Kan er worden bezuinigd op het MMT?

Auteur Topic: Kan er worden bezuinigd op het MMT?  (gelezen 45667 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Gepost op: 22 mei 2013, 10:37:41
Waarom niet andersom? De overheid garandeert het bestaan en donaties zijn welkom?

Het verhaal komt bij Klpd (LE) luchtvaart vandaan. Daar was ik recent een keer op visite en ze werden daar 'overspoeld' met vragen van de mmt helikopterpiloten of ze nog vacatures hadden. Deze hadden allemaal de indruk dat de ANWB de stekker eruit ging trekken..

En terecht; waarom zou een organisatie als deze de kosten van een dergelijk project moeten dragen; die logica heb ik sowieso nooit begrepen..

Waarom moet de overheid dat doen? De overheid heeft gezorgd dat er ziekenhuizen en ambulances zijn in Nederland, dat is voldoende. Je kunt lang en breed een debat voeren over de helikopter-MMT's in Nederland het blijft een stukje luxe en extra zorg.

Er is niets mis mee als Nederlandse burgers zelf gaan doneren om dit stukje luxe te betalen. Als de burgers uit het verzorgingsgebied van een helikopter-MMT niet bereid zijn om een paar euro per jaar te overmaken aan het MMT kun je zeggen dat de burgers geen behoefte hebben aan deze vorm van luxe.

We zijn in Nederland al ruimschoots op het punt aangekomen dat we eens moeten stoppen met argumentatie vanuit het verleden. Inmiddels zijn we al op een punt aangekomen dat mensen na een ingrijpende operatie (bijvoorbeeld longoperaties) zelf de noodzakelijke fysiotherapie moeten betalen. Leg mij dan maar uit waarom dat wel normaal is en een MMT moet blijven vliegen waarvan lang niet iedereen zal zeggen dat het pure noodzaak is.




Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2013, 11:02:25
Ofwel een soort van geselecteerde zorg: Als je doneert krijg je MMT-hulp indien nodig. Soort van verzekering dus?  :-X


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2013, 11:13:27
Ofwel een soort van geselecteerde zorg: Als je doneert krijg je MMT-hulp indien nodig. Soort van verzekering dus?  :-X

Nee, als burgers in een verzorgingsgebied van een helikopter MMT niet bereid zijn om zelf te doneren zegt men dat ze deze vorm van luxe zorg niet zo belangrijk vinden. Het komt er op neer dat de burgers gezamelijk bepalen of ze het nuttig vinden. Geen geld is einde MMT.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2013, 11:22:25
Weet de gemiddelde burger wat het MMT is en doet, behalve midden in de nacht met een traumahelikopter landen voor hun deur? Zo nee, verwacht dan ook geen dingen zoals je hier schrijft. Ik koop in de winkel ook geen goederen die ik niet ken.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2013, 11:36:00
Weet de gemiddelde burger wat het MMT is en doet, behalve midden in de nacht met een traumahelikopter landen voor hun deur? Zo nee, verwacht dan ook geen dingen zoals je hier schrijft. Ik koop in de winkel ook geen goederen die ik niet ken.

Totdat je het nodig hebt en dan wordt verwacht dat die goederen er gewoon komen. ;) Ik denk dat er vooral een probleem is dat de gemiddelde burger geen idee heeft wat er allemaal voor hem is, wie dat betaald en wat het kost.

Ik he gisteren nog even gekeken op de site van de HEMS Londen. Dit is geen onderdeel van de NHS en is een particuliere organisatie welke moet bestaan van donaties e.d.

Overigens bestaat dit in Nederland ook al. Volgens mij krijgt de KNRM geen cent van verzekeraars of overheid. Toch doen zij de bewaking van de Noordzee.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2013, 11:45:04
Weet de gemiddelde burger wat het MMT is en doet, behalve midden in de nacht met een traumahelikopter landen voor hun deur? Zo nee, verwacht dan ook geen dingen zoals je hier schrijft. Ik koop in de winkel ook geen goederen die ik niet ken.

Daar gaat het ook precies om, als je het nu de burger vraagt of een duur helikopter-MMT moet blijven zegt iedereen dat het uiteraard moet. Niemand stelt zich de vraag wat ze eigenlijk "inkopen".

We hebben ziekenhuizen en ambulancezorg. We hebben zelfs ambulancezorg die duurder is dan in veel andere landen. Een ambulanceverpleegkundige kan heel veel zelf, ze kunnen intuberen, als dat niet lukt kunnen ze ook een coniotomie uitvoeren. Dat is goede, betaalbare basiszorg. Als men vind dat het meer moet of dat de dokter er zelf bij moet komen is het een luxe product geworden.

De inzetten van een helikopter-MMT vind ik al discutabel worden als het niet meer gaat om trauma. Van mij hoeven ze niet eens te gaan vliegen als het gaat om reanimaties van kinderen, ook niet als een ambulanceverpleegkundige bij een ernstige zieke patient is en graag een arts erbij wil hebben. Absoluut niet als het gaat om psychiatrische patienten in een psychose. De basiszorg (ambulancedienst en evt. politie en brandweer) moeten het zelf oplossen en roeien met de riemen die ze al hebben. Van mij mag een vliegende dokter uitkomst bieden omdat mensen dat "netjes" en "fatsoenlijk" vinden, maar het is dan luxe zorg.

Het opstarten van sommige behandelingen, bijvoorbeeld bij sepsis, hoeft niet op een inzetlocatie te gebeuren, die patient gaat of gewoon dood of zal het overleven, het maakt geen verschil of deze behandeling 20 minuten later in een ziekenhuis wordt opgestart.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2013, 11:50:40
Ik he gisteren nog even gekeken op de site van de HEMS Londen. Dit is geen onderdeel van de NHS en is een particuliere organisatie welke moet bestaan van donaties e.d.

Heb je toevallig een link naar de pagina waar dat staat?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2013, 11:59:56
Heb je toevallig een link naar de pagina waar dat staat?

O.a. hier:

http://en.wikipedia.org/wiki/London_Air_Ambulance

en hier:

http://www.londonsairambulance.co.uk/about-us/our-history

Overigens krijgen ze wel een beetje geld van de NHS maar het grootste deel bestaat uit donaties en sponsoring.

RemRoof

Edit: Red is mij net voor.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2013, 12:14:39
Bedankt, ik vind dat een prachtig systeem.

Ik zie dit soort dingen bijzonder graag omdat het ook zorgt voor een gevoel zowel bij de artsen als de burgers dat niet alles vanzelfsprekend is. Het medische team moet actief bezig zijn om burgers te overtuigen van wat ze doen en waarom. Ik denk dat er in Nederland geen heli-MMT is met een website waar ze op deze wijze burgers moeten overtuigen van de noodzaak.

Ik vind het prachtig als geneeskunde studenten in de vrije tijd evenementen organiseren om geld in te zamelen voor het MMT. Ik vind het prachtig als ouders een knuffelbeest kopen in de webshop van het MMT om op die manier iets bij te dragen aan het team.

Ik zie de nadelen er niet van, het is beter dan de onverschillige Nederlander die de schouders ophaalt en het als een vanzelfsprekendheid beschouwt dat we in een klein landje vier helikopter-MMT's paraat hebben staan.


Overigens krijgen ze wel een beetje geld van de NHS maar het grootste deel bestaat uit donaties en sponsoring.


Dat komt dan goed uit, de Nederlandse helikopterteams hebben dat al meer dan 15 jaar gehad van overheid en zoals iemand hier al gepost heeft van de ANWB.