Het overbrengen van psychiatrische patienten die het geweldspectrum gebruiken om onder hun gedwongen vervoer/zorg uit te komen in het kader van een TBS IBS RM justitiele maatregel etc kan ik geen ambulancezorg meer noemen.
Ik deel die mening, in Nederland is het ze weer eens gelukt om dit probleem te medicaliseren.
De media bericht dagelijks over "een verwarde man" die het huis in brand steekt, zijn hele huisraad door de ramen naar buiten gooit, in de blote kont door de binnenstad rent, enz. Het zijn openbare orde problemen, de politie in ons land kenmerkt zich door soft te zijn terwijl ze er zijn om de openbare orde te handhaven. Een hoge pief kan per telefoon een IBS regelen bij de officier van justitie, daarna kan men de ambulancedienst bellen om te zeggen dat iemand naar een kliniek mag en de IBS geregeld is. De broeder mag het daarna oplossen en desnoods door het MMT er maar bij halen.
Ik ben van mening dat de politie het zelf moet regelen en zorgen dat deze mensen in de kliniek komen. Het begint bij vragen of iemand vrijwillig mee gaat. Als dat niet lukt moeten ze maar een paar agenten een ME pak aan laten trekken, een politiehond laten komen en zodra het werkelijk gevaarlijk wordt zoals iemand in psychose met een mes het vuurwapen gebruiken.
In ons land kunnen we moeilijk omgaan met de realiteit, "een verwarde meneer" klinkt prettiger dan "een doorgedraaide, levensgevaarlijke gek".