HV-belemmerende obstakels en hindernissen openbare weg

Auteur Topic: HV-belemmerende obstakels en hindernissen openbare weg  (gelezen 26287 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Gepost op: 12 februari 2005, 15:55:41
Ik weet niet of jullie 2 dagen geleden ( of was het nou gisteren  :-X) die reportage op Editie NL hebben gezien, dat ging over dat ambulances steeds vaker te maken krijgen met paaltjes en dat ze tegenwoordig k weet niet hoeveel sleutels mee moeten nemen. Is het echt zo erg? En wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Aanrijtijd ambulances vertraagd door obstakels
ANP

ROTTERDAM - De aanrijtijd van ambulances wordt aanzienlijk vertraagd door de vele obstakels, zoals paaltjes en hekken, die de ambulancerijders op hun weg vinden. Dat heeft beleidsmedewerker H. van Dijk van AmbulanceZorg Rotterdam-Rijnmond (AZRR) vrijdag gezegd.

,,Rijkswaterstaat, het Hoogheemraadschap, de NS, maar ook winkelcentra, volkstuinen, sportvelden en bijvoorbeeld seniorenwoningen nemen allerlei beveiligingsmaatregelen zoals hekken, paaltjes, slagbomen, bussluizen en afgesloten deuren. Ze sturen ons dan een sleutel op met de boodschap dat we die zoveel mogelijk mogen kopiëren als nodig'', zegt Van Dijk

Sleutels

De AZRR heeft op haar kantoor inmiddels ongeveer honderd sleutels hangen voor de regio Rijnmond en daarmee komen de ambulances nog niet overal binnen. ,,Fysiek gezien is het voor onze rijders niet mogelijk om al die sleutels mee te nemen. Bovendien is het onmogelijk om snel uit te zoeken welke sleutel ze bij welke rit nodig hebben. Er is in onze regio bijvoorbeeld een straat waar vijf paaltjes achter elkaar staan met allemaal verschillende sleutels'', aldus Van Dijk. Paaltjes omverrijden, zoals de brandweer soms doet, is met de ambulancewagens niet mogelijk.

De AZRR heeft samen met de politie en brandweer in de regio een projectgroep ingericht. Zij zijn bezig met een inventarisatie hoe het aantal benodigde sleutels kan worden teruggedrongen. Er zijn ook gesprekken geweest met het ministerie van Binnenlandse Zaken omdat het een landelijk probleem is. Binnenkort gaat er een brief uit naar het ministerie, de provincie en de gemeenten met aanbevelingen.





S a n d e r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2005, 20:27:26
Paaltjes omrijden lijkt me inderdaad niet mogelijk, maar de burger KAN gewoon niet verwachten dat een ambulancedienst met tig verschillende sleutels rond gaat lopen.

Wat betreft de appartementencomplexen en dergelijke is het misschien een idee, of misschien gebeurt het al wel, dat de ambulancedienst ook een loper krijgt van de sleutelkluisjes zoals deze voor de brandweer zijn aangebracht. In dit geval kan de ambulancedienst altijd binnen in alle gebouwen en hebben ze slechts één sleutel nodig.

Het blijft een feit dat er ook in dit geval vaak kostbare tijd verloren gaat...
Integrale Veiligheid / Specialist brandpreventie / Ambulancechauffeur geplande ambulancezorg


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2005, 23:32:08
Zo'n 30 verschillende soorten sleutels en zo'n 10 verschillende sleutels voor paaltjes zoals amsterdammertjes etc is wel wat veel en onhandelbaar bij een A1, het wordt een hele uitzoekerij en van het paaltje terugplaatsen komt vaak ook niet veel. Een poller in de weg(afzetpaal die verticaal beweegt en de straat afsluit) is handig maar ook dat systeem heeft soms kuren...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2005, 23:57:50
Ik heb die sleutelbos gezien, die was echt gigantisch... En dat was voor een plek in the middle of nowwhere, Uden en omstreken...
Arts  www.alphalog.nl


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2005, 09:22:58
De sleutelbossen zijn gigantisch en de verschillen aan palen sleutels idem. Sommige flat complexxen zijn daarbij ook zo slecht te bereiken, middels hoogte aanduidingen dat het echt levenskost. Voor reanimaties ben je in dat soort complexxen altijd te laat, omdat je via achter ingangen, meerdere liften etc naar de appartementen moet.

En ff terug te komen op sleutels en palen. We hebben zelfs seizoensgebonden sleutelpalen. Bijvoorbeeld fietspaden door de duinen achter het strand en gedeeltes van de boulevard. Als je daar moet zijn, kan je het beste de reddingsbrigade als eerste laten rijden, zij hebben ALTIJD de goede sleutels, terwijl dat niet geldt voor de Politie.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2005, 20:15:17
we hebben in Nederland inderdaad een bos aan palen en diverse sleutels,wij hebben van alle palen in de gemeente een sleutel daarmee mazzelhebbende dat we maar 2 sleutels hebben  ;D
maar anders gaat gewoon het voorwiel van het voertuig er tegenaan en omduwen


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2005, 20:18:16
hier in haaglanden hebben ze gewoon een zender on de voertuigen zitten met van die electrische palen, heb je geen gerotzooi meer met sleutels alhoewel ze ook vast wat sleutels zullen hebben.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2005, 20:31:45
hier in haaglanden hebben ze gewoon een zender on de voertuigen zitten met van die electrische palen, heb je geen gerotzooi meer met sleutels alhoewel ze ook vast wat sleutels zullen hebben.

Gr. Ricardo

Ricardo,

hebben wij ook in het centrum van Haarlem, dynamische afsluitingen. Maar de sensor weigerd frequent dienst, dus moet je alsnog je busje uit om een magneet kaart er langs te halen. En als dat niet werkt dan kan de meldkamer alle palen in één keer allemaal laten zakken. Dit vind de Parkeerbeheer zeer belastend omdat alle palen vervolgens handmatig gereset moeten worden.

;D ;D ;D

we hebben in Nederland inderdaad een bos aan palen en diverse sleutels,wij hebben van alle palen in de gemeente een sleutel daarmee mazzelhebbende dat we maar 2 sleutels hebben ;D
maar anders gaat gewoon het voorwiel van het voertuig er tegenaan en omduwen

Maar Peter 71, die palen zijn behoorlijk steviger dan de bumper van mijn chevrolet, dus ben ik genoodzaakt om een andere weg te kiezen
Elke hulpverlening start met communicatie.


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2005, 20:33:05
Oh dat is erg lastig als ze storen, hebben ze hier volgens mij weinig last van. En hier is dat idem ook zo met zo'n knop dat alles omlaag gaat  :D
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2005, 11:20:56
Bij ons in de regio, en dan met name rond onze nieuwe post (nieuwbouwwijk) wemelt het van de paaltjes.
En inderdaad, allemaal verschillende sleutels.
Gelukkig zijn er ook een hoop bussluizen, maar, zoals eerder ook al werd genoemd, weigeren die vaak dienst.
Erg lullig als je daarop vertrouwt met een A1.

Kortgeleden is ook een bekende sluiproute (de smeetselandsedijk) ineens afgesloten, zonder vooraankondiging van de gemeente richting hulpdiensten).
De paaltjes die daar zijn gebruikt zijn niet te verwijderen en hebben ook geen reflectie.
Benieuwd hoeveel auto's hiervan schade gaan ondervinden 's avonds en 's nachts....

En dan verwachten dat je binnen 8 minuten ter plaatse bent?
Ik kan de gemeentelijke diensten benoemen in eigen woorden, maar laat ik mij niet verleiden tot dat niveau...
Maar zo denk ik er wel over