Enige opmerkingen inzake het ''natte deel'' van deze oefening.
De oefening werd gehouden in de Velzer kom, dus in de directe nabijheid van de Velzer pont.
1,Bij een echte calamiteit zou de pont Velzen (waarschijnlijk) onmiddelijk ter assistentie ter plaatse gaan.
a.Redding : De pont Velzen kan worden ingezet als platform waarop de eerste opvang van slachtoffers kan zijn.(Er wordt gesproken over 60 figuranten.)
b.Brandbestrijding : De pont Velzen is ingericht voor de bestrijding van branden.
In het verleden werd geoefend met aan boord twee autospuiten/ de schuimbluswagen,een ladder en een commandowagen met het oog op scheepsbranden op het Noordzeekanaal,de Velzer kom,haven Beverwijk etc.
Voor deze oefening had men de reservepont kunnen inzetten.
2. Een (blus)vaartuig van de Havendienst Amsterdam is ter plaatse, welke mobilisatietijd had dit vaartuig,c.q. waarmee is gerekend ?
3.De KNRM boot moest van buiten de sluis komen,welke mobilisatie tijd ?
4.Ik ontwaar geen politie, een snelle politieboot vanuit Amsterdam (afstand 30 km, snelheid 80 km/uur) is waarschijnlijk eerder ter plaatse dan de KNRM boot van buiten de sluis.
5.Ook bij deze oefening worden geen andere vaartuigen dan die van de hulpdiensten
betrokken terwijl bij een echte calamiteit particulieren en bedrijven zeker hulp zullen gaan verlenen.