Brandweervoertuigen op voormalige legervoertuigen!

Auteur Topic: Brandweervoertuigen op voormalige legervoertuigen!  (gelezen 19765 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Rene112

• Gast
Gepost op: 5 mei 2005, 13:04:07
Om een beetje in de sfeer van bevrijdingsdag te blijven, lijkt het mij aardig om hier brandweervoertuigen te plaatsen die zijn gebouwd (vlak) na de oorlog op gebruikte legervoertuigen.

Ik zal starten met een Chevrolet van de brandweer Akersloot.

Dit voertuig was in gebruik van 1946 tot 1952 in een gesloten uitvoering als trekker van een motorspuitaanhanger. In 1952 werd het voertuig door de firma Geesink omgebouwd tot een autospuit met een lagedruk voorbouwpomp.

Deze autospuit is tot 1969 in gebruik geweest (de vervanger was trouwens een witte (!!) Mercedes 408).

Wie plaatst er andere voormalige legervoertuigen die vlak na de oorlog werden omgebouwd tot brandweervoertuig?

groeten,
René de Caluwé

(foto : archief brw. Akersloot, met dank aan Ton Dekker)

[verwijderd door de admin]

Rene112

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2005, 20:48:28
Ik zal er nog eentje toevoegen.

Deze Chevrolet was als PM in gebruik bij de brandweer Veenendaal. Volgens mij is dit voertuig nog als museumvoertuig aanwezig.

groeten,
René de Caluwé

guus

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2005, 23:33:41

Dit oude blusvoertuig van brandweer Geldrop is opgebouwd op een Dodge-chassis van een voormalig legervoertuig. Thans is het voertuig te bezichtigen in het brandweermuseum te Borculo.

mvg
Guus

BRANDWEERVOERTUIGEN.NL

• Senior gebruiker
  • Laat ieder in zijn waarde
    • www.brandweervoertuigen.nl
Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2005, 15:36:23
Ook dit is een ex-legerchassis.
Dit voertuig is nu bij de brandweer Brecht (Belgie) in dienst.

Brandweerfotografie Ton van der Toolen  kijk ook op  www.brandweervoertuigen.nl  Op alle geplaatste foto's zit Copyright

jwpots

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2005, 18:00:10
René, leuk idee. Bijgaand mijn bijlage in deze topic. Dit is de wagen van Goirle en ook nog steeds als museumopbject bij het korps aanwezig.

Groet
Johan

jwpots

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2005, 18:20:00
Bijgaande kraanwagen is van de brandweer Leiden.

Het chassis is een AutocarU7144-T met een Holmes kraanopbouw. Het chassis dateerd uit 1946 en is in 1957 door de Leidse brandweer opgebouwd tot kraanwagen. De Holmes opbouw is afkomstig van een DaimlerDC2dF uit 1920. Deze Daimler kraanwagen was weer een verbouwing van een AS die in jaren '50 is omgebouwd tot kraanwagen en in 1957 dus is vervangen door de Autocar. De Autocar is in 1971 afgevoerd en vervangen door een Mag.Deutz "rampenwagen" wat we tegenwoordig een HV-1 noemen.

Niels.

• Hobby Fotograaf
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 6 mei 2005, 19:37:51
Mooie Collectie voertuigen :o

jwpots

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 6 mei 2005, 20:22:43
Bijgaand een ex Canadees van de brandweer Roden, thans gemeente Noordenveld.

Groet
Johan

jwpots

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2005, 00:37:56
Deze tankwagen is van de brandweer Hengelo [G]. De wagen is opgebouwd door een plaatselijke smit annex wagenbouwer. Hengelo heeft 2 van dergelijke exemplaren in bezit gehad.  

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]

Foto Joop

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2005, 08:08:43
Deze tankwagen is van de brandweer Hengelo [G]. De wagen is opgebouwd door een plaatselijke smit annex wagenbouwer. Hengelo heeft 2 van dergelijke exemplaren in bezit gehad.   

Hoi Johan,

Volgens mijn gegevens betreft dit een voormalige militaire brandstoftankwagen. Zou die plaatselijke carrosserier zich misschien hebben beperkt tot de kastombouw naast/onder de tank?

Groeten,

Joop