Kan er worden bezuinigd op het MMT?

Auteur Topic: Kan er worden bezuinigd op het MMT?  (gelezen 45651 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #20 Gepost op: 24 mei 2013, 18:35:16
Maar kun je ze ook bellen op het moment dat er zicht is op een redding? scheelt een behoorlijk stukkie vliegen e050

Exact, bij een zoekactie is een Zulu* of Pedro** nodig, geen Lifeliner...

* Politieheli
** SAR heli (Kustwacht)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #21 Gepost op: 24 mei 2013, 19:30:54
Ik zou het terecht vinden dat wij, de burgers zelf, meebetalen aan een stuk hoogwaardige zorg. Willen we dat niet? Prima, dan is het blijkbaar niet nodig.

Ik weet niet hoeveel de gemiddelde Nederland betaald aan zorg in Nederland, maar volgens mij betalen we al (meer als) voldoende voor de zorg  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #22 Gepost op: 24 mei 2013, 19:56:39
Ik weet niet hoeveel de gemiddelde Nederland betaald aan zorg in Nederland, maar volgens mij betalen we al (meer als) voldoende voor de zorg  ::)

Mee eens, maar we moeten ook naar de toekomst kijken: vergrijzing, nieuwe ontwikkelingen, een beroepsbevolking (de betalers dus) die krimpt. Wij zullen in de toekomst keuzes moeten maken of nog meer betalen. De vraag is, welke optie kiezen we?

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 24 mei 2013, 19:58:58
Ik weet niet hoeveel de gemiddelde Nederland betaald aan zorg in Nederland, maar volgens mij betalen we al (meer als) voldoende voor de zorg  ::)

De gemiddelde Nederlander moet veel betalen voor de zorg. Voor een redelijke groep Nederlanders is het momenteel al zo dat het te veel  is. Als we niets doen weten we zeker dat de gemiddelde Nederlander in de toekomst nog veel meer zal gaan betalen aan de zorg.

Hier gaat het over de zorg geleverd door het MMT. Ik heb het een luxe vorm van zorg genoemd. Er is geen enkele noodzaak om in een klein landje als Nederland vier helikopter MMT's operationeel te hebben.

Wat CM en ik bedoelen is dus per direct de geldkraan dicht voor deze teams. Het zal niet zorgen dat er aanmerkelijk meer mensen zullen overlijden en ook niet zorgen dat mensen langer leven.

Als Nederlanders wel vinden dat het netjes, fatsoenlijk of comfortabel voelt dat er helikopter-MMT's zijn moeten burgers in een regio zelf door middel van donaties deze vorm van extra zorg betalen. Als burgers geen behoefte hebben om te doneren geven ze dus zelf aan dat ze de combinatie van ziekenhuizen en ambulancezorg voldoende vinden.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #24 Gepost op: 24 mei 2013, 20:49:34
Ik deel de mening van 024, dat is duidelijk. Wij bedoelen het Brits model waar er 27 helicopters operationeel zijn. Deze worden, m.u.v. Schotland, betaald door donaties. Geheel door het fund-raising model dus. Het personeel wordt wel betaald, overigens. Het is geen vrijwilligerswerk.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #25 Gepost op: 25 mei 2013, 10:01:02
Ik heb links en recht wat rondvraag gedaan en gezocht naar cijfers of evaluaties. Geen enkel heli-MMT heeft (volledige) cijfers openbaar beschikbaar. Het Nijmeegse team heeft cijfers online staan van 2010 (1285 uitrukken (610 inzetten en 675 cancels). Van de 610 inzetten zijn 97 mensen overleden in het ziekenhuis. Wat het team gekost heeft in 2010 is nergens te vinden. Ook is niet duidelijk of bij er bij deze 610 inzetten handelingen zijn verricht die niet door een ambulanceverpleegkundige mogen worden uitgevoerd.

Voor zover ik heb kunnen achterhalen is de laatste evaluatie over MMT inzet in Nederland 14 jaar geleden uitgevoerd.

In mei 2013 is de situatie in Nederland compleet anders. We hebben altijd al geweten dat er in Nederland zorgmijders zijn (psychiatrische patienten). In 2013 weten we dat de groep zorgmijders niet alleen meer psychiatrische patienten zijn maar ook mensen uit achterstandswijken. Het steekt mij behoorlijk dat burgers met de laagste inkomens geen gebruik meer maken van de gezondheidszorg omdat ze het verplichte eigen risico niet kunnen betalen (of medicatie/behandeling die al uit het basispakket is gesloopt).

Huisartsen hebben hier over al meerdere keren aan de bel getrokken. Ik vrees zelfs dat als de armste Nederlanders beseffen dat een ambulancerit ook valt onder het eigen risico mensen af willen zien van verdere hulp. Je zit dan op een punt dat de armste mensen zich gaan gedragen als een aangereden straathond. Honden die gewond zijn gaan zich ook ergens verstoppen waar ze in rust kunnen creperen of sterven.

Ik vind het schrijnend dat er terminale kankerpatienten onnodig lijden omdat laxeermiddelen niet meer worden vergoed (kosten circa 5 euro per recept). Ik vind het zorgwekkend dat patienten afzien van maagzuurremmers (kosten circa 10 euro per recept) zodra ze pijnstillers of andere medicatie krijgen voorgeschreven. Artsen schrijven de combinatie met een maagzuurremmer voor om te voorkomen dat mensen een maagbloeding/-perforatie krijgen.

Onlangs heb ik met lede ogen aangezien dat een patient na een longoperatie (klaplong, niet door roken veroorzaakt) geen fysiotherapie kon krijgen. De kerk heeft hem uit de brand geholpen door hem 600 euro te schenken.

Op dit forum heeft een forumlid al aandacht proberen te vragen voor het onderwerp jeugdpsychiatrie. Ik ben absoluut van mening dat de jeugdpsychiatrie zal moeten hervormen (een dikke streep door ADHD, PDD-NOS etc.) maar het is te gek voor woorden dat de gehele jeugdpsychiatrie uit het basispakket gaat.

Mensen die van mening zijn dat dure MMT zorg uit het potje van de basiszorg dient te komen omdat het belangrijk is als jij een keer met de auto tegen de boom hangt moeten beseffen dat er in hetzelfde land mensen zijn die helemaal geen auto kunnen betalen en deze mensen op papier vrije toegang tot de zorg hebben maar in praktijk helemaal geen vrije toegang meer hebben omdat ze het niet kunnen betalen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #26 Gepost op: 25 mei 2013, 10:09:13
Onlangs heb ik met lede ogen aangezien 1) dat een patient na een longoperatie (klaplong, niet door roken veroorzaakt) geen fysiotherapie kon krijgen. De kerk heeft hem uit de brand geholpen door hem 600 euro te schenken.

1) http://www.eenvandaag.nl/gezondheid/bezuinigingen-in-de-zorg/45851/fysiotherapie_te_duur_patienten_blijven_weg


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #27 Gepost op: 25 mei 2013, 10:13:23
Als Nederlanders wel vinden dat het netjes, fatsoenlijk of comfortabel voelt dat er helikopter-MMT's zijn moeten burgers in een regio zelf door middel van donaties deze vorm van extra zorg betalen. Als burgers geen behoefte hebben om te doneren geven ze dus zelf aan dat ze de combinatie van ziekenhuizen en ambulancezorg voldoende vinden.
Dit is natuurlijk een redenatie die niet opgaat. Ik betaal graag €100,- extra in de maand om een mmt te laten vliegen, maar vindt 't niet nodig om onverzekerden te laten helpen; laat die dus maar doodgaan op de stoep van het ziekenhuis. Waar je niet voor betaalt, heb je ook geen recht op..

Helaas heb ik niet die (rechtstreekse) macht en alleen om die reden al gaat jouw redenatie niet op. Ik ben nou eenmaal niet de baas over m'n eigen portemonnee, dat is de overheid; die bepaalt hoeveel en waar ik voor betaal.. En ik weet zeker dat als je een enquete opstart, men het mmt heel belangrijk vindt. Veel belangrijker dan geld naar ontwikkelingshulp of de EU.. En aan die 'donaties' wordt ik automatisch gedwongen om aan mee te werken..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #28 Gepost op: 25 mei 2013, 10:15:53


Mensen die van mening zijn dat dure MMT zorg uit het potje van de basiszorg van de basiszorg dient te komen omdat het belangrijk is als jij een keer met de auto tegen de boom hangt moeten beseffen dat er in hetzelfde land mensen zijn die helemaal geen auto kunnen betalen en deze mensen op papier vrije toegang tot te zorgen hebben maar in praktijk helemaal geen vrije toegang meer hebben omdat ze het niet kunnen betalen.

De meeste mensen verkeren nog in de waan dat we het hier goed geregeld hebben. Vergeleken met, zeg mar, Myanmar misschien wel. Ze zouden eens moeten weten hoe het werkelijk zit. Er is juist een enorme scheefgroei aan t' ontstaan.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 25 mei 2013, 10:24:34
Er is juist een enorme scheefgroei aan t' ontstaan.

CM

Aan het ontstaan? Volgens mij is het er al als mensen hier posten dat onverzekerden op de stoep voor de SEH dood mogen gaan.