ik zal mij kort voorstellen: Ik ben Jordy en ik ben werkzaam op een acute psychiatrische opname afdeling. Wij hebben regelmatig te maken met ambulance vervoer waarbij iemand met een IBS of RM binnen gebracht, of uitgeplaatst moet worden.
Ik werk nu 6 jaar in de psychiatrie, en heb nu al meerdere malen meegemaakt dat er tijdens vervoer een incident plaatsvond in de ambulance. voorbeelden daarvan: patiente die in haar psychose een ambulanceverpleegkundige in de arm bijt, een patient die tijdens vervoer zich weet los te maken uit de brancard, een patient die een ambulance verpleegkundige KO slaat tijdens vervoer (politie daarbij aanwezig).
Kortom, hoe blij ik ook ben dat de ambulance bestaat, vind ik niet dat deze geschikt zijn voor sommige/ de meeste klasse van psychiatrisch vervoer. Ik ben van mening dat de ervaring met psychiatrische patienten vaak onvoldoende is, en ik vind ook niet dat wij van een ambulance verpleegkundige deze ervaring kunnen en mogen verwachten. Daarnaast vind ik de bezettig tijdens zo'n vervoer te weinig. Mocht een patient "door het lint gaan" zijn 2 personen te weinig om goed en veilig in te kunnen grijpen.
Daarbij ben ik een groot voorstander van sedatie voor het transport. echter is het zo dat veel psychiaters en artsen dit vaak onnodig vinden gezien patient, voordat de ambu arriveert, vaak rustig is.
daarom zou ik het graag zien dat, bv de instelling waarvoor ik werk, daarin zelf een vervoersvoorziening op kunnen zetten. Daarbij zou ik wel een voorstander zijn van een brandcard, omdat je daarop een patient goed op kan fixeren.
Echter mag dit door de huidige wetgeving niet. De ambulance is het eerste aangewezen vervoer voor iemand met een IBS of RM. In uitzonderingsgevallen mag de politie dit overnemen. Alleen uit ervaring weet ik dat politie ook tegen materiele beperkingen aanloopt, zeker als iemand fors agressief is.