paniekaanval of agina pecotris

Auteur Topic: paniekaanval of agina pecotris  (gelezen 10378 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

leonie

• Gast
Gepost op: 5 mei 2005, 10:47:58
hoe stelt een verpleegkundig op het eeste gezicht of een slachtoffer  pijn op de borst dat van het hart afkomt, of een paniek aanval (of onrustig is van binnen) en daardoor pijn op de borst heeft.  :-\

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2005, 11:28:24
Een stukje van internet geplukt:

Vaatvernauwing bemoeilijkt de doorstroming van bloed. Door vernauwing van de slagaders kan de hartspier te weinig zuurstof krijgen. Bij bijvoorbeeld sporten en fietsen krijg je dan pijn op de borst. Dit heet angina pectoris. Tijdens inspanning heeft het hart namelijk meer zuurstof nodig. Zo'n 100.000 Nederlanders hebben hier last van. Angina pectoris kan een voorbode van een hartinfarct zijn. Hart- en vaatziekten veroorzaken de meeste sterfgevallen.

Artsen onderscheiden 2 vormen van angina pectoris: stabiel en instabiel. Bij instabiele angina pectoris, die in rust optreedt, langer dan 15 minuten duurt of snel erger wordt, is met spoed behandeling in het ziekenhuis nodig.
Stabiele angina pectoris duurt meestal kort en is afhankelijk van de inspanning. Het kenmerkt zich door een zwaar drukkend gevoel op de borst en een benauwend of onrustig gevoel, angst en transpiratie. Een brandend gevoel dat optreedt wordt soms verward met maagklachten. De pijn op de borst kan uitstralen naar armen, nek, kaak of rug. Schouder, arm of pols kunnen een verdoofd gevoel krijgen.

Klachten treden meestal op tijdens lichamelijke inspanning (sport, traplopen, boodschappen doen), maar ook tijdens opwinding en boosheid, plotselinge temperatuurwisselingen van warm naar koud, spanning of stress, roken (wordt afgeraden), en na de maaltijd.

Het is raadzaam een dokter te raadplegen bij alle symptomen die op angina pectoris kunnen wijzen. Een arts kan door onderzoek vaststellen of u last heeft van angina pectoris. Behalve het advies om gezond te leven (goede voeding, niet roken, niet te veel alcohol, stress vermijden) geeft de arts u eventueel ook medicijnen.

Veel mensen hebben dat gevoel van uitstralen naar de linkerlichaamshelft. Dat zal je met een paniekaanval niet zien.

Christian

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2005, 14:06:55
Bij hyperventilatie zijn toch tintelingen rond de mond en gezicht een symptoom wat juist bij ap-klachten er niet is.

Overigens zou ik als niet professionele hulpverlener bij twijfel een arts raadplegen of met de MKA overleggen.

RAdeR

Christian

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2005, 19:57:51
Maar de vraag ging toch over AP-klachten en een paniekaanval? Ik ken de verschijnselen van een hyperventilatieaanval (nu zeker) ook wel, maar omdat dat niet werd gevraagd heb ik 't laten hangen. ;)

Christian

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #4 Gepost op: 5 mei 2005, 20:54:19
En van AP-klachten kun je behoorlijk in paniek raken. :-\

Christian

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 5 mei 2005, 22:34:22
Nee oke dat is waar, maar bij een paniekaanval hoort toch vaak hyperventilatie? ;)

Oké, daar heb je gelijk in, maar die link legde ik niet, snorrie! 8)
En Jorrin, ik kan me goed voorstellen dat iemand daarvan in paniek raakt. Niemand wil graag dood en dat gevoel hebben ze vaak wel, las ik pas.

Christian

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 5 mei 2005, 23:52:17
Oké, daar heb je gelijk in, maar die link legde ik niet, snorrie! 8)
En Jorrin, ik kan me goed voorstellen dat iemand daarvan in paniek raakt. Niemand wil graag dood en dat gevoel hebben ze vaak wel, las ik pas.

Christian

Dat niet alleen, dat gevoel stralen ze ook uit. Je ziet het in hun ogen en aan de lichaamstaal. ;)

leonie

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 6 mei 2005, 16:52:05
maar hoe lang mag de pijn op de borst aanhouden bij een paniekaanval dagen, weken?.

Het lijkt mij bij a.p. als het een zuurstof tekort is kort b.v. een uur en dan de volgende dag weer een uur?

zie ik dit goed? 

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 6 mei 2005, 23:25:00
Pijn op de borst is nooit een normale situatie en mag dus helemaal niet aanhouden, geen uren en zeker geen dagen of weken. Nader onderzoek is dan altijd geboden. Je mag geen tijd hangen aan dit soort klachten. "Pijn op de borst? Oh, maar 't is pas een half uurtje, we wachten nog wel even af."
Zorg te allen tijde voor deskundige hulp en laat de keuze van de hulp (huisarts en ambulance) afhangen van je gezond verstand.

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 8 mei 2005, 22:15:03
Om alles nog wat aan te ingewikkelder te maken:
Iemand met pijn op de borst uitstralend naar de linkerarm kan ap klachten zijn, echter er kan ook een infarct bezig zijn.
Daarom iemand met pijn op de borst altijd ambu laten komen.
Iemand met benauwdheidsgevoel en pijn in de buik KAN een onderwandinfarct hebben, dus geen podb.

Je ziet het is moeilijk om dat zonder ecg te beoordelen.
Veelal zijn pat. die hartproblemen hebben grijs en grauw, angstig tot doodsbenauwd.