Kan er worden bezuinigd op het MMT?

Auteur Topic: Kan er worden bezuinigd op het MMT?  (gelezen 45653 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #30 Gepost op: 25 mei 2013, 10:29:29
En terecht.. Je krijgt waar je voor betaalt.. Is niets bijzonders aan en zo hoort 't ook te werken. Zo gaat 't bij de Albert Heijn namelijk ook.

Zoete broodjes worden er niet gebakken.. Alleen nog maar door mensen op 'roze wolkjes' en dan natuurlijk nog van andermans geld..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #31 Gepost op: 25 mei 2013, 12:23:54
En terecht.. Je krijgt waar je voor betaalt.. Is niets bijzonders aan en zo hoort 't ook te werken. Zo gaat 't bij de Albert Heijn namelijk ook.

Zoete broodjes worden er niet gebakken.. Alleen nog maar door mensen op 'roze wolkjes' en dan natuurlijk nog van andermans geld..

Nee, iedereen heeft recht op basiszorg, ongeacht of je de middelen hebt om het te betalen. Dat hoort bij een fatsoenlijk samenleving, niet meer en niet minder. Waar leg je trouwens de grens? Geen rechtsbijstand voor mensen die het niet kunnen betalen? Geen voedsel omdat je het niet kunt betalen? Deze basisbehoeftes moeten gegarandeerd blijven. Daarom betaal ik mijn premie en belastingen wel. De maatschappij heeft een morele verplichting om kwetsbare groepen te beschermen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Mir

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #32 Gepost op: 25 mei 2013, 16:48:40
Exact, bij een zoekactie is een Zulu* of Pedro** nodig, geen Lifeliner...

* Politieheli
** SAR heli (Kustwacht)
Precies! Daarom verrichten Lifeliners geen Search&Rescue acties. Dit wordt ten onrechte aangenomen, echter S&R is geen inzetcriterium voor een Lifeliner (zie o.a. Landelijke inzetcriteria). Discussie hierover is dan ook niet nodig.


Mir

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #33 Gepost op: 25 mei 2013, 16:52:23
Dat komt dan goed uit, de Nederlandse helikopterteams hebben dat al meer dan 15 jaar gehad van overheid en zoals iemand hier al gepost heeft van de ANWB.
Dit is niet juist. De traumacentra hebben een contract met ANWB-MAA (ofwel betalen hen voor de dienstverlening). Voorheen was dit in ieder geval voor een vd Lifeliners Schreiner Airways.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #34 Gepost op: 25 mei 2013, 16:59:40
Precies! Daarom verrichten Lifeliners geen Search&Rescue acties. Dit wordt ten onrechte aangenomen, echter S&R is geen inzetcriterium voor een Lifeliner (zie o.a. Landelijke inzetcriteria). Discussie hierover is dan ook niet nodig.

Als search and rescue een inzetcriterium zou zijn geweest kun je de kosten nog enigzins rechtvaardigen. Bij deze inzet is de helikopter gestuurd om een chirurg of anesthesist met de handen in de zak te laten kijken naar zwemmende brandweermannen. Daar betaal ik geen zorgpremie voor.

Waarom moet er standaard door een MMT gevlogen worden als een melding "persoon te water" is. Een ambulanceteam kan ook reanimeren of intuberen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #35 Gepost op: 25 mei 2013, 17:03:04
Dit is niet juist. De traumacentra hebben een contract met ANWB-MAA (ofwel betalen hen voor de dienstverlening). Voorheen was dit in ieder geval voor een vd Lifeliners Schreiner Airways.

Dat was iedereen al 3 dagen duidelijk. Enfin, herhaling is de kracht van de reclame zullen we maar zeggen.


Ter info: de ANWB-MAA draagt de kosten niet, maar heeft een contract met de traumacentra (worden dus ingehuurd  (respectvol bedoeld)).

Ik zou bijna gaan denken dat U een promotie-dame bent van een Mobiel Medisch Team.


Mir

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #36 Gepost op: 25 mei 2013, 17:08:07
Ik zou bijna gaan denken dat U een promotie-dame bent van een Mobiel Medisch Team.
:D overal zijn voorstanders en tegenstanders voor te vinden. Ik heb me wel verdiept in MMT's en ben overtuigd van de noodzaak van MMT's. Het is altijd goed om discussie op gang te houden, iedereen is vrij om zijn of haar visie te uiten.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #37 Gepost op: 25 mei 2013, 17:10:27
:D overal zijn voorstanders en tegenstanders voor te vinden. Ik heb me wel verdiept in MMT's en ben overtuigd van de noodzaak van MMT's. Het is altijd goed om discussie op gang te houden, iedereen is vrij om zijn of haar visie te uiten.

Ben ik heel benieuwd waarom u overtuigd bent van de noodzaak? Nog los van het feit dat het ongetwijfeld goede medische professionals en piloten zijn op de heli.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #38 Gepost op: 25 mei 2013, 17:19:43
:D overal zijn voorstanders en tegenstanders voor te vinden. Ik heb me wel verdiept in MMT's en ben overtuigd van de noodzaak van MMT's. Het is altijd goed om discussie op gang te houden, iedereen is vrij om zijn of haar visie te uiten.

Ik heb ook nergens gezegd dat ze weg moeten. Ik vind wel dat het MMT op deze manier geen geld meer behoort te krijgen. Niemand in de zorg komt er nog mee weg om niet transparant te zijn.

Ik vind dat burgers helder moeten kunnen terug vinden wat het MMT per jaar kost. Hoeveel handelingen er verricht zijn door de MMT arts die niet door een ambulanceverpleegkundige mogen worden uitgevoerd. We horen ons uitsluitend te richten op deze groep patienten als het gaat om reductie sterfte en gezondheidswinst.

Alle cancels en inzetten waarbij de MMT arts wel in actie komt maar de handeling ook door de ambulanceverpleegkundige uitgevoerd had mogen worden dienen alleen mee te tellen bij de gemaakte kosten.

Als MMT-teams ook nog willen praten over het uitvoeren van een thoracotomie dan wil ik wel eens wat meer weten over de behaalde resultaten. Ik heb er veel moeite mee dat een chirurg een schandalig hoog aantal borstkankeroperaties moet uitvoeren om te laten zien dat hij bekwaam genoeg is om deze operatie uit te voeren en een vliegende anesthesioloog buiten op straat even een thoracatomie kan uitvoeren.


Mir

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #39 Gepost op: 25 mei 2013, 17:27:23
Ben ik heel benieuwd waarom u overtuigd bent van de noodzaak? Nog los van het feit dat het ongetwijfeld goede medische professionals en piloten zijn op de heli.

RemRoof
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2011/12/08/traumahelikopters-snel-en-veilig-levens-redden/folder-traumahelikopters-ienm-nov-2011.pdf

Rond 2008/2010 zijn diverse wetenschappelijke artikelen verschenen, oa ook het proefschrift van Dr Gerritse, is vast te Googlen.  ;)