Hoe neem jij een patient onder dwang mee? (IBS en RM)

Auteur Topic: Hoe neem jij een patient onder dwang mee? (IBS en RM)  (gelezen 82961 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #70 Gepost op: 23 mei 2013, 14:27:56
8) Eens, vervoer en verantwoordelijkheid zijn twee verschillende dingen. Je opmerking over overdracht in de zorginstelling is interessant. Zou het niet zo zijn dat de beoordelend arts voor de politie de ontvangende zorgprofessional is?
Digitaal onderzoek


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #71 Gepost op: 23 mei 2013, 14:32:13
8) Eens, vervoer en verantwoordelijkheid zijn twee verschillende dingen. Je opmerking over overdracht in de zorginstelling is interessant. Zou het niet zo zijn dat de beoordelend arts voor de politie de ontvangende zorgprofessional is?

mijn mening: Nee, de arts (psychiater) toetst en beoordeelt alleen de criteria voor een IBS en behandelt niet. De behandelrelatie begint pas bij de ontvangende zorginstelling.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #72 Gepost op: 23 mei 2013, 14:32:48
Iedere agent die van mening is dat de arts onterecht geen medische verklaring afgeeft gaat zijn boekje te buiten. Je tast de autonomie van de arts aan. Als hij van mening is dat er geen sprake is van een psychiatrische stoornis kan IBS niet. Als hij meent dat de persoon een gevaar vormt voor zichzelf, er sprake is van een psychiatrische stoornis maar er ook een andere mogelijkheid bestaat om het gevaar weg te nemen kan IBS ook niet.

De visie van een politieman doet er niet toe.
Nee, klopt. Het is niet aan mij om te oordelen of een arts een fout maakt of niet, daar zijn de nodige instanties voor in het leven geroepen. Maar als iemand na presentatie geen IBS krijgt en een dag later in dezelfde psychose iemand dood steekt kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er ergens iets mis is gegaan. Wie daar dan schuldig aan is?....

Maar kennelijk zeg ik iets heel geks, dat artsen soms een keer een fout kunnen maken....  (even los van deze casus)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #73 Gepost op: 23 mei 2013, 15:06:19
Nee, klopt. Het is niet aan mij om te oordelen of een arts een fout maakt of niet, daar zijn de nodige instanties voor in het leven geroepen. Maar als iemand na presentatie geen IBS krijgt en een dag later in dezelfde psychose iemand dood steekt kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er ergens iets mis is gegaan. Wie daar dan schuldig aan is?....

Datzelfde geldt voor mensen die "onterecht" een IBS krijgen en de volgende dag weer rondloopt omdat er verder geen reden voor is, alleen daar heeft niemand last van, behalve de persoon zelf.

En ook artsen maken fouten. Net als politieagenten en docenten 8)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #74 Gepost op: 23 mei 2013, 15:14:54
Datzelfde geldt voor mensen die "onterecht" een IBS krijgen en de volgende dag weer rondloopt omdat er verder geen reden voor is, alleen daar heeft niemand last van, behalve de persoon zelf.
Dat is absoluut waar. Ik wilde ook alleen even een tegengeluid laten horen voor de eenzijdige stelling van 024.  ;) O0
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #75 Gepost op: 23 mei 2013, 15:51:07
Nee, klopt. Het is niet aan mij om te oordelen of een arts een fout maakt of niet, daar zijn de nodige instanties voor in het leven geroepen. Maar als iemand na presentatie geen IBS krijgt en een dag later in dezelfde psychose iemand dood steekt kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er ergens iets mis is gegaan. Wie daar dan schuldig aan is?....

Maar kennelijk zeg ik iets heel geks, dat artsen soms een keer een fout kunnen maken....  (even los van deze casus)

Het is geen fout. Dat iemand een dag later iemand anders dood steekt zegt niet automatisch dat de arts fouten heeft gemaakt.

Hij moest een dag eerder een persoon beoordelen, als er op dat moment geen sprake was een gevaar voor zichzelf of voor anderen heeft de arts terecht geen medische verklaring afgegeven voor IBS.

Ik begrijp dat politiemensen of burgers veel moeite hebben omdat het onrechtvaardig aanvoelt als je de dader een dag eerder al gezien was door een arts. Artsen kunnen veel maar een patient beoordelen zoals hij morgen is gaat niet lukken.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #76 Gepost op: 23 mei 2013, 16:56:54
Het is geen fout. Dat iemand een dag later iemand anders dood steekt zegt niet automatisch dat de arts fouten heeft gemaakt.

Hij moest een dag eerder een persoon beoordelen, als er op dat moment geen sprake was een gevaar voor zichzelf of voor anderen heeft de arts terecht geen medische verklaring afgegeven voor IBS.

Ik begrijp dat politiemensen of burgers veel moeite hebben omdat het onrechtvaardig aanvoelt als je de dader een dag eerder al gezien was door een arts. Artsen kunnen veel maar een patient beoordelen zoals hij morgen is gaat niet lukken.

Nee maar het gebeurd vaak genoeg dat degene die moet beoordelen pas na 4 of 5 uur komt... geloof me... de meeste worden in die tijd in een ophoudkamer echt wel rustiger. Dat is ook de reden dat er vaker gevraagd wordt om ter plaatse te beoordelen...

Ik blijf bij mijn stelling. Het vervoer naar de zorginstelling is voor de gezondheidszorg. De crisisarts van de ggz heeft een beoordeling gemaakt en geeft het advies. Dat houdt ook in dat diegene van verdachte naar patient gaat. Patienten vervoer is geen hoofdtaak van de politie. Dat er in de ambulance een of twee agenten meegaan als sterke arm en zodoende dwang te kunnen uitoefenen, daar is de sterke arm voor...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #77 Gepost op: 23 mei 2013, 17:22:09
In theorie is de politie misschien de instantie die verantwoordelijk is voor het vervoer van mensen met IBS

In de praktijk wordt het tegengestelde gezegd tegen de IBS'ers namelijk dat de verantwoording bij de zorg ligt, dus bij de ambulance.

Overigens mogen mensen met een IBS alleen door familie vervoert worden  (naar andere locaties etc.) met toestemming van een behandelend psychiater en na bekrachtiging van de IBS.

Ik blijf bij mijn stelling. Het vervoer naar de zorginstelling is voor de gezondheidszorg. De crisisarts van de ggz heeft een beoordeling gemaakt en geeft het advies. Dat houdt ook in dat diegene van verdachte naar patient gaat. Patienten vervoer is geen hoofdtaak van de politie. Dat er in de ambulance een of twee agenten meegaan als sterke arm en zodoende dwang te kunnen uitoefenen, daar is de sterke arm voor...

Mee eens !
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #78 Gepost op: 23 mei 2013, 17:29:49
Nee maar het gebeurd vaak genoeg dat degene die moet beoordelen pas na 4 of 5 uur komt... geloof me... de meeste worden in die tijd in een ophoudkamer echt wel rustiger. Dat is ook de reden dat er vaker gevraagd wordt om ter plaatse te beoordelen...

Ik blijf bij mijn stelling. Het vervoer naar de zorginstelling is voor de gezondheidszorg. De crisisarts van de ggz heeft een beoordeling gemaakt en geeft het advies. Dat houdt ook in dat diegene van verdachte naar patient gaat. Patienten vervoer is geen hoofdtaak van de politie. Dat er in de ambulance een of twee agenten meegaan als sterke arm en zodoende dwang te kunnen uitoefenen, daar is de sterke arm voor...

Als dat voorkomt is dat weer een ander probleem wat men ook dient op te lossen. Goede werkafspraken maken of een opkomsttijd instellen voor de crisisarts.  Als een crisisarts na 5 uur komt aankakken mag je het woordje crisis wel doorstrepen.

Het maakt wel duidelijk dat deze persoon een stuk rustiger is geworden als je hem 5 uur in het hok laat zitten bij oom agent. Als iemand daardoor al rustiger wordt of niet meer gevaarlijk is begint het lastig te worden om te stellen dat behandeling van deze persoon uitsluitend mogelijk is een psychiatrische kliniek.


2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #79 Gepost op: 23 mei 2013, 17:44:01


In de praktijk wordt het tegengestelde gezegd tegen de IBS'ers namelijk dat de verantwoording bij de zorg ligt, dus bij de ambulance.



even toevoeging, word je op straat opgepikt (zonder IBS heb even  geen idee) door de politie met IBS en je bent normaal aanspreekbaar (geen noodmedicatie etc nodig) dan wordt het wel afgehandeld door de politie
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***