Het feit dat de ambulanceverpleegkundige het mag, wil nog niet zeggen dat hij het ook kan. Dat deze zorg een vorm van luxe is ben ik geheel met je eens. Dat is ambulancezorg namelijk ook.
Expert.
We betalen er wel voor. Het functiebesluit voor ambulanceverpleegkundige is er duidelijk over. Ze behoren het te kunnen, ze dienen deze medische handelingen uit te voeren en ze hebben de juiste materialen aan boord. Deze extra bevoegdheden zijn verwerkt in het salaris van de ambulanceverpleegkundige.
Ik heb al vaker gezegd dat het onzin is dat de dokter ingevlogen moet worden omdat een ambulanceverpleegkundige deze handelingen niet (goed) kan uitvoeren of liever nog even wacht tot de dokter is.
Het functiebesluit stelt namelijk heel duidelijk dat de ambulanceverpleegkundige het mag en kan zonder enige tussenkomst van een arts.
Wat is er mis mee als ik stel dat het dan eens tijd zal worden dat ze moeten doen wat er in de wet- en regelgeving staat? In het functiebesluit staat nergens dat ze een arts dienen in te schakelen als ze een tube er niet inkrijgen, er staat nergens dat er artsen gelijktijdig uitrukken als de meldkamer denkt dat er sprake kan zijn van ernstig letsel en mogelijk bedreigde ademweg.
Waarom moeten we het dubbelop betalen? In diverse topics heb ik je ook gevraagd of de MMT arts bij de patient blijft. Jij beantwoord altijd beamend. De MMT arts sleept een eigen verpleegkundige mee met IC/SEH achtergrond. Als het MMT achter in de ambulance kruipt waarom moet er dan een hoogwaardige ambulanceverpleegkundige aanwezig zijn. Als de MMT arts in de ambulance stapt kun je de complexe patient ook veilig vervoeren als de ambulancebroeder alleen een EHBO diploma heeft.
Mij zul je niet horen over MMT's als ze werken zoals in Belgie. Daar werkt men met goedkoper ambulancepersoneel die zelf deze handelingen niet mogen uitvoeren.