behandelplan hoeft niet altijd. M&M wel..... alleen heb je het verschil tussen de regulieren M&M en M&M Nood. Bij nood heb ik geen toestemming nodig van een arts. Maar mag ik handelen omdat er gevaar is voor patient zelf, omgeving of goederen. Daarin heb je wel beperkingen, namelijk je mag iemand op dat moment in de holding houden (iemand vastpakken, eventueel op de grond leggen en met aantal verpleegkundige onder controle houden) en iemand separeren. Medicatie toedienen mag dan alleen met tussenkomst van een arts, maar dit vast dan nog wel onder de M&M Nood. Echter mag een M&M Nood maar maximaal 24 uur duren. Duurt het langer dan 24 uur dient het een onderdeel te zijn van het behandelplan cq zal gedwongen behandeling ingezet moeten worden.
daarbij denk ik dat de ambulance valt onder M&M Nood. waarbij de rechten en plichten dus anders liggen, en daarbij meer de regie ligt bij (ambulance) verpleegkundige.
Als ik zie welke discussies er al enige tijd zijn over M&M, behandelplannen, RM en separeren binnen de GGZ vind ik de hoeveelheid grijs buiten de GGZ erg bijzonder. Ook het protocol geeft weinig houvast voor de ambulanceverpleegkundige. Volgens mij ligt de het uitvoeren van inperkingen (geweld toepassen etc.) bij een IBS dus toch bij de politie en is dat ook de reden dat de ten uitvoerlegging van de IBS een primaire politieverantwoordelijkheid is want dan is het juridisch afgedekt.
Overigens is het gebruiken van een M&M nood, dat weet jij ook, behoorlijk gevoelig. Het is niet voor het eerst dat iemand in de separeer gezet wordt omdat dit als strafmaatregel wordt gebruikt...
Kortom, dit hele topic is erg interessant want er zijn nogal wat open eindjes in mijn beleving.
Overigens vind ik niet dat alles dichtgetimmerd moet worden want GBV is soms ook handig.
RemRoof