Brandweervoertuigen op voormalige legervoertuigen!

Auteur Topic: Brandweervoertuigen op voormalige legervoertuigen!  (gelezen 19751 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

scoutcow

• Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
    • Rhovanion
Reactie #10 Gepost op: 13 mei 2005, 08:52:16
bij die optocht in doesburg waren ook wel een paar brandweervoertuigen op voormalige legervoertuigen maar die staan hier volgens mij al bij

jwpots

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2005, 12:23:10
Hoi Johan,

Volgens mijn gegevens betreft dit een voormalige militaire brandstoftankwagen. Zou die plaatselijke carrosserier zich misschien hebben beperkt tot de kastombouw naast/onder de tank?

Groeten,

Joop
Joop, dat het een militaire brandstoftankwagen is geweest, is voor mij nieuw. Weet je meer dan dat ik weet. Maar misschien weet onze "defensie"kenner Louis er meer van.

Groet
Johan

poster

• Forum gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 14 mei 2005, 21:52:01
:) Kijk eens via onderstaande link:
http://www.historisch-emmen.nl/f_100_historie/f_124_brandweer/p_124c.htm

ietsjes naar beneden scrollen en dan begint het feest.....
Als de brand weer brandt, blust de brandweer de brand weer

belg

• Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 15 mei 2005, 11:16:25
deze wc 52 doet VANDAAG nog altijd dienst
bij de brandweer MESEN (Belgie)

de chevrolet stafcar deed dienst in GAVERE en staat nu bij de Privat Fire Brigade vzw

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 15 mei 2005, 11:26:55
deze wc 52 doet VANDAAG nog altijd dienst
bij de brandweer MESEN (Belgie)

de chevrolet stafcar deed dienst in GAVERE en staat nu bij de Privat Fire Brigade vzw

en wat is nu zijn functie?

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 15 mei 2005, 17:03:03
Johan en Joop

wat ik persoonlijk weet van de Bedfords van Hengelo (Gld) is dat het hier niet om een voormalige legertankwagens gaat. het type Bedford QL werd namelijk niet geleverd als water of brandstoffentankwagen bij het Engelse leger. wel als aircraft refueller bij de RAF maar deze wagens hebben een andere soort tank en pompkamer dan de wagens van Hengelo (Gld) en zijn voorzien van twee beweegbare bijtankbomen. de QL werd bij het Engelse leger alleen gebruikt als GS (standaard legertruck), radiowagen, verblijfswagen (zelfde soort opbouw als radiowagen), artillerietrekker en een firetruck (een standaard legertruck welk voorzien was van een kleine vierkante watertank en een eerste aanvalsharspel en een ladder dit alles onder de huif. tevens vervoerde deze unit een motorspuitaanhanger met zich mee. trouwens er hebben in Nederland enkele van deze unit net na de oorlog dienst gedaan. Corgi bracht van dit voertuig een model uit helaas zonder de motorspuitaanhanger. na de oorlog nam Hengelo (Gld) er twee in dienst die opgebouwd werden door de plaatstelijke Smid/carrousseriebouwer Jansen en voorzien werden met een Ajax lagedrukpomp. ook brandweer Zelhem had een soortgelijke wagen. al is van die wagen nog niet bekend of deze bij de zelfde opbouwer is opgebouwd. voor de duidelijkheid hier een tweetal foto's van de Bedford QL legertruck en de vliegveldtankwagen.

Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 15 mei 2005, 17:52:24
nou ik toch bezig ben hier nog twee voormalige legertrucks die verbouwd werden tot brandweerwagen.
namelijk een Chevrolet MS4400 van brandweer Makkum en een Ford G8T van brandweer Almelo. en ik zal eens kijken wat ik nog meer in het archief heb zitten. trouwens voor wie er interesse in heeft hierbij een lijstje met merken en types van voormalige legertrucks die na 1945 in dienst kwamen.

Austin K2  "Bellewagen"
Bedford MW
Bedford OY
Bedford QL
Chevrolet C8A "Hup"
Chevrolet C15L
Chevrolet C60L
Chevrolet MS4400
Dodge T214  "Beep"
Dodge T110L
Ford F15L
Ford F60L
Ford G8T
Ford GPW  "Jeep"
Fordson WOT2  "Bellewagen"
GMC CCKW353  "Jimmy"
Ward La France M1
Willys MB  "Jeep"

en nog enkele andere. maar die hierboven staan zijn de meest voorkomende merken en types. trouwens de brandweer van Den Haag nam net na de eerste wereld oorlog een voormalige GMC legertruck in dienst als de eerste autoladder in Nederland.

jwpots

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 17 mei 2005, 16:37:59
Hierbij een heel apart voertuig van vliegveld Eelde, tegenwoordig officieel genaamd Groningen Airport. Het bijgaande voertuig is een FaunGT8/15 uit 1959 en afkomstig van de Duitse Bundeswehr waar het dienst deed als artillerie-carrier. Het voertuig is in 1961 door de brandweer van vliegveld Eelde aangekocht tbv bergingswerkzaamheden en heeft dienst gedaan tot 1990 waarna het op een sloperij te Papekop belande.

mario m

• Senior gebruiker
  • Bezoek mijn website!
    • Hulpdiensten modelbouwforum
Reactie #18 Gepost op: 17 mei 2005, 18:54:42
Brandweer Bree

Bron  http://www.brandweerbree.be/

Mvg,

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 4 juni 2005, 22:07:45
hier nog een voormalig militaire chassis. een GMC CCKW353 met Boudewijn-Bean opbouw. een van de eerste tankautospuiten Hogedruk. nog steeds in bezit van brandweer Soest. die hem gelukkig weer gerestaureerd hebben een hele mooie wagen.