Nieuwe CAO voor ruim 5000 ambulancemedewerkers

Auteur Topic: Nieuwe CAO voor ruim 5000 ambulancemedewerkers  (gelezen 17420 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #40 Gepost op: 5 maart 2013, 10:02:45
Actie daarentegen vind ik wel terecht. Het voorstel van de werkgevers vind ik niet reëel. Ik snap dat iedereen wat in moet leveren maar bv 1,5 uur per dag gaan rijden in mijn eigen tijd? Liever niet!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #41 Gepost op: 6 maart 2013, 11:17:20
\

Als je je niet in de pijnpunten herkent dan mag je je gelukkig prijzen dat je in een uitstekende gemanagede regio werkt.
Maar  je wat meer betrekken op wat jouw collega's elders meemaken is dan wel een aanrader.
Joffry,

ik weet niet wat er met je aan de hand is maar deze reactie had in niet van jou verwacht.
Voor de goede orde, ben ik het niet eens met de werkgevers voorstellen, deze voel ik namelijk ook. Maar de manier van actievoeren die nu afgelopen week is gedaan heb ik mijn twijfels bij. We gaan als actie voeren "meer tijd nemen om de patiënt voor te lichten". Als goede ambulanceverpleegkundige moet je altijd de patiënt goed voorlichten. Wordt al geleerd tijdens de opleiding verpleegkunde. Andere actiepunt: meer tijd gaan nemen voor schoonmaken materiaal. Ik mag toch hopen dat we niet met materiaal rondrijden waar de rommel van de vorige patiënt nog aanzit?
Dat er wat moet gebeuren in onze vakgroep ben ik helemaal mee eens. Maar laten we dan wat organiseren wat meer aandacht trekt.

Helaas had ik toch van jou een andere reactie verwacht, dit siert je niet.

Met collegiale groet Wicher
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #42 Gepost op: 19 maart 2013, 22:10:40
Brief naar werkgever Ambulancezorg
Twee niet onderhandelbare punten in het overleg over de CAO Ambulancezorg komende donderdag zijn wat CNV Publieke Zaak betreft de standplaats en het dienstrooster. CNV Publieke Zaak heeft dit in een brief aan de werkgever laten weten.
CNV Ambulancezorg heeft een enquête onder de leden gehouden over punten die wel of niet onderhandelbaar zijn in het CAO-traject. De standplaats en het dienstrooster zijn wat de leden betreft niet onderhandelbaar. De onderhandelingen over de nieuwe CAO Ambulancezorg verlopen uiterst stroef. Toch wil CNV Ambulancezorg op donderdag 21 maart verder praten met de werkgevers over een nieuw bod. "Maar we gaan er vanuit dat het moeilijk wordt", zegt CNV Publieke Zaak onderhandelaar Marga Meere.

CNV Ambulancezorg vindt het volgende:

Standplaats
De werkgevers willen de werknemers voortaan op meerdere standplaatsen inzetten en verplichten om in eigen tijd maximaal anderhalf uur (2 x 3 kwartier) te gaan reizen zonder dat daar een goede reiskostenvergoeding in tijd en geld tegenover staat. Dit wordt afgewezen. Hier is sprake van eenzijdige flexibiliteit. Flexibel werken vanuit een andere standplaats kan, maar dan wel met een goede reiskostenvergoeding en compensatie van de extra reistijd.

Dienstroosters
CNV Publieke Zaak ziet veel nadelen in het werkgeversvoorstel om voortaan op landelijk niveau afspraken te maken over de dienstroosters. De dienstroosters worden nu naar tevredenheid door de OR vastgesteld. De OR staat dicht bij het veld en heeft goed zicht op het werknemers- en dienstbelang. Onze leden willen de huidige situatie niet veranderen.

In een brief aan werkgever AZN heeft CNV Publieke Zaak laten weten dat deze twee punten niet bespreekbaar zijn.

Download en lees de volledige brief

Andere belangrijke punten in het CAO-traject:
Particuliere overgangsregelingen en publieke FLO-aanspraken
- CNV Ambulancezorg wil dat iedereen die nu binnen de ambulancezorg werkt, de mogelijkheid krijgt om het AOW-gat te overbruggen. Het moet een collectief recht zijn en geen individuele gunst.
- Vanaf 55 jaar worden medewerkers niet meer verplicht om nachtdiensten te draaien, maar behouden uiteraard wel het recht om dat te doen.
- Het overheidsbeleid is nu om de bestaande levensloopregeling per 1 januari 2022 af te schaffen. Hierdoor ontstaat er een fiscaal probleem. 210% van de levensloop bruto wordt uitgekeerd in 2022. Als je dan al gebruik maakt van de levensloop ga je er dus fors op achteruit. Staat het geld gereserveerd voor later, dan krijg je nu in één keer alles uitbetaald. Dit bedrag moet je vastzetten om voor de overbrugging na 2022.

Fusie en reorganisatie
- Bij relatief kleine ambulancediensten is het niet of nauwelijks mogelijk om de vakbonden in te schakelen in geval van mogelijk ontslag door fusie en/of reorganisatie. De bonden komen pas aan tafel als er sprake is van ontslag van minimaal 20 werknemers. Dat vindt het CNV Ambulancezorg te hoog. CNV Ambulancezorg wil dat er bij élke reorganisatie, dus niet alleen wanneer het om 20 personen of meer gaat, de vakbonden betrokken worden.

FWG
- Werkgever AZN stelt voor om af te zien van de invoering van FWG 3.0. De invoeringsoperatie kost heel veel geld. HRM functionarissen moeten opgeleid worden in het FWG systeem. Daarnaast moeten de overige functies nog beschreven en gewogen worden. CNV Ambulancezorg beraadt zich hier op nog.

Werkgever AZN wil een looptijd van 2 jaar voor de nieuwe CAO
- Gezien de versobering van de secundaire arbeidsvoorwaarden en het uitblijven van verbeteringen van de primaire arbeidsvoorwaarden, is een looptijd van 2 jaar niet op zijn plaats, vindt CNV Ambulancezorg.
- Economische ontwikkelingen zijn te vluchtig om langdurige afspraken te maken.

Duurzame inzetbaarheid
- Het wel of niet verplicht stellen van de PAM komt aan de orde in de nog in te stellen paritaire commissie Duurzame Inzetbaarheid.
- Tweede loopbaanbeleid, vooral voor de diegenen, die na 2006 in de Ambulancezorg zijn gaan werken, die tot hun 67 jaar blijven werken.
- PLB-uren onder andere gebruiken voor heroriënteren op een andere loopbaan buiten de rijdende dienst.

ORT
Werkgever AZN stelt voor om de bestaande ORT-regeling niet te wijzigen. Daarnaast stelt AZN voor om bij iedere vorm van overwerk voortaan standaard 175% te vergoeden. Het CNV vindt dit een goed voorstel, mits de bijstelling niet nadelig uitpakt voor medewerkers die aanwezigheidsdiensten draaien. Een structurele achteruitgang voor deze groep medewerkers is niet acceptabel voor CNV Ambulancezorg.
http://www.mijnvakbond.nl/Brief-naar-werkgever-Ambulancezorg?referrer=1016


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #43 Gepost op: 21 maart 2013, 18:52:27
Cao-overleg ambulancepersoneel loopt vast

ZOETERMEER - Ambulancemedewerkers gaan mogelijk weer actie voeren, nu donderdagmiddag cao-overleg opnieuw is vastgelopen. Dat meldde Abvakabo FNV.

Begin februari liepen de onderhandelingen ook al stuk. Pijnpunten zijn onder meer het loon, werkgelegenheidsgaranties en de roosters. De medewerkers vinden dat ze te vaak onder druk moeten werken, waardoor regels en richtlijnen moeten worden overtreden.
De afgelopen weken voerden ambulancemedewerkers in verschillende regio's al actie: zo namen ze meer tijd om patiënten voor te lichten en voor het reinigen van bijvoorbeeld de brancards in de ambulance en hielden ze zich beter aan de snelheidslimieten.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21410153/__Cao-overleg_loopt_vast__.html


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #44 Gepost op: 21 maart 2013, 19:07:11
Vreemd dat er op de sites van beide vakbonden nog niets wordt gemeld...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #45 Gepost op: 22 maart 2013, 08:38:34
Het is de vakbonden en Ambulancezorg Nederland (AZN) na een intensieve onderhandelingsperiode niet gelukt een cao tot stand te brengen. “We betreuren het dat de bonden niet akkoord zijn gegaan met ons bod, temeer omdat het hier een goed en verantwoord bod betreft”, aldus Hans Simons, voorzitter van AZN.
 
Goed en verantwoord bod
In het bod is voorzien in een loonsverhoging voor ambulancehulpverleners. Riant, als je je bedenkt dat Nederland in een economische crisis verkeert en een nullijn in de zorg dreigt. Werkgelegenheidsgarantie voor de duur van de cao (twee jaar) was tevens onderdeel van het bod.

Knelpunten
Tijdens de onderhandelingen bleek dat de roostersystematiek en de standplaatsen knelpunten waren voor de vakbonden. AZN is de bonden daarom tegemoet gekomen, en heeft deze punten bijgesteld. Helaas bleek dit niet voldoende. Vakbonden hebben alsnog afwijzend op het bod gereageerd.

Bod van kracht tot 15 april
AZN betreurt het dat er vandaag geen overstemming over de cao ambulancezorg is bereikt. Het bod blijft staan tot 15 april 2013. Tot die tijd staan werkgevers open voor overleg.

Eindbod en toelichting
Morgen kunt u hier het bod van AZN met de daarbij horende toelichting downloaden.
http://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/922/nieuws/1091/bonden-wijzen-aangepast-bod-azn-af.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #46 Gepost op: 22 maart 2013, 08:40:39
Eindbod CAO Ambulancezorg afgewezen

CNV Publieke Zaak heeft vandaag het eindbod van werkgever Ambulancezorg Nederland (AZN) voor de CAO Ambulancezorg afgewezen.
Eindbod CAO Ambulancezorg afgewezen

Werkgever AZN heeft vandaag een eindbod gedaan voor de CAO Ambulancezorg. De onderhandelaars van CNV Publieke Zaak hebben het bod beoordeeld als onvoldoende. Het overleg voor de CAO voor het ambulancepersoneel is hiermee opnieuw vastgelopen. 11 februari was dit ook het geval. CNV Publieke Zaak had de hoop dat de werkgevers vandaag met een beter bod zouden komen.

CNV Publieke Zaak heeft eerder deze week in een brief aan AZN laten weten dat er in ieder geval 2 punten onbespreekbaar zijn tijdens de onderhandeling. Het gaat om het rooster en de standplaatsen. Over de andere punten wilde CNV Publieke Zaak het gesprek aan gaan. Maar het lijkt er op dat de werkgever niet tegemoet wil komen aan de wensen van CNV Publieke Zaak ten aanzien van deze punten noch ten aanzien van eerder aangegeven punten. Daarom heeft CNV Publieke Zaak het eindbod vooralsnog afgewezen.

De werkgevers hebben aan gegeven dat het bod blijft staan tot 15 april. CNV Publieke Zaak gaat zich beraden op hoe nu verder.
http://www.mijnvakbond.nl/Eindbod-CAO-Ambulancezorg-afgewezen?referrer=1016

Meer info: klik hier


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #47 Gepost op: 22 maart 2013, 09:03:10
Citaat
Cao-overleg ambulancezorg loopt vast

De vakbonden hebben verontwaardigd gereageerd op het eindbod voor een nieuwe cao van werkgeversvereniging Ambulancezorg Nederland (AZN). Zowel Abvakabo FNV als CNV Publieke Zaak wijzen het bod af.

lees verder

Bron: Skipr


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #48 Gepost op: 25 maart 2013, 23:17:22
Joffry,

ik weet niet wat er met je aan de hand is maar deze reactie had in niet van jou verwacht.
Voor de goede orde, ben ik het niet eens met de werkgevers voorstellen, deze voel ik namelijk ook. Maar de manier van actievoeren die nu afgelopen week is gedaan heb ik mijn twijfels bij. We gaan als actie voeren "meer tijd nemen om de patiënt voor te lichten". Als goede ambulanceverpleegkundige moet je altijd de patiënt goed voorlichten. Wordt al geleerd tijdens de opleiding verpleegkunde. Andere actiepunt: meer tijd gaan nemen voor schoonmaken materiaal. Ik mag toch hopen dat we niet met materiaal rondrijden waar de rommel van de vorige patiënt nog aanzit?
Dat er wat moet gebeuren in onze vakgroep ben ik helemaal mee eens. Maar laten we dan wat organiseren wat meer aandacht trekt.

Helaas had ik toch van jou een andere reactie verwacht, dit siert je niet.

Met collegiale groet Wicher

Hoi Wicher, dan hebben we elkaar wat verkeerd begrepen. Waar ik op doelde is dat er vooral binnen CNV (mijn voormalige vakbond) nogal wat louwloene/matigjes werd gereageerd op de AZN voorstellen. CNV is meestal braafste bond in de klas en FNV de wat hardere bond, in deze CAO onderhandelingen is de tijd wel voorbij van afwachten tot AZN met een beter voorstel komt, die komt er namelijk niet. De inzet van AZN is minimaal en dat belooft weinig goeds....   En er zijn (rustiger) regio's waar de klappen minder hard vallen en men nog niet veel merkt van de bezuinigingen en waar dus mogelijk de reden om actie te voeren nog niet gevoeld wordt. Wat het actievoeren betreft, men moet ergens beginnen. En inderdaad wordt er minder goed schoongemaakt en soms wat afgeraffeld omdat voordat je de SEH binnenrijdt al opgeroepen wordt voor een volgende A1... MKA medewerkers staan soms met rug tegen de muur vanwege de bezuinigingen en minder ambu's op de weg ter beschikking voor het steeds groter wordende aantal meldingen. En dat heeft effect op de directe ambulancezorg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #49 Gepost op: 26 maart 2013, 10:20:47
Hoi Wicher, dan hebben we elkaar wat verkeerd begrepen. Waar ik op doelde is dat er vooral binnen CNV (mijn voormalige vakbond) nogal wat louwloene/matigjes werd gereageerd op de AZN voorstellen. CNV is meestal braafste bond in de klas en FNV de wat hardere bond, in deze CAO onderhandelingen is de tijd wel voorbij van afwachten tot AZN met een beter voorstel komt, die komt er namelijk niet. De inzet van AZN is minimaal en dat belooft weinig goeds....   En er zijn (rustiger) regio's waar de klappen minder hard vallen en men nog niet veel merkt van de bezuinigingen en waar dus mogelijk de reden om actie te voeren nog niet gevoeld wordt. Wat het actievoeren betreft, men moet ergens beginnen. En inderdaad wordt er minder goed schoongemaakt en soms wat afgeraffeld omdat voordat je de SEH binnenrijdt al opgeroepen wordt voor een volgende A1... MKA medewerkers staan soms met rug tegen de muur vanwege de bezuinigingen en minder ambu's op de weg ter beschikking voor het steeds groter wordende aantal meldingen. En dat heeft effect op de directe ambulancezorg.

Ik denk dat het er ook aan ligt hoe je er ZELF mee omgaat. Ook al word ik al gepiept voor de volgende A1...so be it. Eerst wordt de auto schoongemaakt (indien nodig) en zo nodig de spoedtas (vanuit de auto) aangevuld voordat de volgende rit word verreden. En ik snap prima het probleem van de meldkamer..maar die kan ik, op de werkvloer, niet oplossen.