Als burger misdragingen van medeburgers melden, wat wordt daarmee gedaan?

Auteur Topic: Als burger misdragingen van medeburgers melden, wat wordt daarmee gedaan?  (gelezen 5559 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Hallo!

Eens even een vraagje aan de politiemensen hier.

Ik ben een burger die er van houdt om regels na te leven. Ik ben geen heilig boontje, dat zal ik er gelijk bij zeggen maar ik vind wel dat regels er niet voor niets zijn. Ik verwacht dan ook vanuit mijn referentiekader dat anderen zich ook aan de wet houden.
Daardoor voel ik wel eens de neiging om misdragingen van anderen te melden aan politie. Zeker wanneer ik mensen niet zelf op hun gedrag kan aanspreken. In de praktijk gaat dat dan meestal om situaties in het verkeer.

Even ter verduidelijking:
Ik signaleer de ene na de andere overtreding van verkeersregels door een andere weggebruiker zoals inhalen over doorgetrokken streep, bumperkleven, hard rijden etc, zeg maar de top 10 van ergernissen.

Hoeveel zin heeft het om dit soort zaken te melden? Wat wordt daarmee gedaan?


Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Als een burger dergelijke overtredingen meldt over 1 persoon die continu alle verkeersregels aan zijn laars lapt dan voer ik graag met hem/haar een gesprek, of zorg dat hij/zij extra aandacht krijgt op de briefing of van de wijkagent. Voor bekeuringen en repressief optreden moeten wij eea zelf geconstateerd hebben.

Melding aan de wijkagent (als je weet om wie het gaat in bijv je wijk) lijkt mij een goed idee. En anders melden via 0900-8844.

En niet grappig bedoelt: er zijn op dit moment ook vele vacatures voor vrijwillig politieagent. Misschien iets voor jou?


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0
En is die ook serieus? Lijkt me best leuk hoor maar ja...

Ik heb meerdere keren 0900-8844 gebeld over misdragingen (echte gevaarlijke) maar ik krijg altijd een beetje het gevoel dat het ergens genoteerd wordt om dan met een stapeltje post-its aan het eind van de dienst in de bak te verdwijnen. Bij 0900-8844 doen ze er ook altijd gruwelijk lang over voordat ze je locatie begrepen hebben, al geef ik alle straat of wegnamen op....

Worden jullie vaak op weg gestuurd naar dit soort meldingen? Zo van: automobilist meldt op die weg met dit voertuig een voorval, ga eens polshoogte nemen?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Ik hou mij vaak aan de regeltjes maar niet altijd. Ik kan ook wel een overtreding maken maar dan misschien uit een (verkeers)noodzaak. Ik zou er geen punt van maken om door een diender hierop gewezen te worden maar ik moet er niets van hebben dat een medeweggebruiker mij "verklikt". Gelukkig is het zo dat de overtreding geconstateerd moet worden door een beëdigde opsporingsambtenaar. Laten we dat zo houden.
Ik zal wel aan de bel trekken als ik een vermoedelijke artikel 8 zie rijden maar dan bel ik 112.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Ik zou er geen punt van maken om door een diender hierop gewezen te worden maar ik moet er niets van hebben dat een medeweggebruiker mij "verklikt".

Want? :) Ik denk ook dat het wel erg 'ver' moet gaan voor dat een burger 8844 gaat bellen om asociaal verkeersgedrag te melden.

En is die ook serieus? Lijkt me best leuk hoor maar ja...

Ik heb meerdere keren 0900-8844 gebeld over misdragingen (echte gevaarlijke) maar ik krijg altijd een beetje het gevoel dat het ergens genoteerd wordt om dan met een stapeltje post-its aan het eind van de dienst in de bak te verdwijnen. Bij 0900-8844 doen ze er ook altijd gruwelijk lang over voordat ze je locatie begrepen hebben, al geef ik alle straat of wegnamen op....

Ik denk dat Kaasje het serieus bedoelt, hij is zelf in opleiding tot politievrijwilliger. Misschien iets voor je om te kijken op kombijdepolitie.nl, er zijn nu op diverse plaatsen in Nederland vrijblijvende voorlichtingen over deze functie!

Worden jullie vaak op weg gestuurd naar dit soort meldingen? Zo van: automobilist meldt op die weg met dit voertuig een voorval, ga eens polshoogte nemen?

Meest voorkomend voorbeeld is toch wel de slingerende weggebruiker die gemeld wordt als verdacht van het rijden onder invloed. Daarnaast worden meldingen over agressief rijgedrag vaak als mededeling over de portofoon verspreid met daarin het kenteken en waar de getuige welke gedragingen heeft gezien. Mocht het voertuig ergens zijn stilgezet kan het zijn dat er een eenheid naar toe wordt gestuurd om ter plaatse de situatie te bekijken.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Ik kan ook wel een overtreding maken maar dan misschien uit een (verkeers)noodzaak. Ik zou er geen punt van maken om door een diender hierop gewezen te worden maar ik moet er niets van hebben dat een medeweggebruiker mij "verklikt". Gelukkig is het zo dat de overtreding geconstateerd moet worden door een beëdigde opsporingsambtenaar. Laten we dat zo houden.
Ik zal wel aan de bel trekken als ik een vermoedelijke artikel 8 zie rijden maar dan bel ik 112.
Verkeersnoodzaak? Geef eens voorbeelden?

Ik ben er altijd stellig van overtuigd dat we met z'n allen verantwoordelijk zijn voor deze wereld  :o en dat we het dus niet alleen aan dienders moeten overlaten om misstanden te constateren. Jij als medeweggebruiker bent mede verantwoordelijk voor de veiligheid op de weg. Als er een gek met 200 voorbij komt, en een km of 10 verderop is een gezinnetje dood gereden door deze kwibus, had je dan niet alles willen doen om dit te voorkomen???

Inderdaad moet een overtreding geconstateerd worden door een diender maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat ze iemand eens even onopvallend volgen?
En naast dat heb ik toch minimaal 1 succesverhaaltje (wel vanuit mijn werksituatie) : een bestuurder haalt erg plomp in over een voorsorteer vak naar rechts, bijna aanrijding. Melding via 8844 en het resultaat: stevig gesprek met ouders en knaapje zelf. Geen boete maar het knaapje was danig onder de indruk van de diender en vervolgens zijn eigen ouders.. 098uo

Maar waarom vindt je een artikel 8 zwaarder wegen dan een artikel 5 of bijna 6? Waarom mag je dan ineens wel klikken?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Ik weet dat mijn collega's aan de andere kant van de gang geregeld van dit soort meldingen krijgen. Ze proberen ook altijd wat te doen, alleen is het niet altijd gemakkelijk.
Als een melder het telefonisch meld aan de MK en er vervolgens niet achter aan blijft rijden is het voor de collega's van de RSA ook een lastige casus aan het worden.
Met alleen de melding dat er iemand asociaal rijgedrag vertoon en hij gaat de A10 noord op vanaf de A1 kan je weinig tot niks mee, als de melder zelf de A10 Oost opdraait.

Het ideaalplaatje zou natuurlijk zijn dat de melder zo vriendelijk is om er achter aan te blijven rijden en zijn positie door blijft geven zodat de (in ons geval) de RSA kan aanhaken en ook nog een of twee overtredingen kan constateren. Van de melder even een verklaring opnemen en die bij de bonnetje voegen, voor een 130 procedure.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Het ideaalplaatje zou natuurlijk zijn dat de melder zo vriendelijk is om er achter aan te blijven rijden en zijn positie door blijft geven zodat de (in ons geval) de RSA kan aanhaken en ook nog een of twee overtredingen kan constateren.
Heb het zelf een paar keer gehad dat ik in mijn prive auto ergens wat tegen kwam. En dit waren dan geen snelheidsovertredingen of bellen, maar overtredingen die gevaar konden opleveren voor het overige verkeer of ongeldige kentekens. Mijn ervaring is dat er op 9 van de 10 keer er actie word ondernomen en eventueel ook een terugkoppeling plaats vind. Zelf overleg ik dan vaak met de meldkamer of ik er achter moet blijven of niet, uiteraard zolang dit veilig kan.

Want wat lange al zegt, op het moment dat de melder een andere richting op gaat dan het voertuig welke hij meld is het voor onze blauwe vrienden ook zoeken naar een speld in een hooiberg
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Al een paar keer snachts gebeld vanwege een vermoedelijk beschonken bestuurder. Er netjes achter blijven rijden tot er politie was en als die voorbij sjeesde even de zwaailamp of flitsers in hun spiegels laten zien. En in alle gevallen heb ik gelijk gekregen in de hoedanigheid van de chauffeur. O0

Een keer op de A12 tijdens het telefoongesprek met 112 ook mogen meemaken dat de persoon in kwestie achterop een vrachtauto reed en vervolgens de middenvangrail heeft leren kennen. :'( Meisje aan de telefoon op dat moment heeft volgens mij nu gehoorschade van mijn nee geschreeuw. Meneer heeft het wel overleefd maar het heeft mij wel doen beseffen hoe goed het is als burgers meer zouden opletten en eventueel melden. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.