in de nacht ruik je niets

Auteur Topic: in de nacht ruik je niets  (gelezen 7569 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

leonie

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 5 mei 2005, 10:41:25
Als je bedoeld waarom je 's-nachts bijvoorbeeld geen brandlucht ruikt heeft dat te maken met het feit dat er bij elke brand in het begin stadium een onvolledige verbranding is. Door de nog lage temperatuur is er veel rookontwikkeling en worden er giftige gassen geproduceerd. Een van de meest gevaarlijke gassen is CO. Dit is een kleurloos, REUKloos, gas, die al in lage concentraties levensgevaarlijk kan worden. Je raakt er namelijk bewusteloos van,( zal niet het medische verhaal uitleggen) en dan ruik je de brandlucht van dat kleine brandje (nooit) meer. Hopelijk was dit wat je bedoelde met je vraag. ;)
Oja, rookmelders ruiken geen brand, maar werken op natuurkundige principes, Optische rookmelders met lichtgevoelige cellen, en Ionisatie met electronen stromen( zal het hier niet uitleggen)

bedankt voor je antwoord ;)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 5 mei 2005, 15:30:00
Ik heb ooit de volgende  uitleg gekregen.

Onderdeel van de tussenhersenen is de hypothalamus. Alle informaties die wij bewust waarnemen, worden via de hypothalamus doorgegeven aan de hersenschors.

Daarbij werd dit proces gevisualiseerd als een grote telefooncentrale die overdag alle telefoontjes doorgaf.
's nachts worden alleen de belangrijke telefoontjes doorverbonden. De rest werd moet maar overdag terugbellen. Daardoor is het mogelijk dat een moeder overal doorheen slaapt en van het huilen van de baby wel wakker wordt

Kanarie

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 5 mei 2005, 15:31:35
Ik weet zelf niet of de hypothalamus voor de "nachtstand" verantwoordelijk is, maar hoe dan ook ik vind het een prachtige uitleg!!!

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2005, 20:11:58
Deze manier van visualiseren gebruik ik heel vaak tijdens mijn EHBO lessen. In de loop van de jaren wordt dat een tweede natuur.