Ik vind wat ik op de site
http://www.redned.nl/blauwevlag/ lees n.a.v. de strandveiligheids dag ook wel erg interessant!
enkele citaten:
2. Vanaf wanneer gaat RB Nederland deze keuringen (
assessements ) doen ? Vanaf 3 juni 2005, dit jaar zullen zeker de 40
stranden worden bezocht welke nu een blauwe vlag hebben.
4. Waar gaan
nu de RISK-assessoren op letten, wat zijn nu de eisen -Iedere
slachtoffer zal binnen 3 minuten bereikt moeten worden
-De diploma's
van de strandwachter(s) zijn nog maar 3 jaar geldig
-Voertuigen van
brigades zullen in de toekomst moeten gaan voldoen aan de landelijke
striping die door het ministerie van Binnenlnadse zaken en RB Nederland
is afgesproken.
-ILSe en RB Nederland willen komen tot dezelfde
bebording langs de Nederlandse kust
-Goede en duidelijke rapportage /
journaal van dag tot dag bijhouden en de gegevens beschikbaar stellen
aan RB Nederland ( ivm subsisdie regelingen )
10. Moeten de opleidingen dan niet worden
aangepast ? Ja, vanaf volgend jaar zullen veel opleidingen en
diploma's binnen de bond gaan veranderen.
Ben erg benieuwd wat dit in de praktijk gaat beteken:
elk SO binnen 3 minuten bereiken...zozo, alle opleidingen bij de bond vanaf volgend jaar verandert!...rapportage naar de bond ivm subsidie regeling (gaan we ook geld van de bond krijgen??) ben benieuwd.
Overigens vraag ik mij wel af wie de vertaalslag heeft gemaakt van de internationale blauwe vlag eisen naar de nederlandse...want in de internationale lees ik niets over 3 minuten etc etc..
http://www.blueflag.org/Criteria/EuropeanBeachesBeach guards are on duty during the bathing season and/or there is adequate safety provisions, including lifesaving equipment and directions for their use and immediate access to a telephone. The lifesaving equipment must be of a type that is approved by national lifesaving/-guarding bodies. It must include instructions for use, must be permanently and immediately accessible on the beach and be regularly checked for proper functioning. Similarly, beach guards must be trained and accredited according to national requirements established by authorities or professional associations (i).
First aid must be available on the beach and its location easily identified (i).
Maar goed..de ontwikkeling op zich lijkt mij positief!..alleen over de uitvoering kunnen we hier denk ik de komende tijd een heerlijke discussie over gaan voeren!
1 groot voordeel zie ik wel al. Voor de reddingsbrigades in gemeente die de Blauwe vlag erg graag willen (hebben/behouden) is dit straks een heerlijk middel om extra financiering etc te verkrijgen. Want als alle bovenstaande regels straks landelijk zijn uitgewerkt zal er op regionaal/lokaal nivea nog heel veel moeten gebeuren!