Kan er worden bezuinigd op het MMT?

Auteur Topic: Kan er worden bezuinigd op het MMT?  (gelezen 45625 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #100 Gepost op: 27 mei 2013, 22:05:47
Citaat van: JJ75 link=msg=1167074 date=1369683925
Ik had wel een bijdrage gedaan over de fondsenwerving in GB. Daar werkt zelfs the hamster mee om geld binnen te halen. Ik denk dat daar best een deel van het geld mee op te halen is.

Ik vind dat ook een goed systeem. De artsen en het team moeten moeite doen om de burgers betrokken te houden, andersom zie je dat de burgers betrokken zijn bij het team.

Wat ik ook zag is dat de Britten werken met diverse aanbieders die helikopters verhuren. Dan is er sprake van concurrentie. In Nederland huren de MMT's en de ANWB heeft een dochteronderneming met zes, gele helikopters.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #101 Gepost op: 27 mei 2013, 22:06:32
Citaat van: Expert link=msg=1166781 date=1369639664
Geef even aan waar in het LPA wordt gesproken over een coniotomie. Ik kom alleen de handeling naaldconiotomie tegen en dat is echt iets anders. Het is namelijk nogal verwarrend dat er in een functiebesluit iets anders staat dan in een protocol.

Nogmaals, van mij mogen ze hun gang gaan. De realiteit is echter anders, dan roepen ze een MMT ter plaatse en nadat de patiënt is gesneefd, is de waarneming dat het MMT geen toegevoegde waarde heeft. Ik vind het allemaal prima.

Expert

Een naaldconiotomie met jet insufflation is niet bepaald de meest geschikte methode om een geobstrueerde patient te ventileren en te oxigeneren. Doordat de expiratie niet actief geschiedt en de uitademingslucht nauwelijks via het nauwe lumen(de venflon met 2 mm doorsnede) uit de patient kan, ontstaat al vlug ophoping van CO2 in de longen en verzuring van de patient...
Bij defensie waren de Noodconiotomiesets I en II al vele jaren in gebruik voordat deze in de ambulancezorg geintroduceerd werden. Ondanks dat de insertie van deze noodconiotomieset complicaties kan veroorzaken is het bij mijn weten tot nu toe de enige effectie noodconiotomieset.

Aanvliegen van MMT en de noodconiotomieprocedure die zij hanteren vergt meer minuten dan de patient kan uithouden.

korte extra info voor de ''leken'':  http://nl.wikipedia.org/wiki/Coniotomie

info over de Quick Trach:   http://www.vbm-medical.de/cms/97-1-cricothyrotomy.html
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #102 Gepost op: 27 mei 2013, 22:11:24
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1167099 date=1369685192
Een naaldconiotomie met jet insufflation is niet bepaald de meest geschikte methode om een geobstrueerde patient te ventileren en te oxigeneren. Doordat de expiratie niet actief geschiedt en de uitademingslucht nauwelijks via het nauwe lumen(de venflon met 2 mm doorsnede) uit de patient kan, ontstaat al vlug ophoping van CO2 in de longen en verzuring van de patient...
Bij defensie waren de Noodconiotomiesets I en II al vele jaren in gebruik voordat deze in de ambulancezorg geintroduceerd werden. Ondanks dat de insertie van deze noodconiotomieset complicaties kan veroorzaken is het bij minjn weten tot nu toe de enige effectie noodconiotomieset.

Aanvliegen van MMT en de noodconiotomieprocedure die zij hanteren vergt meer minuten dan de patient kan uithouden.

Besluit functionele zelfstandigheid ambulanceverpleegkundige spreekt niet over een venflon in de keel prikken.

Citaat van: 024 link=msg=1166774 date=1369637731
Bij een coniotomie wordt de ademweg vrijgemaakt door middel van het creëren van een opening in het strottehoofd via een dwarse insnijding tussen schild- en ringkraakbeen. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van een speciale daarvoor bestemde coniotomieset. Dit is een heelkundige handeling als bedoeld in atikel 36, eerste lid, van de wet.

Dr. Kim doet het wel even voor;

Surgical Cricothyroidotomy - Dennis Kim, MD


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #103 Gepost op: 27 mei 2013, 22:41:02
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1167099 date=1369685192
info over de Quick Trach:   http://www.vbm-medical.de/cms/97-1-cricothyrotomy.html

Dat moet je weggooien en vervangen door deze http://www.cookmedical.com/cc/dataSheet.do?id=4813

+ een mooi bakje met meshouder nr.3 + mesje nr. 11, voor ambulance is dilatator handig maar kan ook met arterieklem, tracheahaakje, spuit lidocaine/epinefrine, beetje jodium en gazen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #104 Gepost op: 27 mei 2013, 22:44:02
Citaat van: 024 link=msg=1167119 date=1369687262
Dat moet je weggooien en vervangen door deze http://www.cookmedical.com/cc/dataSheet.do?id=4813

+ een mooi bakje met meshouder nr.3 + mesje nr. 11, voor ambulance is dilatator handig maar kan ook met arterieklem, tracheahaakje, spuit lidocaine/epinefrine, beetje jodium en gazen.

Tja, veel MMA's vinden t maar eng als een pleeg n mesje ter hand neemt...daarom is er gekozen voor de Quick Trach, omdat wij veel beter kunnen prikken dan snijden zo schijnt het  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #105 Gepost op: 27 mei 2013, 22:48:15
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1167120 date=1369687442
Tja, veel MMA's vinden t maar eng als een pleeg n mesje ter hand neemt...daarom is er gekozen voor de Quick Trach, omdat wij veel beter kunnen prikken dan snijden zo schijnt het  ;)

Omdat de meeste MMA's artsen zijn die niets kunnen en weten. De meeste studiegenoten van een MMA zitten dagelijks te beslissen of iemand met rugklachten een hogere pispot nodig heeft.

Ik vind die Quick Trach helemaal niets. Snijden redt mensenlevens.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #106 Gepost op: 27 mei 2013, 23:02:57
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1167120 date=1369687442
Tja, veel MMA's vinden t maar eng als een pleeg n mesje ter hand neemt...daarom is er gekozen voor de Quick Trach, omdat wij veel beter kunnen prikken dan snijden zo schijnt het  ;)
Ik heb 2x een quicktrach in actie gezien, beide keren recht de oesophagus in. Levensgevaarlijke ondingen zijn het!
Arts  www.alphalog.nl


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #107 Gepost op: 27 mei 2013, 23:03:31
Een Belgische vriend van mij woont redelijk afgelegen in de Ardennen en vertelde mij dat hij een abonnement heeft afgesloten op de heli daar. De aanrijtijd van een ambu is behoorlijk in zijn dorp en je kan dan zelf kiezen om extra te betalen voor een "luchtambu". Op zich een aardige oplossing.

De Nederlandse werkwijze is natuurlijk geheel anders en het is niet zo maar hier toe te passen. Kan me het gesprek al voorstellen: 112, wat is uw noodgeval? Oh, dat klinkt als een mogelijke inzet van een MMT, weet u het lidmaatschapsnummer van het slachtoffer? Nee, dan misschien het BSN van het slachtoffer? Hij geeft geen antwoord zegt u? Dan misschien de naam en de geboortedatum van het slachtoffer? U kent hem niet, ja, dan houdt het op, we sturen wel een ambulance...


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #108 Gepost op: 27 mei 2013, 23:06:24
Citaat van: Delta link=msg=1167130 date=1369688577
Ik heb 2x een quicktrach in actie gezien, beide keren recht de oesophagus in. Levensgevaarlijke ondingen zijn het!

Ik wil het niet weten geloof ik. De eerste keer dat ik een MMT'er met een accuboor aan zag komen en zag dat deze gebruikt werdm moest ik mijn vrouwelijke collega vervolgens oprapen. En zelf werd ik ook wat licht in mijn hoofd...


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #109 Gepost op: 27 mei 2013, 23:10:16
Dat klinkt als de botboor, die is dan wel weer erg handig en idiot proof... :-)
Arts  www.alphalog.nl