Te weinig tijd?! Dan maak je maar tijd zou ik denken.
Wat moet je eigenlijk voor opleiding hebben om bij de reddingsbrigade te werken?
Wie houdt er toezicht op het medische deel?
Dat zou ik ook denken, de praktijk is echter weerbarstiger. Vrijwel alle operationele mensen bij de Reddingsbrigade zijn vrijwilligers, de betaalde krachten veelal seizoensgebonden studenten. Twee avonden per week training/oefening, bovenop een werkweek van 40-48 uur vindt ik zelf ook wel even genoeg. Je moet je natuurlijk afvragen of de baten opwegen tegen de kosten en of je de handeling wil laten uitvoeren iemand die een paar keer per jaar op een pop oefent.
Er bestaat een landelijke opleiding tot "Lifeguard", die aan internationale eisen voldoet, waarbij een aantal aanvullende eisen worden gesteld zoals een EHBO diploma. Het e.e.a. is te vergelijken met MBO werk- en denk niveau. In de praktijk zijn vrijwel al mijn collega's in opleiding tot medisch professional.
Op medisch gebied werken we enkel op BLS niveau, wat dus ook inhoudt dat we qua handelingen weinig meer doen dan EHBO-ers, uiteraard zijn er aanvullende trainingen voor zaken zoals het geven van zuurstof. Er zijn afspraken met de RAV over het stukje medische inzetten die wij doen, daarnaast is er een landelijk en internationaal adviesorgaan over medische zaken.