Inzet ME bij krakersrellen Ubicapanden Ganzenmarkt - Utrecht 24-05-2013

Auteur Topic: Inzet ME bij krakersrellen Ubicapanden Ganzenmarkt - Utrecht 24-05-2013  (gelezen 6133 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
p2000alarm
15:36:55 25-05-13sectie 2: met spoed opkomen BCCB, bevestigen bij Johan (79106)
0736052Utrecht ME peloton 2


Vervolg op gisteravond of nieuwe actie?
Vanmiddag ME van Amsterdam ook weer opgeroepen


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255

Citaat
De krakers hebben voor 18.00 uur een demonstratie aangekondigd op de Ganzenmarkt. De politie zegt dat er extra toezicht wordt gehouden. Volgens een woordvoerder is het niet uit te sluiten dat het opnieuw onrustig wordt.
Meer op: http://nos.nl/artikel/510719-weer-onrust-rond-ontruiming-utrecht.html
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Nog één kraker aanwezig in Ubicapand



UTRECHT - De politie is sinds zaterdagmiddag bezig om de laatste kraker in een van de Ubica-panden los te krijgen. Die zit dusdanig vast dat de politie zwaar gereedschap heeft moeten inzetten om de demonstrant te bevrijden.

De tien krakers die eerder op de dag gearresteerd werden, zitten nog steeds in voorlopige hechtenis. Zij werden gearresteerd wegens openlijke geweldpleging en brandstichting. De gemeente heeft het pand onbewoonbaar verklaard.

Of het kraakpand juridisch ook ontruimd wordt, kon de gemeente nog niet zeggen. "Daarvoor moet de eigenaar eerst aangifte doen en dat is nog niet gebeurd", zei burgemeester Wolfsen zaterdagmorgen tegen RTV Utrecht.

De ME werd vrijdagavond laat met spoed opgeroepen vanwege onrust bij de panden op de Ganzenmarkt. Enkele krakers hadden het stadhuis beklad en ruiten ingegooid. Daarna staken ze autobanden in brand op de Ganzenmarkt en vluchtten ze de Ubicapanden in.

'NINJA-TYPES'
Bezoekers van het naastgelegen café De Zaak meldden aan RTV Utrecht dat ze "zwart geklede ninja-types" zagen. Toen politiemensen poolshoogte kwamen nemen, werden de agenten door de krakers bekogeld met verfbommen en zwaar vuurwerk.

Daarop zette de politie het stadhuisplein af en werden de ME'ers gebeld. Enige tijd hing er een politiehelikopter boven de stad.

In het pand was een onbekend aantal krakers aanwezig, van wie enkelen zich hadden vastgeketend. De ME is de hele nacht bezig geweest met slijptollen. De krakers volgden de politieacties via verborgen camera's en zonden de beelden live uit via internet.

UITSPRAAK
De krakers kwamen in opstand tegen de uitspraak van het gerechtshof in Arnhem dat de zogeheten Ubicapanden ontruimd mogen worden.

In de Ubicapanden aan de Ganzenmarkt in Utrecht wonen al twintig jaar krakers. De omstreden huisbaas Wim Vloet heeft de huizen onlangs verkocht aan ondernemer Klaassen die er een hotel met 23 kamers en een grand café in wil vestigen.

Daarop begon hij een procedure om de krakers uit te kunnen zetten en die heeft hij dus zeer tegen de zin van de krakers gewonnen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ubica ontruiming


KOM MAAR DAN.

Wij, de bewoners van de Ubica, zijn er klaar mee. Na maanden juridisch gesteggel en ontruimingsdreiging is nu dan de kogel door de kerk. De rechter heeft vandaag in hoger beroep besloten dat de Ubica vanaf maandag ontruimd mag worden.

Dit betekent dat Wim Vloet, de eigenaar, het pand weer terug krijgt. Het spelletje is slim gespeeld met een zogenaamde koper, Klaassen. Maar zoals deze naam al doet vermoeden was hij enkel een handpop. Vloet zal het pand niet aan hem verkopen, en krijgt wél de vergunningen om een upperclass hotel te bouwen.

De Ubica is 21 jaar gekraakt geweest. Toen de eerste bewoners binnenkwamen vonden zij in plaats van het 13e eeuwse stadkasteel een uitgebrande ruïne. De Krakers hebben het pand opgeknapt, en in gebruik genomen als woonruimte, eetcafee, hackersspace, expositieruimte, etc.

Vloet steekt ondertussen geen vinger uit. Hij laat duidelijk blijken het pand liever te zien verkrotten dan het op te knappen. De gemeente legt hem dwangsommen op, spant procedures aan, maar de notoire pandjesbaas en huisjesmelker heeft er lak aan. En ook nu heeft Wim Vloet al meermaals aangegeven de Ubica "terug te willen brengen in de staat van 20 jaar geleden", een ruïne dus.

En nu krijgt hij die kans. De rechter wijst het pand weer aan Vloet toe, de gemeente doet er niets aan, en de politie staat klaar om ons te ontruimen.

Dit gaan we niet afwachten. We gaan niet willoos zitten wachten tot de sterke arm de deur openbeukt, we gaan in de aanval. Niet omdat er nog zoveel te winnen is, maar omdat we het zat zijn een speelbal te zijn van juridische spelletjes. We zullen niet lijdzaam toekijken hoe het pand opnieuw in handen valt van een crimineel.

We gaan niet meewerken aan wéér een pand dat ontruimd wordt om uitgesloopt leeg te gaan staan. De woningnood is schrijnend, en dwingt mensen om via vage antikraakconstucties of belachelijk hoge prijzen in een eerste levensbehoefte te voorzien. Ondertussen is de leegstand bizar groot, en is er voor heel veel panden geen zicht op ingebruikname. Hiermee hand in hand gaat de repressie op kraken, en wordt elk pand in no-time ontruimd.

De autoriteiten sturen aan op een confrontatie. Niet wij, maar Vloet, de rechter, en de gemeente hebben deze koers gekozen. Als ze het willen, kunnen ze het krijgen.

Morgen zal er een solidariteitsdemonstratie zijn op de Ganzenmarkt, het plein voor het Ubica. Het zal een radicale, strijdbare demonstratie worden, dus wees voorbereid! De demo zal beginnen om 18.00 uur.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Eva Eva ‏@EvaReports 26m

#Ubica #kraakpanden worden dicht getimmerd. http://pic.twitter.com/2MtvdiHKzi


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Ik begrijp echt niet waarom deze mensen zo ontzettend schijt hebben aan de regels die wij met z'n allen in deze rechtsstaat hebben afgesproken, maar vervolgens wel via legio rechtzaken de boel willen dwarsbomen. Het komt op mij over als een jonge kleuter die heel erg zeurt om nieuw speelgoed, nee op het rekest krijgt en vervolgens in een hoekje gaat huilen en spullen uit zijn box gaat gooien.  98uiye
Bijdragen op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Nouja, om eerlijk te zijn. De krakers hebben een goed punt, en dat is de enorme leegstand van panden. Panden die niet even een maandje leegstaan, maar soms wel jaren. Enerzijds wordt er geklaagt over het woningaanbod in nederland, anderzijds staan er erg veel panden leeg. En als een pandjesbaas niets aan zijn panden doet is dat erg jammer.
Blijft als een paal boven water staan dat je niet zomaar bezit mag nemen van iemands eigendom. En niet zomaar een pand mag kraken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
LIVEBLOG KRAKERSRELLEN

Door de nieuwsredactie · geplaatst: zaterdag 25 mei 2013, 16:00 uur (update: 16:28 uur)

UTRECHT - De ME heeft in de zaterdagnacht en -ochtend krakers uit de Ubicapanden aan de Ganzenmarkt in Utrecht gehaald. De krakers demonstreerden tegen de uitspraak van het Hof in Arnhem dat het pand ontruimd moet worden en bekogelden politiemensen met vuurwerk en verfbommen.

ZATERDAG 25 MEI:

16.24 uur: Politie houdt rekening met een reactie van de krakers. Komende dagen extra politie inzet in de buurt.

16.22 uur: Geruchten over het afblazen van een mogelijke demonstratie, worden bevestigd door de politie. Wel blijft de politie stand-by staan voor als er toch wordt gedemonstreerd.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Nouja, om eerlijk te zijn. De krakers hebben een goed punt, en dat is de enorme leegstand van panden. Panden die niet even een maandje leegstaan, maar soms wel jaren. Enerzijds wordt er geklaagt over het woningaanbod in nederland, anderzijds staan er erg veel panden leeg. En als een pandjesbaas niets aan zijn panden doet is dat erg jammer.
Blijft als een paal boven water staan dat je niet zomaar bezit mag nemen van iemands eigendom. En niet zomaar een pand mag kraken.

Jammer, misschien. Maar gaat het hier om de leegstand van panden ten faveure van meer woningen? Je moet in NL wel heel laag aan de grond zitten om geen woning te hebben, anders was de krakersscene wel veel en veel groter geweest. Gezien de staat waarin kraakpanden worden aangetroffen kan ik niet anders dan concluderen dat het in stand houden van de krakersscene voorkeur geniet boven het in stand houden van jezelf en het deelnemen aan de maatschappij. Noem mij een kraakpand waar de krakers een fatsoenlijk onderhouden, aan de regels voldoende woning hebben gecreëerd/in stand hebben gehouden.

De "krakersbeweging" is mijns inziens een club lui die gewoon schijt heeft aan wat we hier met z'n allen voor mekaar gebokst hebben in dit land. Wel de lusten, niet de lasten. Al dat gedoe over "eetcafés, multiculturele manifestaties, creatieve ruimtes", het is echt niet moeilijk in dit land om via reguliere wegen je ei kwijt te kunnen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Waarschijnlijk ook hulp vanuit de eigen regio

p2kflex
06:45:09 25-05-13-ALPHA-SPOEDOPROEP 5e PELETON ME 07.30 uur melden IBT centrum ALMERE. TEL ###-#######.
0730108Politie Veiligheidsregio Flevoland (ME Peloton B)
p2kflex
12:54:38 25-05-13GROUP-1MNL_fvl hele peleton 4 en 5, om 14.00 uur vertrek IBT centrum, ivm inzet Utrecht
0730100Politie Flevoland (ME)
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice