Ik volg de discussie vanuit de invalshoek van een leek, en ben benieuwd naar inzichten over de volgende vraagstellingen:
- in diverse buurlanden worden ook heli-MMTs ingezet. Het mij het best bekende voorbeeld is Duitsland. Ik weet niet hoe het financiële plaatje eruitziet, maar in principe lijkt daar een soortgelijk systeem gehanteerd te worden als in NL. Is er misschien uit die voorbeelden lering te trekken, bijvoorbeeld of de Nederlandse MMTs effectief werken in vergelijking met de buurlanden?
- Wat zijn de alternatieven? De verkeersdrukte in NL laat de soms overzichtelijke aanrijtijden tussen bijv. ziekenhuizen (mogelijke bases voor autogebonden MMTs of ambulances) of ambuposten enerzijds en ongevalslocaties anderzijds vaak behoorlijk oplopen, zodat in eerste instantie zeer veel auto-MMTs/ambulances paraat zouden moeten zijn om een zekere dekking te garanderen. Althans is dit een pro-heli-MMT argument dat vaak naar voren komt.
Of is er eigenlijk een consensus over de noodzaak van heli-MMTs, en is de vraag slechts of dit uit het basispakket gefinancierd moet worden of op een andere manier?