HV-belemmerende obstakels en hindernissen openbare weg

Auteur Topic: HV-belemmerende obstakels en hindernissen openbare weg  (gelezen 26291 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #60 Gepost op: 16 juni 2014, 23:05:59
Citaat van: HIT link=msg=1277420 date=1402952334
Niet voor de volle 100%, maar de meeste van die ongevallen komen niet alleen omdat die objecten daar staan. Wel omdat men meer bezig is met iets anders dan opletten. Zo'n paaltje steekt niet ineens over ofzo. 0098
En verkeersremmende maatregelen zijn en worden ook niet voor niets genomen. O0
Nou, jawel. Zo'n paaltje doemt ineens voor je op als jij denkt dat je vrijelijk op een fietspad rijdt. Het is maar een laag, smal, stilstaand ding en wijkt in ieder geval niet voor jou uit (in tegenstelling tot een menselijke of dierlijke tegenligger die niet laag, smal, stilstaand en statisch is). Ik heb zelf geen cijfers, maar ik twijfel er niet aan dat er veel mensen lelijk ten val komen doordat ze tegen zo'n paaltje aan fietsen om 100 verschillende redenen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #61 Gepost op: 16 juni 2014, 23:06:29
Citaat van: HIT link=msg=1277420 date=1402952334
Niet voor de volle 100%, maar de meeste van die ongevallen komen niet alleen omdat die objecten daar staan. Wel omdat men meer bezig is met iets anders dan opletten. Zo'n paaltje steekt niet ineens over ofzo. 0098
En verkeersremmende maatregelen zijn en worden ook niet voor niets genomen. O0

Wat is het nut van zo'n paaltje? Waarom heb ik tal van voorbeelden waarbij in de wat extremere gevallen zelfs sprake is van hersenletsel? En in enkele gevallen zelfs dodelijke gevallen ?

''Dan moest je  maar opletten..'' Sorry, dan ben ik klaar.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #62 Gepost op: 16 juni 2014, 23:50:08
Niet opletten is zeker niet altijd het probleem.

Ik fietste een aantal jaar geleden een fietspad op. Dat fietspad begon met een drempel en daarna direct een paaltje. Het regende en 't was koud, dus die drempel was enig sinds glad. Ik begon iets te glijden en vervolgens kon ik niet meer uitwijken voor het paaltje. Ik lette dus wel degelijk op, maar reed toch tegen dat paaltje aan.

Ook in mijn geval was er sprake van zwaar lichamelijk letsel. Dat paaltje is overigens overbodig. Het pad is te smal voor auto's. Het paaltje staat er dus echt voor niks.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #63 Gepost op: 17 juni 2014, 00:19:23
Citaat van: Kanarie link=msg=1277421 date=1402952759
Nou, jawel. Zo'n paaltje doemt ineens voor je op als jij denkt dat je vrijelijk op een fietspad rijdt. Het is maar een laag, smal, stilstaand ding en wijkt in ieder geval niet voor jou uit (in tegenstelling tot een menselijke of dierlijke tegenligger die niet laag, smal, stilstaand en statisch is).
Dus omdat iets niet beweegt zorgt het voor een gevaar. En omdat je vrijelijk over een fietspad fiets ontslaat je dat van uit je doppen kijken.

Citaat van: Kanarie link=msg=1277421 date=1402952759
Ik heb zelf geen cijfers, maar ik twijfel er niet aan dat er veel mensen lelijk ten val komen doordat ze tegen zo'n paaltje aan fietsen om 100 verschillende redenen.
Heb ik ook geen twijfel aan en dat zeg ik ook niet, ik zeg wel dat de meesten hadden kunnen worden voorkomen als mensen voor zich kijken en opletten waar ze rijden.

Citaat van: Dinges link=msg=1277422 date=1402952789
Wat is het nut van zo'n paaltje? Waarom heb ik tal van voorbeelden waarbij in de wat extremere gevallen zelfs sprake is van hersenletsel? En in enkele gevallen zelfs dodelijke gevallen ?
Ik geloof al jou voorbeelden daar hoef je mij niet van te overtuigen. Maar er zijn er ook waar mensen het leven zijn uitgereden ook door fietsers omdat de fietsers niet uit keken. En de meeste paaltjes worden niet geplaatst omdat men het voorschrijft, de meesten worden geplaatst om een gevaarlijke situatie te voorkomen. Als ze er niet staan en er gebeurt wat krijg je "Daar had een auto toch nooit in mogen komen!" of "Als daar geen auto had kunnen komen hadden de hulpdiensten wel op tijd geweest!"

Hier in het buiten gebied staan tal van die paaltjes, en met een reden. Omdat andere weggebruikers anders de fietspaden gebruiken waarvoor ze niet bedoeld zijn en zo zorgen voor nog gevaarlijkere situatie's waardoor nog veel meer ongevallen zullen gebeuren.
Hier in de straat staat een houten paal, die is geplaatst nadat iemand die zijn garage uitkwam werd aangereden. Nu rijden er regelmatig auto's tegenaan, omdat "ik verwacht daar toch geen paaltje".

Citaat van: Dinges link=msg=1277422 date=1402952789
''Dan moest je  maar opletten..'' Sorry, dan ben ik klaar.
In veel van de gevallen is dat inderdaad de harde waarheid. Maar ook fietsers willen sneller, eerder thuis zijn en boeit ze vaak ook niet wie of wat ze daarbij in gevaar brengen.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1277439 date=1402955408
Ik fietste een aantal jaar geleden een fietspad op. Dat fietspad begon met een drempel en daarna direct een paaltje. Het regende en 't was koud, dus die drempel was enig sinds glad. Ik begon iets te glijden en vervolgens kon ik niet meer uitwijken voor het paaltje. Ik lette dus wel degelijk op, maar reed toch tegen dat paaltje aan.
Luke, kwam je daar voor het eerst? Zo nee, dan is het inderdaad weer een kwestie van zelf ook uitkijken. Je zegt zelf het regende dus kan je aannemen dat een drempel glad is. Als je er dan dus vaker bent geweest wist je van dat paaltje en zou je dus dubbel moeten uitkijken met die regen. Zo nee, ook dan had je zelf een boel kunnen voorkomen door simpele deductie: regen + fietsbanden + smal fietspad = gevaar, als ik daar dan nog bij optel : + bocht + drempel = gevaarlijker. En nee, ik doe niet of ik zo slim ben dat was een les die ik van mijn vader toen ik leerde fietsen heel goed ingeprent heb gekregen.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1277439 date=1402955408
Dat paaltje is overigens overbodig. Het pad is te smal voor auto's. Het paaltje staat er dus echt voor niks.
Is het ook te smal voor brommobielen, motoren en andere voertuigen breder dan een fiets? Ook hier zal worden geroepen als het paaltje er niet staat en een bijv brommobiel rijd iemand aan dat er een paaltje had moeten staan.

Let wel, ik gun niemand letsel. Maar ik roep alleen hetzelfde als iedereen roept wanneer het een auto, motor of wat dan ook voor een weggebruiker betreft. Want dan had men moeten uitkijken en had men kunnen zien wat er gebeurt, maar schijnbaar hoeft dat niet als het gaat om straatmeubilair.

B.O.T.

Het probleem met paaltjes is eigenlijk vrij simpel te verhelpen, verplicht een universele sleutel en één soort paal die in geval van een weigerende transponder ook handmatig kan worden weggeklapt. Een transponder met lussen alleen zal het probleem niet oplossen, uit ervaring weet ik hoe vaak die lussen moeten worden vervangen.
Maar ook bij het gebruik van een universele sleutel zullen er strengere regels moeten komen op misbruik, want daarom heeft nu elke wegbeheerder zijn eigen manier van op slot zetten. voorbeeld : De vuilnisman uit Den Haag gebruikte in zijn vrije tijd de sleutel om de auto bij zijn moeder in Amsterdam op de stoep te kunnen zetten.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #64 Gepost op: 17 juni 2014, 00:32:03
Leuk verhaal Hit. Vooral hoe je een hele berekening toe weet te passen op het verhaal van Luke vind ik uitermate bijzonder.  :-X

We zijn allemaal mensen, en mensen zien nou eenmaal weleens iets over het hoofd. Al ben je nog zo alert, soms kijk je ergens overheen. (fiets) paaltjes zijn in een hoop gevallen redelijk overbodig. Zie bijvoorbeeld deze artikelen:

http://www.rtvnh.nl/nieuws/126493/Amsterdam+haalt+fietspaaltjes+weg
http://www.bd.nl/regio/den-bosch-en-omgeving/s-hertogenbosch/den-bosch-maakt-korte-metten-met-fietspaaltjes-1.4399985
http://www.hvzeeland.nl/nieuws/23509-fietspaaltjes-weg-vanwege-ongelukken/

Van de 4000 in Amsterdam zijn er al 2400 verwijderd. En rijden mensen nu massaal met hun auto over fietspaden? Ik denk het niet. Je kan een weg ook anders inrichten waardoor er geen auto's kunnen komen, daar hoef je niet van die lompe paaltjes voor neer te zetten.

Overigens, je kan paaltjes plaatsen wat je wil, maar motoren kunnen daar vaak wel langs, dus je argumenten zijn ook niet heel overtuigend.

Citaat van: HIT link=msg=1277446 date=1402957163
Het probleem met paaltjes is eigenlijk vrij simpel te verhelpen,
Ik heb een beter idee. Plaats die krengen alleen als het echt strikt noodzakelijk is, of richt de weg zo in dat je die hele dingen niet nodig hebt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #65 Gepost op: 17 juni 2014, 00:41:30
Citaat van: HIT link=msg=1277446 date=1402957163
Luke, kwam je daar voor het eerst? Zo nee, dan is het inderdaad weer een kwestie van zelf ook uitkijken. Je zegt zelf het regende dus kan je aannemen dat een drempel glad is. Als je er dan dus vaker bent geweest wist je van dat paaltje en zou je dus dubbel moeten uitkijken met die regen. Zo nee, ook dan had je zelf een boel kunnen voorkomen door simpele deductie: regen + fietsbanden + smal fietspad = gevaar, als ik daar dan nog bij optel : + bocht + drempel = gevaarlijker. En nee, ik doe niet of ik zo slim ben dat was een les die ik van mijn vader toen ik leerde fietsen heel goed ingeprent heb gekregen.
Is het ook te smal voor brommobielen, motoren en andere voertuigen breder dan een fiets? Ook hier zal worden geroepen als het paaltje er niet staat en een bijv brommobiel rijd iemand aan dat er een paaltje had moeten staan.

Let wel, ik gun niemand letsel. Maar ik roep alleen hetzelfde als iedereen roept wanneer het een auto, motor of wat dan ook voor een weggebruiker betreft. Want dan had men moeten uitkijken en had men kunnen zien wat er gebeurt, maar schijnbaar hoeft dat niet als het gaat om straatmeubilair.

Als je op die manier redeneert is elk ongeval ontstaan door onoplettendheid. Elk ongeval kan voorkomen worden door meer op te letten. Maar dat is geen reden om alle veiligheidsverhogende maatregelen niet toe te passen. Het is altijd tweezijdig. De wegbeheerder moet het zo veilig mogelijk maken. De weggebruiker moet goed opletten en gevaren goed inschatten.

Dit betreffende paaltje hield brommobielen, motors en de rest ook niet tegen. Die konden er zo langsheen. Het was puur bedoeld voor auto's. Ik spreek in verleden tijd. Na het ongeval heeft de gemeente het paaltje verwijderd, en heb ik nooit meer gefietst.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Joost

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • inzetcoördinator bij het BMTN
    • BMTN
Reactie #66 Gepost op: 25 oktober 2014, 23:01:17
Volgens mij mag die auto daar gewoon geparkeerd staan, en dat de gemeenten de straten zo smal maakt??
BMW Motorbegeleidingsteam Nederland, voor verkeersbegeleiding van al uw evenementen!


sylvester1986

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 25 oktober 2014, 23:05:52
Citaat van: Joost link=msg=1304365 date=1414270877
Volgens mij mag die auto daar gewoon geparkeerd staan, en dat de gemeenten de straten zo smal maakt??
Is feitcode R397a niet van toepassing?


xgnoom

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Reactie #68 Gepost op: 23 februari 2015, 10:27:32
Afgesplitst vanuit: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1332561

Citaat van: Shire link=msg=1332561 date=1424619836
Politieauto total loss op poller in Dordrecht

De politieauto van de bekende Dordtse politieagent Dirk-Jan Grootenboer is door de agent total loss gereden op een poller.
Het ongelukkige incident met het beweegbare paaltje dat het verkeer moet reguleren, gebeurde 's middags op de Visstraat in
Dordrecht midden in het centrum vlak voor de knutselwinkel Pipo's.

Foto;
http://www.ad.nl/ad/nl/32605/Dordrecht/article/detail/3870943/2015/02/22/Politieauto-total-loss-op-poller-in-Dordrecht.dhtml

Citaat van: Rolanddeg link=msg=1332671 date=1424651979
Dirk-Jan Grootenboer is een fervent 'twitcop' en blogger, zodoende heeft hij ook een blog over dit ongeluk geschreven:

http://idordt.nl/deukje/



Misschien offtopic maar ik heb nooit begrepen waarom een poller zo sterk kan zijn dat een auto gesloopt kan worden. Kennelijk is het acceptabel dat er steeds weer nieuwe schadegevallen zijn, zonder dat er aanpassingen worden gedaan.

Technisch gezien is het goed mogelijk om te detecteren of zich iets boven de poller bevindt, zo ja dan ga je omlaag ipv doordrukken naar boven.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #69 Gepost op: 23 februari 2015, 10:36:52
Citaat van: xgnoom link=msg=1332712 date=1424683652
Misschien offtopic maar ik heb nooit begrepen waarom een poller zo sterk kan zijn dat een auto gesloopt kan worden. Kennelijk is het acceptabel dat er steeds weer nieuwe schadegevallen zijn, zonder dat er aanpassingen worden gedaan.

Technisch gezien is het goed mogelijk om te detecteren of zich iets boven de poller bevindt, zo ja dan ga je omlaag ipv doordrukken naar boven.

Een poller doet exact hetzelfde als de paaltjes. Voordeel van de poller is, is dat deze omlaag kan en er dan wel auto's doorkunnen. En het gebeurd niet dagelijks dat er een auto op de poller rijdt (gelukkig)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel