde patienten kun je sederen wanneer de noodzaak daartoe is voor eigen veiligheid en die van de patient.
Protocol onrust is daarvoor ontworpen.

In  (mijn) de praktijk krijgen psychotische patienten die niet/slecht hanteerbaar zijn 5mg dormicum in 1cc IM ingespoten als er geen venflon geplaatst kan worden tgv onrust.

Bij acute angst wordt droperidol gebruikt .
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #137 Gepost op: 31 mei 2013, 01:28:31
Citaat van: hoefhaan link=msg=1168243 date=1369943606
Ok, maar waarom wil je wijzen op dit al eerder genoemde protocol?
Er staan naar mijn idee wat tegenstrijdigheden in.

Want:
De tenuitvoerlegging van de IBS (vervoer van patient naar het ziekenhuis) is formeel een politietaak op grond van art. 20 lid 4 Wet BOPZ.
....
De politie laat zich bijstaan door ter zake deskundigen. Hiervoor wordt in de praktijk veel ambulancezorg ingeschakeld, aan wie de tenuitvoerlegging van de IBS wordt overgelaten.

De ambulancezorg heeft bij het ontwerpen van het protocol gemeend dat het vooral om zorg gaat bij het vervoeren van de psychiatrische patient, helaas is daarbij voorbijgegaan aan de taak van de politie mbt de IBS.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #138 Gepost op: 29 januari 2014, 13:59:35
Psycholance' gaat verwarde mensen op straat helpen

Om de politie te ontlasten, gaat er vanaf 1 april een speciale ambulance rijden om verwarde mensen op te vangen. De Psycholance.

In 2013 is het aantal verwarde mensen op straat sterk toegenomen. Korpschef Pieter Jaap Aalbersberg meldt dat er 6421 gevallen zijn geweest, daarvan zijn er uiteindelijk 1819 met spoed opgenomen.

In navolging van het Noors model start Amsterdam daarom met de pilot 'Psycholance', een deskundig bemande ambulance speciaal voor GGZ-cliënten. Op deze manier hoeft de politie niet meer te worden ingezet om ze te vervoeren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #139 Gepost op: 29 januari 2014, 15:10:26
Lijkt me een goede ontwikkeling!... Of een slechte 1 april grap...

Wat voor "deskundige" bemanning mag men dan in dit busje verwachten?