Weet de gemiddelde burger wat het MMT is en doet, behalve midden in de nacht met een traumahelikopter landen voor hun deur? Zo nee, verwacht dan ook geen dingen zoals je hier schrijft. Ik koop in de winkel ook geen goederen die ik niet ken.
Daar gaat het ook precies om, als je het nu de burger vraagt of een duur helikopter-MMT moet blijven zegt iedereen dat het uiteraard moet. Niemand stelt zich de vraag wat ze eigenlijk "inkopen".
We hebben ziekenhuizen en ambulancezorg. We hebben zelfs ambulancezorg die duurder is dan in veel andere landen. Een ambulanceverpleegkundige kan heel veel zelf, ze kunnen intuberen, als dat niet lukt kunnen ze ook een coniotomie uitvoeren. Dat is goede, betaalbare basiszorg. Als men vind dat het meer moet of dat de dokter er zelf bij moet komen is het een luxe product geworden.
De inzetten van een helikopter-MMT vind ik al discutabel worden als het niet meer gaat om trauma. Van mij hoeven ze niet eens te gaan vliegen als het gaat om reanimaties van kinderen, ook niet als een ambulanceverpleegkundige bij een ernstige zieke patient is en graag een arts erbij wil hebben. Absoluut niet als het gaat om psychiatrische patienten in een psychose. De basiszorg (ambulancedienst en evt. politie en brandweer) moeten het zelf oplossen en roeien met de riemen die ze al hebben. Van mij mag een vliegende dokter uitkomst bieden omdat mensen dat "netjes" en "fatsoenlijk" vinden, maar het is dan luxe zorg.
Het opstarten van sommige behandelingen, bijvoorbeeld bij sepsis, hoeft niet op een inzetlocatie te gebeuren, die patient gaat of gewoon dood of zal het overleven, het maakt geen verschil of deze behandeling 20 minuten later in een ziekenhuis wordt opgestart.