Heel erg jammer voor al die vrijwilligers, maar dit is een goede stap is naar professionalisering en dus BETAALDE BANEN voor de badmeester aan zee.
En betaald staat niet gelijk aan slecht. Of leveren wij allen in onze banen alleen maar slecht werk af?
Mogelijk blijven dan voor de strandwachters in spé de wat rustiger stranden over om zonder vergaande verplichtingen ervaring op te doen. Ook is het een idee om in navolging van andere landen de bewakende strandbrigade om te bouwen tot sportclub.
Kees (toekomst-visie is tijdig de bakens verzetten)
Kijk Kees,
en hier heeft, in deze regio, al een GHOR medewerker laten doorschemeren, dat een tankautospuit bemanning (6 personen), de basis kan zijn voor een postbezetting, welke aangevuld kan worden met vrijwilligers die vrijwillig aanwezig zijn, maar wel voor repressief oproepbaar.
Hij koos voor een TAS bemanning omschrijving, omdat in zijn ogen de reddingsbrigades een onderdeel behoren te worden van de Brandweer en in die hierarchie ook de daarbij behorende structuren.
Ik mis vooral een achterliggende visie bij de Blauwe vlag.
Een telefoon is nutteloos als er geen achterliggend proces is dat werkt.
Het oplossen van de 112 problemen heeft veel meer zin dan het plaatsen van publieke telefoons op de stranden.
Stel, er staat zo'n telefoon en hij doet het, dan ben je er nog lang niet. Want je telefoontje verzand en heb je mazzel dan is het volgende obstakel dat de brigades niet effectief zijn te alarmeren.
Koen,
indien reddingsbrigades goede PR en duidelijke afspraken maken met meldkamers en vervolgens ook duidelijk maken naar die meldkamers toe, wat reddingsbrigades zijn, doen en waar zij inzetbaar voor zijn, is het schaap al bijna op het droge. Dilemma vaak is de verscheidenheid aan soorten reddingsbrigades. Laat staan hun materiaal. Neem bijvoorbeeld hun voertuigen. Reddingsbrigade A vervoert slachtoffers liggend op brancard in het voertuig dat daar helemaal voor is ingericht met zuurstof, AED, wervelplank etc aan boord, terwijl reddingsbrigade B een slachtoffer in een open bak legt en daarmee naar de boulevard rijdt, zonder enige eerste hulp materiaal. Beide zijn voor die reddngsbrigade
HET voertuig.
De zee is geen zwembad, waarbij alle conditie gecontroleerd kunnen worden. Daarom mag je van de bezoeker, bader en zwemmer aan en in zee ook een gedeelde eigen verantwoordelijkheid verwachten. Bewaking/ strand toezicht heeft beperkingen. Bepaalde criteria van de Blauwe vlag zullen op bepaalde stranden nooit gehaald kunnen worden. Daarom pleit ik voor een lokaal/ regionaal toepasbare oplossing en geen strakke en vaste criteria. Terwijl er bijvoorbeeld wel een redstok elke 250 meter kan gaan staan. En bijna elke Nederlander heeft een mobiele telefoon, waarbij 112 gratis gebeld kan worden, dus . . . . . . .