HV-belemmerende obstakels en hindernissen openbare weg

Auteur Topic: HV-belemmerende obstakels en hindernissen openbare weg  (gelezen 26138 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #50 Gepost op: 8 juni 2014, 09:32:09
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1274239 date=1402212513
Het plaatsen van paaltjes, het autoluw maken van straten e.d. moeten met de brandweer (en andere hulpdiensten) worden besproken. Verantwoordelijkheid gemeente........
In hoeverre gebeurd dit nog daadwerkelijk? Dat gemeentes de hulpdiensten op de hoogte stellen van verkeersremmende maatregelen of het autoluw maken van gedeeltes van een stad?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #51 Gepost op: 8 juni 2014, 09:34:17
Ehhhh dat is bij ons (Brandweer Hollands Midden, afdeling Risicobeheersing, team Advies) dagelijks werk. Regelmatig overleggen met gemeenten over specifieke ontwikkelingen maar ook in het algemeen. Daarnaast is het een gewoonte dit soort plannen voor te leggen aan de brandweer ter advies.

Citaat van: Peter71 link=msg=1274242 date=1402212729
In hoeverre gebeurd dit nog daadwerkelijk? Dat gemeentes de hulpdiensten op de hoogte stellen van verkeersremmende maatregelen of het autoluw maken van gedeeltes van een stad?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #52 Gepost op: 8 juni 2014, 10:54:09
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1274239 date=1402212513
Het plaatsen van paaltjes, het autoluw maken van straten e.d. moeten met de brandweer (en andere hulpdiensten) worden besproken. Verantwoordelijkheid gemeente........

Van moeten is geen sprake, dat beslissen de wegbeheerders zelf of ze daar de Hulpverleners bij betrekken. Er zijn wel richtlijnen en wetten waaraan men moet voldoen en zolang deze worden gehanteerd hoeft er verder niets.
Dat het wel slimmer is dat de meeste gemeenten het wel doen is zeker waar. O0
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1274243 date=1402212857
Ehhhh dat is bij ons (Brandweer Hollands Midden, afdeling Risicobeheersing, team Advies) dagelijks werk. Regelmatig overleggen met gemeenten over specifieke ontwikkelingen maar ook in het algemeen. Daarnaast is het een gewoonte dit soort plannen voor te leggen aan de brandweer ter advies.


Het neerleggen ter advies doen wegbeheerders eigenlijk meer omdat de wetskennis bij de adviesdiensten van hulpverleners vaak beter is dan die van een algemene wegbeheerder. ( getuige het aantal telefoontjes dat ik nog vaak krijg over het CROW en voertuigkennis ).
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #53 Gepost op: 8 juni 2014, 11:31:52
Citaat van: Haageneesch link=msg=1273909 date=1402137362
Is dit geen mooie tussenoplossing? Nauwe straat, duidelijk aangegeven dat je er (buiten venstertijden) niet doorheen mag. Geen poller, wel een flitspaal. Centrum van Zeist.

Centrum Leiden (Breestraat) :



Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #54 Gepost op: 8 juni 2014, 12:15:25
Citaat van: Dinges link=msg=1274071 date=1402164303
Het paaltje stond in de weg, dat lijkt me duidelijk.  ;)

Dat geloof ik best, maar er is kennelijk geen extra aandacht aan besteed. Wat ik meer bedoelde: als het pure noodzaak was geweest om het paaltje weg te halen was dat geen probleem geweest met de brandweer erbij (betonschaar en desnoods doorslijpschijf). Men vond het kennelijk niet nodig of heeft er verder niet aan gedacht.

Ik ben het er overigens helemaal mee eens dat het op veel plekken een onoverzichtelijke wirwar van paaltjes, verhoogde stoeprandjes of de meest onmogelijke drempels is geworden.......en dat komt de snelle hulpverlening zeker niet ten goede!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #55 Gepost op: 8 juni 2014, 15:36:47
Paaltjes staan meestal nog wel op een locatie die je van te voren weet, maar als ik in de stad kom, en zie hoeveel mensen dubbel staan of precies in een bocht parkeren, vraag ik me regelmatig af hoe dat moet als er een brandweerwagen door moet, aangezien ik met hetzelfde chassis rij, en regelmatig vast sta of terug moet.
Van mij mag er veel strenger worden bekeurd voor foutparkeerders die de weg blokkeren, want er zijn hele wijken waar dit gewoon iedere avond het geval is.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #56 Gepost op: 16 juni 2014, 19:50:56
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1274003 date=1402150907
Zelfs al had de gemeente de sleutel. Dan had je nog steeds een uur mogen wachten voor die ter plaatsen is
Dat is niet helemaal het punt... Van (bijna) alle paaltjes zit een sleutel aan de sleutelbos van de ambu, dat moet de gemeente regelen... dat als ze een nieuw model slot kopen dat ze ook even denken aan wie er mogelijk nog meer belang bij heeft...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #57 Gepost op: 16 juni 2014, 21:56:33

Het paaltje stond in de weg, dat lijkt me duidelijk.  ;)

Uiteraard zijn er uitzonderingsgebieden en bijzondere gevallen, maar ik denk dat het overgrote deel van alle wegdekpaaltjes in dit land totaal overbodig is. Het veroorzaakt alleen maar letsel, valpartijen, en onnodig oponthoud voor hulpdiensten.
Dat de paaltjes tegenwoordig letsel en valpartijen veroorzaken lijkt mij eerder te komen door andere zaken dan door de paaltjes. Amsterdam was jaren vergeven door Amsterdammertjes en toen hoorde je niemand over het veroorzaken van ongevallen door de paaltjes. Tegenwoordig zie je de Amsterdammertjes snel verdwijnen en blijken ze eigenlijk overbodig te zijn. Zo denk ik ook over paaltjes die fietspaden en straten af zouden moeten sluiten.
Ooit had je genoeg aan een driehoeksleutel maar omdat verschillende aanbieders verkeersremmende maatregelen plaatsen, hebben ze ook allemaal een ander slot. Waarom niet een transponder onder elke HV voertuig en een lus in het wegdek? Werkt perfect.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #58 Gepost op: 16 juni 2014, 22:25:40
Citaat van: Bert65 link=msg=1277409 date=1402948593
Dat de paaltjes tegenwoordig letsel en valpartijen veroorzaken lijkt mij eerder te komen door andere zaken dan door de paaltjes.

Valpartijen, lelijke letsels en zelfs de dood tot gevolg door paaltjes en andere verkeersbelemmerende ''maatregelen''. Spreek jij dat tegen?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #59 Gepost op: 16 juni 2014, 22:58:54

Niet voor de volle 100%, maar de meeste van die ongevallen komen niet alleen omdat die objecten daar staan. Wel omdat men meer bezig is met iets anders dan opletten. Zo'n paaltje steekt niet ineens over ofzo. 0098
En verkeersremmende maatregelen zijn en worden ook niet voor niets genomen. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.