Hoe neem jij een patient onder dwang mee? (IBS en RM)

Auteur Topic: Hoe neem jij een patient onder dwang mee? (IBS en RM)  (gelezen 82917 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #100 Gepost op: 25 mei 2013, 20:44:49
Indien het verder is wordt er een passende oplossing gezocht.  ;)

Het kan mij niet passend genoeg zijn  ;)  overigens schijnt de NS een zeer verbeterde dienstregeling en service te hebben tegenwoordig...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #101 Gepost op: 25 mei 2013, 20:46:34
En hoe gaat justitie handelen als de gedwongen opname die 4 promille alcohol in 't bloed heeft een stilstand doet? Of hoe gaat de paranoïde psychotische patiënt die denkt dat de overheid hem wil omleggen omdat "hij alles ter wereld heeft uitgevonden" reageren als hij in een geblindeerd (politie) busje wordt gestoken door mannen met handboeien en mss zelfs wapen aan hun gordel?


Laat die mensen maar vervoerd worden waar ze horen: in een ambulance met eventueel een agent op de achtergrond erbij. Is het ideaal: neen. Is het op dit moment het beste: waarschijnlijk ja.

Vervoer in een GGZ auto met gacapitonneerde wanden, rustgevend muziekje met dito inrichting plus een GGZ verpleegkundige en/of psychiater, das pas zorg en vervoer op maat .

Een ambulance is door haar inrichting al een niet rustgevende omgeving, laat staan dat onze groengele pakjes voldoende sedatief effect geven...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #102 Gepost op: 25 mei 2013, 21:03:04
Vervoer in een GGZ auto met gacapitonneerde wanden, rustgevend muziekje met dito inrichting plus een GGZ verpleegkundige en/of psychiater, das pas zorg en vervoer op maat .

Een ambulance is door haar inrichting al een niet rustgevende omgeving, laat staan dat onze groengele pakjes voldoende sedatief effect geven...

Overschot van gelijk. Maar dat is er niet, en dat wetende is een ambu beter dan een politiebus.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #103 Gepost op: 25 mei 2013, 21:09:31
En hoe gaat justitie handelen als de gedwongen opname die 4 promille alcohol in 't bloed heeft een stilstand doet? Of hoe gaat de paranoïde psychotische patiënt die denkt dat de overheid hem wil omleggen omdat "hij alles ter wereld heeft uitgevonden" reageren als hij in een geblindeerd (politie) busje wordt gestoken door mannen met handboeien en mss zelfs wapen aan hun gordel?


Laat die mensen maar vervoerd worden waar ze horen: in een ambulance met eventueel een agent op de achtergrond erbij. Is het ideaal: neen. Is het op dit moment het beste: waarschijnlijk ja.

Ik ben ook van de overheid en ik draag ook een koppel. Ik mag wel klappen incasseren dan? Wat betreft je eerste voorbeeld, dat gaat ook niet op. Mensen met een promillage van 4 gaan niet naar de separeer, ze gaan naar de IC. En ja, deze mensen gaan inderdaad met een ambu.

Verder ben ik benieuwd hoe ervaren je bent met dit onderwerp. En vanuit welke hoedanigheid je spreekt. Je spreekt namelijk 2 ambulanceverpleegkundigen met samen meer dan 30 jaar ervaring tegen.

CM

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #104 Gepost op: 25 mei 2013, 21:17:15
Ik heb anders al mensen met 3 promille weten aankomen in een psychiatrisch ziekenhuis.

Waar schrijf ik dat iemand klappen mag incasseren? Psychiatrische patiënten zijn vaak erg achterdochtig. En de politie/justitie is dan niet graag gezien door hun. Ik zie dan ook niet in wat er idealer is dan een psy patient vervoeren in een gewone ambulance, en als hij gewelddadig is er een agent of 2 bij.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #105 Gepost op: 25 mei 2013, 21:20:00
Ik heb anders al mensen met 3 promille weten aankomen in een psychiatrisch ziekenhuis.
Het hebben van een alcohol intoxicatie staat compleet los van het hebben van een RM of een IBS. (al zal het drinken van alcohol vast meer voorkomen onder die groep)

Als iemand dusdanig onder invloed is dat vervoer niet mogelijk is dan wordt er gewoon niet vervoerd. Even een paar uur ontnuchteren doet dan wonderen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #106 Gepost op: 25 mei 2013, 21:30:38
Of hoe gaat de paranoïde psychotische patiënt die denkt dat de overheid hem wil omleggen omdat "hij alles ter wereld heeft uitgevonden" reageren als hij in een geblindeerd (politie) busje wordt gestoken door mannen met handboeien en mss zelfs wapen aan hun gordel?


Het belangrijkste kenmerk van een psychose is dat deze persoon het contact met de werkelijkheid om hem heen kwijt is. Wat hij ziet, hoort en ervaart klopt niet met wat andere mensen om hem heen werkelijk zien, horen en ervaren.

Het paranoide stukje is een mooi woord voor waandenkbeelden. Het komt vaak voor bij een psychose maar hoeft niet. Door de waandenkbeelden kan hij bijvoorbeeld heel achterdochtig zijn en oprecht denken dat slechte mensen hem willen vermoorden.

Voor de patient doet het er niet toe wie op hem af komt, als hij in een paranoide psychose zit, dan zal hij iedereen beschouwen als de veronderstelde moordenaar en zich tot het uiterste gaan verzetten.

Daarom is het zaak dat de mensen die zich het beste kunnen beschermen, verdedigen of bevoegd zijn om geweld te mogen gebruiken deze taak op zich nemen. Deze mensen hebben zelfs geen keuze om af te zien van dodelijk geweld zodra de patient zo gevaarlijk is dat zij moeten vrezen voor hun eigen leven.

Ik heb eerder een video gepost met het verhaal van een schizofrene man. Hij had zijn moeder om het leven gebracht, daarna heeft de politie hem proberen aan te houden, uiteindelijk is hij in een steegje terechtgekomen met het mes in handen. Deze persoon liet zijn mes vallen. Communiceren met iemand in een psychose is ook op hoop van zegen, de kans is groot dat de patient niet begrijpt dat hij het mes moet laten vallen. Het komt er op neer als deze man niet toevallig het mes had laten vallen de kans niet ondenkbeeldig was geweest dat hij was neergeschoten.

Fatsoenlijke burgers kunnen dat wel schandalig vinden en menen dat het overmatig politiegeweld is, ik deel die mening totaal niet.

Laat staan dat ik denk dat een ambulancebroeder het zou moeten doen.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #107 Gepost op: 25 mei 2013, 21:38:05
Dat weet ik ook allemaal. Niet in de mate van een arts, wel tot op andere niveau's. Maar dat neemt niet weg dat de huidige oplossing in mijn ogen de beste is. Als de psychiatrische patient gekend is als agressief, wordt er in Belgie politie voorzien om de ambulance te begeleiden. Ook als de omgeving aangeeft dat de patient agressief is, komt er politie ter plaatse. Maar de patient wordt vervoerd in een wettelijk erkende 100 (112) ambulance.

Daarin wordt altijd gehandeld met een optimaal welzijn en veiligheid van de patient als doel, samen met in de eerste plek eigen veiligheid eerst. Zo handelen zowel de agenten, de ambulanciers en vpk'en.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #108 Gepost op: 25 mei 2013, 21:46:53
Het hebben van een alcohol intoxicatie staat compleet los van het hebben van een RM of een IBS. (al zal het drinken van alcohol vast meer voorkomen onder die groep)


Alcohol is niet vreemd bij deze groep. Een forse groep is zowel psychiatrisch patient als alcoholverslaafde. Een hoog promillage zegt ook niet altijd iets bij deze mensen. Als het om weglopers uit instelling gaat die al medicatie hebben gekregen in de kliniek kan het zelfs voorkomen dat een psychose ineens snel toeneemt of versterkt zal worden als de vrolijke vriend ergens een blikje bier kan jatten.

Als dit soort mensen vast zit vanwege de psychiatrische problematiek kan de drang naar alcohol wel eens de reden zijn dat ze even ergens een biertje willen halen. Daarom is het best handig als de instelling de deur op slot kan houden.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #109 Gepost op: 25 mei 2013, 21:52:50
Zo is dat. Het 1 leidt vaak tot het ander.