Goedenmorgen,
zoals ik je verhaal begrijp worden zowel de woningen als de openbare ruimtes in de complexen geventileerd door middel van buitenlucht. In geval van brand in het complex is het gewoon aan te raden om te kijken waar de brand is, en om te kijken of de rookontwikkeling naar jouw woning toe komt. Zolang dit niet het geval is zou ik gewoon de situatie rustig afwachten. Ligt je huis echt in de rook, ja dan is het wel verstandig om de huisventilatie uit te schakelen omdat hij anders de rook naar binnen haalt.
Voor de ventilatiesystemen in de openbare ruimtes (gangen, trappenhuizen) daar zul je bij de eigenaar van het complex moeten zijn. Over het algemeen kunnen bewoners van een complex die niet zelf uitschakelen aangezien het bedieningssysteem meestal in een afgesloten technische ruimte hangt.
Het kan dan ook geen kwaad om daar je vraag neer te leggen, temeer omdat het systeem in geval van een calamiteit braaf de rotzooi dan het complex in blaast.
Het zou bijvoorbeeld geen kwaad kunnen om 1 of 2 bewoners de sleutel te geven van die ruimte, zodat zij in geval van een incident het systeem kunnen uitschakelen, en als het gevaar voorbij is het systeem weer in kunnen schakelen.
Het is me al vaker opgevallen dat er over dit soort zaken eigenlijk niet is nagedacht in het verleden. Maar zeker met een snelweg vlak langs de deur er altijd een risico aanwezig kan zijn. Ik hoop dat ik je iets verder heb kunnen helpen.