Nou, jawel. Zo'n paaltje doemt ineens voor je op als jij denkt dat je vrijelijk op een fietspad rijdt. Het is maar een laag, smal, stilstaand ding en wijkt in ieder geval niet voor jou uit (in tegenstelling tot een menselijke of dierlijke tegenligger die niet laag, smal, stilstaand en statisch is).
Dus omdat iets niet beweegt zorgt het voor een gevaar. En omdat je vrijelijk over een fietspad fiets ontslaat je dat van uit je doppen kijken.
Ik heb zelf geen cijfers, maar ik twijfel er niet aan dat er veel mensen lelijk ten val komen doordat ze tegen zo'n paaltje aan fietsen om 100 verschillende redenen.
Heb ik ook geen twijfel aan en dat zeg ik ook niet, ik zeg wel dat de meesten hadden kunnen worden voorkomen als mensen voor zich kijken en opletten waar ze rijden.
Wat is het nut van zo'n paaltje? Waarom heb ik tal van voorbeelden waarbij in de wat extremere gevallen zelfs sprake is van hersenletsel? En in enkele gevallen zelfs dodelijke gevallen ?
Ik geloof al jou voorbeelden daar hoef je mij niet van te overtuigen. Maar er zijn er ook waar mensen het leven zijn uitgereden ook door fietsers omdat de fietsers niet uit keken. En de meeste paaltjes worden niet geplaatst omdat men het voorschrijft, de meesten worden geplaatst om een gevaarlijke situatie te voorkomen. Als ze er niet staan en er gebeurt wat krijg je "Daar had een auto toch nooit in mogen komen!" of "Als daar geen auto had kunnen komen hadden de hulpdiensten wel op tijd geweest!"
Hier in het buiten gebied staan tal van die paaltjes, en met een reden. Omdat andere weggebruikers anders de fietspaden gebruiken waarvoor ze niet bedoeld zijn en zo zorgen voor nog gevaarlijkere situatie's waardoor nog veel meer ongevallen zullen gebeuren.
Hier in de straat staat een houten paal, die is geplaatst nadat iemand die zijn garage uitkwam werd aangereden. Nu rijden er regelmatig auto's tegenaan, omdat "ik verwacht daar toch geen paaltje".
''Dan moest je maar opletten..'' Sorry, dan ben ik klaar.
In veel van de gevallen is dat inderdaad de harde waarheid. Maar ook fietsers willen sneller, eerder thuis zijn en boeit ze vaak ook niet wie of wat ze daarbij in gevaar brengen.
Ik fietste een aantal jaar geleden een fietspad op. Dat fietspad begon met een drempel en daarna direct een paaltje. Het regende en 't was koud, dus die drempel was enig sinds glad. Ik begon iets te glijden en vervolgens kon ik niet meer uitwijken voor het paaltje. Ik lette dus wel degelijk op, maar reed toch tegen dat paaltje aan.
Luke, kwam je daar voor het eerst? Zo nee, dan is het inderdaad weer een kwestie van zelf ook uitkijken. Je zegt zelf het regende dus kan je aannemen dat een drempel glad is. Als je er dan dus vaker bent geweest wist je van dat paaltje en zou je dus dubbel moeten uitkijken met die regen. Zo nee, ook dan had je zelf een boel kunnen voorkomen door simpele deductie: regen + fietsbanden + smal fietspad = gevaar, als ik daar dan nog bij optel : + bocht + drempel = gevaarlijker. En nee, ik doe niet of ik zo slim ben dat was een les die ik van mijn vader toen ik leerde fietsen heel goed ingeprent heb gekregen.
Dat paaltje is overigens overbodig. Het pad is te smal voor auto's. Het paaltje staat er dus echt voor niks.
Is het ook te smal voor brommobielen, motoren en andere voertuigen breder dan een fiets? Ook hier zal worden geroepen als het paaltje er niet staat en een bijv brommobiel rijd iemand aan dat er een paaltje had moeten staan.
Let wel, ik gun niemand letsel. Maar ik roep alleen hetzelfde als iedereen roept wanneer het een auto, motor of wat dan ook voor een weggebruiker betreft. Want dan had men moeten uitkijken en had men kunnen zien wat er gebeurt, maar schijnbaar hoeft dat niet als het gaat om straatmeubilair.
B.O.T.
Het probleem met paaltjes is eigenlijk vrij simpel te verhelpen, verplicht een universele sleutel en één soort paal die in geval van een weigerende transponder ook handmatig kan worden weggeklapt. Een transponder met lussen alleen zal het probleem niet oplossen, uit ervaring weet ik hoe vaak die lussen moeten worden vervangen.
Maar ook bij het gebruik van een universele sleutel zullen er strengere regels moeten komen op misbruik, want daarom heeft nu elke wegbeheerder zijn eigen manier van op slot zetten. voorbeeld : De vuilnisman uit Den Haag gebruikte in zijn vrije tijd de sleutel om de auto bij zijn moeder in Amsterdam op de stoep te kunnen zetten.