Even een officieuze reactie van een ingewijde bij de organisatie van deze oefening:
Het primaire doel van deze oefening was de samenwerking tussen de hulpdiensten van de veiligheidsregio, Rijkswaterstaat, reddingsbrigades en de KNRM zoals die recent zijn vastgelegd in convenanten.1) Wat zijn elkaars middelen en hoe zet je die in om slachtoffers naar de kant te brengen?
Daarvoor zijn inderdaad wat keuzes genomen die voor een ander realiteitsgehalte zorgen. 2)De locatie was ook willekeurig en had net zo goed in een buitenhaven kunnen plaatsvinden, of voor de kust.
Nu was ervoor gekozen om 3)te oefenen met het overbrengen van slachtoffers door de reddingsbrigades en de KNRM en de overname door de hulpdiensten van de VRK. Zodat die van elkaar konden ervaren hoe dat gaat.
Het oefenen met het gebruik van de veerpont is 2 jaar geleden bij eenzelfde soort oefening op het Noordzeekanaal gedaan.
De volgende keer misschien dat een vaartuig van het Havenbedrijf oid het "getroffen schip" gewoonweg tegen de kant aanduwt?
Dank voor je toelichting.
Ik krijg de indruk dat er maar heel weinig onverwachts tijdens deze oefeningen optreedt. Nmm wordt een calamiteit veelal gekenmerkt door onverwachte gebeurtenissen waarop dan in meer of mindere mate geimproviseerd moet worden gereageerd, c.q. de plannen moeten worden bijgesteld.
Ik mis dit aspect (onverwachte gebeurtenissen) in oefeningen,terwijl dat er wel eenvoudig in kan worden gebracht.
N.a.v.1:Elkaars middelen kunnen heel gemakkelijk per foto/video etc. worden gecommuniceerd,daar is nmm geen oefening als deze voor nodig. Ook de manier van naar de wal brengen is toch vrij eenvoudig uit te leggen zonder een dergelijke oefening. (N.B. Ik zie geen ambulancemedewerkers aan boord van de reddingsboten, is dat niet toegestaan of zijn er andere redenen ?
N.a.v.2: Lijkt mij niet. In de buitenhaven en op zee zouden de KNRM boten van IJmuiden,Wijk aan Zee/Egmond aan Zee,Zandvoort snel ter plaatse zijn geweest en voor het oppikken en de afvoer van de slachtoffers hebben gezorgd.
Op zee, het merendeel van de voertuigen op de film is niet geschikt voor het strand, dat geeft dus geheel andere eisen mbt het aanlanden en afvoeren, c.q. de afstanden waarover de slachtoffers moeten worden afgevoerd.
De (blus)boot van de Havendienst mag niet op zee vwb de certificaten schip en de qualificaties standaard bemanning.
N.a.v.3:Gelet op het verschil in vrijboord tussen de grote en hoge KNRM boten en de kleine en lage reddingsbrigade bootjes zul je al bij het aan boord nemen van de verschillende soorten slachtoffers rekening moeten houden met de opstaphoogte kade waarop de slachtoffers dienen te worden afgezet.
In de oefening wordt uitgegaan van een en dezelfde locatie,waren er hulmiddellen oid voorzien voor dit aan land brengen vanaf de lagere bootjes.