Hoe neem jij een patient onder dwang mee? (IBS en RM)

Auteur Topic: Hoe neem jij een patient onder dwang mee? (IBS en RM)  (gelezen 82900 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #180 Gepost op: 11 april 2015, 19:23:56
Citaat van: Dinges link=msg=1343003 date=1428772835
Wordt de blauwe tak inmiddels daadwerkelijk minder ''belast'' voor begeleidingsritjes met lastige klanten?

Oftewel; ontlast de psycholance daadwerkelijk de blauwe en witte tak, lees reguliere ambulances en politie?
Ik ervaar het in ieder geval als een verbetering.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #181 Gepost op: 11 april 2015, 19:37:27
Citaat van: Red link=msg=1343004 date=1428773036
Ik ervaar het in ieder geval als een verbetering.

Kijk, concreet.  O0

Een voorzichtige conclusie, op basis van ervaringen in het veld.


Citaat van: JH link=msg=1341732 date=1428265579
Ik ben zelf SPV (sociaal psychiatrisch verpleegkundige) op de pilot "Psycholance" te Amsterdam, en werk bijna 20 jaar met mensen met een psychiatrische aandoening en of verslavingsproblematiek.

Ik ben erg benieuwd naar wat cijfertjes en resultaten van deze inmiddels al langer lopende pilot. Kun je, of mag je, alvast een tipje van de sluier oplichten?


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #182 Gepost op: 17 april 2015, 10:41:08
Citaat van: Red link=msg=1343004 date=1428773036
Ik ervaar het in ieder geval als een verbetering.
Ik ben ook blij met het koekoeksbusje :)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #183 Gepost op: 19 april 2015, 15:58:06
Citaat van: Dinges link=msg=1343007 date=1428773847
Kijk, concreet.  O0

Een voorzichtige conclusie, op basis van ervaringen in het veld.


Ik ben erg benieuwd naar wat cijfertjes en resultaten van deze inmiddels al langer lopende pilot. Kun je, of mag je, alvast een tipje van de sluier oplichten?

Het project is zodanig succesvol dat het weer is verlengd ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #184 Gepost op: 3 mei 2015, 20:20:50
Een verslag van een dienst van de medewerkers van de psycholance;

https://docs.google.com/file/d/0BzuPe4MoCJ9_Tk5UOThVdGFRbXc/edit?pli=1
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Moosdijk

  • Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #185 Gepost op: 16 december 2015, 23:27:37
Wat betreft de pilot:

Inmiddels maakt de psycholance vast onderdeel uit van Ambulance Amsterdam.
Onderzoek (door GGD Amsterdam met ondersteuning Erasmusuniversiteit) toont aan dat er minder dwang en drang wordt toegepast tijdens vervoer in vergelijking met de oude situatie waarin politie vervoerde. Politie wordt daadwerkelijk ontlast maar blijft in voorkomende situaties (bijv. psycholance niet beschikbaar wegens inzet elders) in voorkomende situaties nog wel vervoeren. Hoge mate van tevredenheid bij verwijzers, patiënttevredenheid wordt nu onderzocht maar indicatie is dat ook patiënten tevreden zijn.
Aantal incidenten (in onderzoeksperiode) tijdens vervoer is minimaal en gelijk aan situatie waarin politie vervoerde, en lijkt nadien alleen af te nemen. Geleidelijk lijkt er sprake van een verschuiving van inzet psycholance 'vanaf politiebureau naar onderzoeksruimte psychiatrie' naar 'vanaf huisadres naar onderzoeksruimte psychiatrie' waarbij ook steeds vaker geen politie (meer) op voorhand aanwezig. Inmiddels door AZN kwaliteitskader ontwikkeld omdat vervoer psychiatrisch patiënten landelijk in ontwikkeling lijkt te komen. Komende periode wordt psycholance-model binnen veilgheidsregio Amsterdam verder uitgewerkt.
SPV bij de Spoedeisende Psychiatrie Amsterdam en Ambulance Amsterdam (psycholance)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #186 Gepost op: 18 december 2015, 00:54:25
Citaat van: Moosdijk link=msg=1392343 date=1450304857
Wat betreft de pilot:

Inmiddels maakt de psycholance vast onderdeel uit van Ambulance Amsterdam.
Onderzoek (door GGD Amsterdam met ondersteuning Erasmusuniversiteit) toont aan dat er minder dwang en drang wordt toegepast tijdens vervoer in vergelijking met de oude situatie waarin politie vervoerde. Politie wordt daadwerkelijk ontlast maar blijft in voorkomende situaties (bijv. psycholance niet beschikbaar wegens inzet elders) in voorkomende situaties nog wel vervoeren. Hoge mate van tevredenheid bij verwijzers, patiënttevredenheid wordt nu onderzocht maar indicatie is dat ook patiënten tevreden zijn.
Aantal incidenten (in onderzoeksperiode) tijdens vervoer is minimaal en gelijk aan situatie waarin politie vervoerde, en lijkt nadien alleen af te nemen. Geleidelijk lijkt er sprake van een verschuiving van inzet psycholance 'vanaf politiebureau naar onderzoeksruimte psychiatrie' naar 'vanaf huisadres naar onderzoeksruimte psychiatrie' waarbij ook steeds vaker geen politie (meer) op voorhand aanwezig. Inmiddels door AZN kwaliteitskader ontwikkeld omdat vervoer psychiatrisch patiënten landelijk in ontwikkeling lijkt te komen. Komende periode wordt psycholance-model binnen veilgheidsregio Amsterdam verder uitgewerkt.
 Indien nodig kan ALS ambu vpk ook de psycholance in consult vragen bij een casus thuis/openbare gelegenheid.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Moosdijk

  • Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
SPV bij de Spoedeisende Psychiatrie Amsterdam en Ambulance Amsterdam (psycholance)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #188 Gepost op: 23 januari 2016, 20:01:20
Citaat van: Moosdijk link=msg=1400773 date=1453237848
Over de nadelen van succes:

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/4227243/2016/01/19/Ambulance-psychiatrische-patienten-niet-inzetbaar-voor-spoedgevallen.dhtml

Tsja.... wij (van de blauwe tak) rijden ook buiten de grote steden van de ene naar de andere mafkees die voor de veiligheid van een ieder al lang ergens opgenomen had moeten worden.
Vorige maand maar liefst 6 meldingen in 1 dienst. En dan praat ik over vuurtjes bouwen van het laminaat in de woonkamer, met een mes op straat lopen zwaaien en pogingen tot zelfdodingen op allerhande manieren.

Wat dat betreft is de bezuinigingsslag in de gezondheidszorg gewoon het verplaatsen van het probleem.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #189 Gepost op: 23 januari 2016, 20:06:14
Bij ons ligt er inmiddels een nieuwe werkinstructie. Personen die ernstig verward zijn werden voorheen ingesloten en gepresenteerd aan de crisisdienst. Dat gaan we niet meer doen tenzij we de veiligheid echt niet kunnen garanderen. Personen worden nu overgedragen aan het eigen zorgkader en de crisisdienst mag op lokatie de beoordeling komen doen. Als het even kan blijven we hier niet meer op wachten.

Reden om dit te veranderen is het terugtrekken van de diensten die hier mee gemoeid zijn. Die komen te vaak pas vele uren later, of zelfs een dag later kijken. In het weekend zijn ze nauwelijks bereikbaar. Ondertussen raken de cellen vol en zit de politie met het probleem wat eigenlijk een probleem van de crisisdienst is.

Heel praktisch is het niet, maar het wordt gebruikt omdat de crisisdienst nu te beroerd is maatregelen te nemen op bovenstaande klacht. Door het probleem te verleggen en de crisisdienst verantwoordelijk te maken hopen ze de dienst te bewegen tot een snellere en meer adequate reactie.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein